Gå til innhold

Sår som ikke vil gro og kløe


molliesse

Anbefalte innlegg

Jeg har i over ti år vært plaget med utslett i huden som starter som små kviser som klør og som utvikler seg til sår som ikke vil gro. Jeg har vært hos flere leger og på hudpoliklinikken men jeg kommer ingen vei. Det blir stemplet som psykisk. Jeg hadde spiseforstyrrelser i ungdommen og har hatt noe depresjoner men jeg klarer meg bra og er ressurssterk. Det er irriterende og få høre at det er psykisk hele tiden når det virker så fysisk. Det er faktisk ikke sånn at hvis jeg lar være å klø så går det over av seg selv. Føler jeg blir misstrodd når jeg sier dette. Veldig frustrerende når jeg sliter med huden hver bidige dag. Jeg har også problemer med sprengte blodkar overalt på kroppen og i ansiktet. Tenker at jeg må ha dårlig blodsirkulasjon og har derfor begynt å ta Omega 3-6-9 noe som har hjulpet betraktelig på sårhelingen... faktisk.. men det fant jeg jo ut selv. Tenker noen ganger at det nok finnes en forklaring og at jeg kan bli kvitt dette problemet men at legene ikke vet nok og at det derfor er lett å kalle det "psykisk". Tenker nå at det kan ha hormonelle årsaker og legen min sier at det forskes og at det ikke er utenkelig. Kunne vært morsomt å høre hva hudlegen her sier og om han har hørt om lignende tilfeller. Eller er det noen som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Svar til molliesse, 30/06/2007 17:14, sitt innlegg:

Du er ikke alene om dette. Jeg har det samme. Ør-små kviser som klør kun om dagen, skal lite handkløe til før de går hull på, huden blir fort rød rundt kvisen,

kan trykke ut mengder med mørkt blod(gammelt? har jeg tenkt). Det startet med noen få, nå er hele mageregionen min dekket med dette.Har vært til hudlege pga fikk påvist Cøliaki, men kvisene skyldtes ikke cøliakien. Har nå også gått på glutenfri kost siden påske iår, ingen endring mht de ørsmå kvisene og røde hudflekker som stadig vekk dekker mer og mer av huden på min mage. Jeg gir meg ikke før jeg får et svar fra hudseksjonen på sykehuset jeg er tilknytta, både du og jeg har krav på å få vite hva dette skyldes ! Dette er ikke psykiske utslett, bare slik du vet det :-) Jeg har stått løpet ut gjennom en forfærdelig skilsmisse i 1996, har tatt over eneboligen selv, bygget den om til mitt bruk + utleie, underveis i dette holdt på jobben min pga IT-drift, så den som sier vårt problem er psykisk må kneppe igjen altså. Lykke til med din videre søken om dette. Finner jeg et svar, legger jeg det inn, men det ser ut som det kan ta tid. Jeg logget meg inn her første gang idag pga min egen søken etter dette hudproblemet. Jeg ville gjerne lagt inn et foto av problemet på min mage, men ikke funnet ut hvordan. Jeg er 57 år, fikk hudproblemet for ca. ett års tid siden. Til ekstra orientering kan nevnes at jeg er allergiker, men har aldri hatt hudproblem pga det. Allergien har over år vært behandla hver dag med inntak av 120mg Telfast allergimedisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "we51". Hyggelig at du svarte på innlegget mitt. Det gjorde meg faktisk litt glad at noen sier til meg at jeg ikke er alene og at jeg ikke får "kviser" og sår fordi det er psykisk. Jeg vil råde deg til å ta "Ultra Omega 3-6-9" som du får kjøpt i helsekostforretning og ta dobbel dose hver dag. Det burde alle med hudproblemer gjøre. Jeg er ingen helsefreak men fikk bevist at det har virkning da sårene jeg ikke fikk til å gro på leggene grodde igjen. Det er derfor jeg nå lurer på om jeg kanskje kan mangle stoffer i kroppen som gjør at jeg får dette utslettet. Om jeg kan tilføre andre ting. Har bare ikke funnet ut hva. Lurer også på om om det hormonelle spiller inn. Du bør forresten også få sjekket stoffskiftet ditt. Mitt var for lavt. Det kan også ha betydning for huden. Jeg har ikke tenkt å gi meg. Vil veldig gjerne høre om du skulle finne ut noe mer. Jeg vil også svare deg om det er noe du lurer på eller skrive om jeg finner ut noe nytt og lurt. Jeg får utslettet av og til på magen men det kan også oppstå på brystet, bena, armer og nå også ansikt. Men sjeldent jeg får det overalt på en gang. Jeg fikk en krem som heter Brulidin av hudlegen. Den vil jeg anbefale deg å anskaffe også. Det er litt kortison i den men den er bra. Lykke til. Jeg er forresten 43 år og har slitt lenge med dette problemet. Hører gjerne fra andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...