Gå til innhold

Blodtrykk m.m


Gjest bekymra og redd

Anbefalte innlegg

Gjest bekymra og redd

Jeg var hos legen og målte blodtrykket tilfeldig. Jeg hadde da ca 140/100 i blodtrykk. (husker ikke nøyaktig)Det hadde jeg i to målinger rett etter hverandre.Dette var kl 9 om morgenen og jeg tenkte ikke over at jeg var nervøs før jeg tok prøven (men jeg sliter med lettere generalisert angst innimellom) Dagen etter dro jeg til legekontoret igjen og målte på samme tidspunkt. Sørget da for å sitte i ro i ca 5 minutter før testen. Da hadde jeg et blodtrykk på 130/80 målt 3 ganger etter hverandre. Spørsmålet er da hvilket blodtrykk jeg skal stole på? BØr jeg oppsøke lege å teste enda mere? Kan feks blodtrykket bli mye høyere utpå dagen? eller er det d reelle blodtrykket jeg måler så tidlig på morgenen? Er rart at det den ene dagen er høyt og den andre dagen er fint.. Hva tror du? Jeg er 25 år, kvinne, bruker 5mg cipralex daglig (Brukte 75 mg efexor inntill for 2 måneder siden i stedet for cipralex) Er det farlig å fly med høyt blodtrykk(om det er det jeg har?) Er lettere overvektig, ble det etter at jeg begynte på efexor. Før det har jeg i følge bmi vært undervektig. Har og hovne bein innimellom. Aldri på morgenen ,men utover dagen,særlig når jeg har vært på jobb (jeg har en jobb der jeg sitter hele dagen) Var hos legen med det,men var der tidlig på morgenen så han så ikke noe galt med den. Kan hovne bein ha sammenheng med høyt blodtrykk eller medisinbruk? Håper på raskt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Bekymra og redd. Dette er et helt normalt fenomèn. Engangstrykk hos legen er ofte for høyt, og vanligvis ikke representativt for det som foreligger under dagligdagse omstendigheter. Dine 130/80 er sannsynligvis ytterligere lavt hvis det måles som et gjennomsnittstrykk over lengre tidsrom (f.eks. 24 timer). Du kan glemme de trykkene som var litt i overkant, de var opplagt situasjonsbetinget. Dine hovne ben er temmelig opplagt et produkt av at du sitter stille hele dagen, kanskje uten såmeget som litt "ben- og fotgymnastikk" i løpet av ditt arbeid. Både din blodsirkulasjon i bena (og resten av kroppen) og ditt blodtrykk vil profittere betydelig på litt daglig trim og trening, hvilket du utvilsomt burde prioritere i tiden som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...