Gå til innhold

Alvorlige astmaanfall og graviditet


Gjest trillelille

Anbefalte innlegg

Gjest trillelille

Hei! Jeg er en jente på 27 år som er 9 uker på vei med første barn. Under min første jordmorkontroll forhørte jeg meg om et tema som jeg bekymrer meg over i forhold til både graviditet og fødsel, nemlig at jeg lider av astma. Sykdommen er vanligvis stort sett under kontroll, men likevel opplever jeg 2-3 svært alvorlige anfall i året. Jeg opplevde at jordmor bagatelliserte spørsmålet mitt og slik ikke respekterte min utrygghet. I stedet brukte hun bortforklaringen "nesten alle blir bedre av kroniske sykdommer under graviditeten". Jeg har hatt astma og allergi siden jeg ble født. Tidligere hadde jeg opp til tre store anfall i måneden, men dette er som sagt nå nede i 2-3 anfall pr.år. Lett tetthet pleier jeg å behandle med Ventolin, men når anfallene kommer (med lynets hastighet) er det bare å reise rett til sykehuset. Der får jeg akutt behandling med adrenalin ++ og blir alltid liggende til observasjon over natten. Det har tidvis vært så ille at hjertet har stoppet. Jeg er nå svært redd for å få et anfall under graviditeten og er dessuten engstelig for at jeg kan bli tett under fødselen. Jeg opplever selv at jeg ikke er hysterisk her, heller tvert i mot - at jeg er opptatt av å forebygge og verne med selv mot faktorer som jeg vet kan utløse anfall. Men hva om det likevel skjer? Vil fosteret dø av adrenalinbehandlingen jeg da får? Finnes det en ekspert på astma/graviditet? Jeg merker at jeg trenger å bli lyttet til og få informasjon slik at jeg kan føle meg tryggere. Jeg har ingen behandlende astmalege, siden jeg aldri er dårlig utenom anfallene. Jeg går heller ikke på faste medisiner. Anfallene kan utløses av alt fra infeksjoner, sorg, allergener, fysisk aktivitet i regn eller etter store måltider etc. etc. Blir svært takknemlig om du kan gi meg et svar og evt. et råd om hvem jeg kan ta kontakt med for mer info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes absolutt du burde hatt en lungelege som følger deg opp. Det finnes så mange gode astma-medisiner nå, så det er sjelden med såpass mange astma-anfall som du beskriver. De fleste skal ha behandlig med både inhalasjons-steroider og Ventolin-liknende stoffer fast morgen og kveld. Dette gjelder også ved graviditet. Synes du skal be fastlegen din om en henvisning til en lungelege. men du kan trøste deg med at mange med astma og allergi blir bedre i svangerskapet. Fosteret vil sannsynligvis heller ikke bli skadet ved et anfall slik du frykter. men å forebygge anfall vil være det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...