Gå til innhold

Medisinavhengighet?


Gjest Ung dame på 50.

Anbefalte innlegg

Gjest Ung dame på 50.

Jeg har fibromyalgi og har fått beskjed om at det jeg kan gjøre er å ta smertestillende. Har god effekt av Nobligan/Tramadol og tar ca 2-3 pr dag. Har ikke lyst til å leve på smertestillende. Kan jeg bli avhengig av disse? Hvordan merkes det i så fall? Kan man få abstinens-symptomer når man slutter? Og hvordan merkes det evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Begge disse medisinene er sentralt virkende smertestillende, og kan gi avhengighet. Dersom du er uten medisiner flere dager i strekk, vil det kunne merkes ved at du blir rastløs, får urolig søvn og sterkere smerteopplevelse. Etter 10-14 dager vil nervesystemet ha vendt tilbake til "normaltilstanden. Kanskje er ikke smertene da noe særlig større enn det du opplever nå med medisiner. Du kan snakke med fastlegen din om denne kan hjelpe deg med å finne andre typer medisiner som ikke er vanedannende, og som du ikke blir trøtt av; det siste er jo en bivirkning av de du bruker. Mange i din situasjon blir bedre med regelmessig helt lett mosjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...