Gå til innhold

trykk i brystregionen, og v


Gjest fruhypo

Anbefalte innlegg

Gjest fruhypo

Har over flere måneder nå hatt kvelningsfornemmelser, som om jeg har svelgt en stor eplebit som verken kommer opp eller ned. Spesielt ille når jeg ligger. I de siste 6-7 ukene har jeg hatt trykk i hjerteregionen, føles som jeg går med en altfor trang bh,føler meg tungpustet. Jeg er 49 år, røyker ikke, normal vekt. Går til jobben hver dag, og trener styrke og kondisjon to ganger pr uke. trodde til å begynne med at plagene mine kunne være jobbrelatert, har hatt ganske mye å gjøre dette året, men etter to uker med ferie er plagene der fortsatt, og har heller blitt verre. Har vært hos fastlegen min, der fikk jeg påvist for høyt kolesterol, 7,5 (totalkolesterol) P-HDL kolesterolet var på 1,91 og P-LDL var på 5,0. Jeg har ikke tidligere hatt høye kolesterolverdier. Har vært på ultralyd, glandula thyroidea og halvskan+røntgen thorux, ingen funn. Er bekymret, og klarer ikke helt å slappe av og nyte ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du kan be om en henvisning til en øre-nese-hals lege som kan undersøke svelget ditt. men du kan ta det med ro med tanke på "farlige" diagnoser; dette burde vært sett på den forholdsvis grundige sjekken du har vært til. kanhende har du et "syreproblem"; dvs sårhet i spiserøret; det KAN gi liknende plager, og det er typisk at det er værst nattlig. Du kan kjøpe noe syrenøytraliserende på apoteket og se om dette hjelper deg. Den høye kolesterolverdien får du diskutere med fastlegen din etter ferien. Se om du kan gjøre noe med kostholdet først, så får legen din avgjøre om du er kandidat for kolesterolsenkende medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...