Gå til innhold

Smerter i hals og mage


Gjest Juti

Anbefalte innlegg

Jeg har en "dunkende" smerte i tungen, dette gjør vondt når jeg svelger og snakker. Det er ikke like vondt hver dag, men det kommer og går… I tillegg har jeg stikninger på høyresiden i halsen og opp i tungen. Av og til kommer det opp en bitter smak i munnen. Legen har sett på dette og kan ikke se noen endringer på tungen eller endringer i halsen, er videresendt til øre/nese/hals spesialtist. I tillegg er jeg plaget med øresus på høyre øre. Dette har vart et års tid. Det stråler liksom opp fra halsen og opp i øret / kjeven. Jeg bekymrer meg veldig for hva dette kan være. Har røykt i mange år, noe jeg heldigvis nå har klart å slutte med. Ellers er jeg for tiden veldig veldig trøtt og har ikke noe særlig matlyst. Er og plaget med smerter på høyresiden av magen. Nærmere bestemt under ribbeina. Merker ikke noe til dette om morgenen, men det øker på utover dagen. Kan nesten virke som om det øker ved bevegelse el mat inntak. Har tatt ultralyd av magen som viser at alt ser bra ut… I tillegg har jeg en del hjertebank. Virker som om hjertet hopper over noen slag til tider… Syns jeg er plaget med så mye stikninger / smerter og bekymrer meg veldig for hva alt dette kan være og om det kan ha en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det er riktig at du er viderehenvist til en spesielist. Synes også at blodprøver bør taes; både for å utelukke infeksjoner, og for å sjekke stoffskiftet ditt. Sykdom i lever/galle bør også utelukkes med magesmerter der du beskriver. Hevelse i skjoldbrusk-kjertelen ( struma) KAN gi slike plager du har. Problemer med magesyre kan også gi ubehag i halsen slik du opplever; prøv eventuelt noe syre-nøytraliserende som du kan kjøpe på apoteket. Synes også du kan prøve med rikelig saltvann-skylling; helst inn via nesen og ut gjennom munnen. Vanskelig å gi noen flere råd før du har vært hos ØNH-lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er riktig at du er viderehenvist til en spesielist. Synes også at blodprøver bør taes; både for å utelukke infeksjoner, og for å sjekke stoffskiftet ditt. Sykdom i lever/galle bør også utelukkes med magesmerter der du beskriver. Hevelse i skjoldbrusk-kjertelen ( struma) KAN gi slike plager du har. Problemer med magesyre kan også gi ubehag i halsen slik du opplever; prøv eventuelt noe syre-nøytraliserende som du kan kjøpe på apoteket. Synes også du kan prøve med rikelig saltvann-skylling; helst inn via nesen og ut gjennom munnen. Vanskelig å gi noen flere råd før du har vært hos ØNH-lege.

Takk for raskt svar.

Når det gjelder å utelukke sykdom i lever / galle, hvordan sjekkes dette? Kan dette gjøres ved blodprøve ? Eller er dette noe som kan sees på ultralyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...