Gå til innhold

Noen spørsmål..


Gjest caspar

Anbefalte innlegg

Gjest caspar

Hei! Lurer på et par ting til jeg! Har påvist anti-GAD (1,21, skulle være mindre enn 0.08) i en blodprøve tatt i førsten på mai, og fikk beskjed om å følge med på bl.sukkeret. Har målt fastende tre ganger denne uka med 5.9, 6.5 og 5.9 som resultat. Ved tidligere målinger har det alltid vært rundt 4. Vil nevne at jeg er i generell dårlig form, veldig sliten og med store humørsvigninger. Var tidligere aktiv med trening på spenst tre ganger i uka, men har nå nok med å komme meg gjennom dagen.. En ganske så fortvilende situasjon.. Lever forøvrig sunt tror jeg, og har et forholdsvis godt kosthold. Jeg har også velregulert hypothyreose, (påvist 2001, autoimmun) men har fortsatt antistoffer > 1300, noe som jo også kan være skyld i den dårlige formen. Men i følge tidliger målinger har jeg hatt så høye verdier i årevis uten å være i så dårlig form jeg er nå. Lurer derfor på: Hvor ofte må man måle bl.sukker for å følge med på det? Kan jeg kjenne selv om det blir for høyt, uten å måle? Siden jeg allerede er i så dårlig form, kan jeg jo ikke kjenne det på den måten da.. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier

Hei igjen! For å finne ut om et forhøyet blodsukker er grunnen til at du føler deg i dårlig form er det nødvendig å måle flere ganger i løpet av en dag. En blodsukkerkurve er målinger før måltider og ca 2 timer etter alle måltider. Da vil du se om blodsukkeret stiger over det normale etter måltidene. En annen måte er å få målt "langtidsblodsukker" (HbA1c) hos legen din. Er denne forhøyet vil det være på grunn av et for høyt blodsukker over de siste 6 - 8 ukene. Det er vanskelig å kjenne på kroppen hvor høyt blodsukkeret er. Dersom man bruker insulin eller blodsukkeresenkende tabletter kan man kjenne det på kroppen dersom blodsukkeret stiger eller synker raskt, men man bør allikevel måle for å avgjøre hvor landet ligger. Synd at du er i dårlig form, og ikke orker å trene. Trening er den eneste form for engergibruk som gir mer energi. Håper du kan spasere en tur hver dag. Det er stimulerende for kropp og sjel. Dersom du går og venter på at en kronisk sykdom skal oppstå kan det også kreve mye energi og medføre at du føler deg nedstemt. God bedring! Med vennlig hilsen Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...