Gå til innhold

Medikamenter under svangerskap


Gjest Gravid og bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest Gravid og bekymret

Hei, jeg er en kvinne på 32 år som nå er gravid i 6. uke. I tiden før, samt 4 uker inn i svangerskapet, slet jeg en del med muskelsmerter og søvnproblemer uten kjent årsak. Jeg fikk resept på både Somadril og Imovane 7,5 mg av min fastlege. Jeg visste ikke da at jeg var gravid. Jeg tok ca 2 Somadril daglig i ca 10-12 dager, og 1 sovepille hver kveld i ca 20 dager. Graviditet ble bekreftet da jeg var ca 5 uker på vei, og jeg er nå veldig bekymret for om mitt medikamentbruk kan ha noen negativ innvirkning på fosteret. Hvor stor er sjansen for at noe er galt, og hva kan i tilfelle være galt? Da grav. ble bekreftet, opphørte selvfølgelig all medikamentbruk. Ønsker å leve sunt i svangerskapet. Men som sagt; jeg er ganske bekymret nå, og lurer fælt på dette. Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sjansen for at det har skjedd noe med fosteret er svært liten. For det første er medikamentene ganske ufarlige, for det andre går det svært lite av medisinene over til fosteret så tidlig i svangerskapet; sirkulasjonen gjennom morkaken er ikke skikkelig etablert enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...