Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har jo fått svar her - men jeg tenkte jeg skulle legge til at jeg foretrekker å bruke Certo, ikke Jam. Og Certo har omvendt farge - altså blå for frysepulver og gul for koking :-)

Brukte Jam før, og da syntes jeg det pulveret satte smak på syltetøyet, en litt bitter ram smak. Certo er best!

Gul Jam setter ikke smak, syltetøyet blir knallgodt! Vi spiser fremdeles på forrige års så i år skal vi ikke lage så mye. :o)

Gjest annlovinda
Skrevet

Takk for tips! Jeg sier det til meg selv hvert år at i år skal jeg få bær i frysen, men det har enda ikke skjedd. Jeg fikk en pose frosne bær av min søster i fjor. Det smakte himmelsk midt på vinteren :) Certo, huske huske :)

Vi bruker gul jam, og den setter ikke smak på vårt rørte syltetøy. Det er kjempegodt.

Skrevet

Du har jo fått svar her - men jeg tenkte jeg skulle legge til at jeg foretrekker å bruke Certo, ikke Jam. Og Certo har omvendt farge - altså blå for frysepulver og gul for koking :-)

Brukte Jam før, og da syntes jeg det pulveret satte smak på syltetøyet, en litt bitter ram smak. Certo er best!

Det ene merket gir stivere syltetøy enn det andre (eller det heter kanskje frysetøy når det ikke er kokt??).

Jeg husker ikke i farten hvem som er hvem, men jeg bruker ihvertfall ett merke til bringebær (som har myyye mer saft i seg) og ett merke til jordbær. Da får vi syltetøy som er passelig tykt og hverken renner gjennom brødskiva ELLER henger fast når man snur skiva opp ned og rister på den :-)))

superhusmorhilsen

Skrevet

Det er forskjell på sylting og røring. Jeg har aldri giddet å sylte, for jeg synes det smaker bedre med rørt jordbærsyltetøy.

Bruker ca 300 g sukker, 200 g jam til 1 kg jordbær.

Skrevet

Det er forskjell på sylting og røring. Jeg har aldri giddet å sylte, for jeg synes det smaker bedre med rørt jordbærsyltetøy.

Bruker ca 300 g sukker, 200 g jam til 1 kg jordbær.

200 GRAM Jam til 1 kg bær?! Neppe. :o) 20 gram Jam kanskje? På certoposen jeg fant i skapet står det i alle fall 1 pose certo (45 gram) til 2 kg jordbær.

mariaflyfly
Skrevet

Syltetøyet blir veldig tynt og rennende hvis en ikke bruker jam eller certo i det.

Det går fint an å fryse ned hele bær og bruke til pynte på bløtkaker, eller som dessert eller til smothie. Jeg pleier å drysse litt sukker på de hele bærene før jeg fryser dem, ellers blir de litt sure når en tar dem opp.

Neeeida, det er bare å bruke nok sukker, det! ;)

Jeg spiser fortsatt på mormors hjemmelaga syltetøy (hun døde i 2004, men fryserene hennes var (og er) fulle av hjemmelaga syltetøy.) Ikke noe Jam eller annet pulvergreier der i gården, nei! ;)

Skrevet

200 GRAM Jam til 1 kg bær?! Neppe. :o) 20 gram Jam kanskje? På certoposen jeg fant i skapet står det i alle fall 1 pose certo (45 gram) til 2 kg jordbær.

Så bra at du er observant, Lillemus. Jeg skriver jo feil i hytt og pine. Selvsagt er det 20 gram - ca en halv pose.

Skrevet

Neeeida, det er bare å bruke nok sukker, det! ;)

Jeg spiser fortsatt på mormors hjemmelaga syltetøy (hun døde i 2004, men fryserene hennes var (og er) fulle av hjemmelaga syltetøy.) Ikke noe Jam eller annet pulvergreier der i gården, nei! ;)

Så lenge det står i fryseren holder det seg i evigheter, men når det er tint må det spises innen ganske få dager ellers mugner det jo om det ikke er tilsatt noe annet enn sukker. For mye sukker gjør det jo bare alt for søtt, selv for meg som er en sukkermons. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...