Gå til innhold

Ujevn regulering


Gjest liab22

Anbefalte innlegg

Gjest liab22

Hei!

Jeg er en jente på 22 år som har hatt diabetes type 1 siden jeg var 1,5 år gammel. Jeg har opplevd å hele tiden være svært vanskelig å regulere (min bror som også har diabetes har aldri opplevd noen problemer, noe mine foreldre kan skrive under på). Fikk for 6 år siden også påvist cøliaki og jeg har etter det vært streng med å følge en glutenfri kost. Jeg er aktiv i form av dans og ballspill rundt 4 ganger i uken, og er opptatt av å ha et sunt kosthold og spise variert. er 176 høy og veier 74 kg.Likevel får jeg følelsen av at insulinen virker "ujevnt" på meg, akkurat som kroppen ikke greier å oppta den. Jeg varierer stedene jeg stikker og sjekker jevnlig at jeg ikke har "puter" eller opphopninger av insulin noen steder. Noen idè om hva dette kan skyldes? Eventuelt gjort noen studier i forhold til ujevnt insulinopptak hos diabetikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

At blodsukkeret lever sitt eget liv eller at insulinet ikke absorberes jevnt kan ha flere grunner. Temperatur avgjør hvor fort man absorberer insulin, ergo er det ikke uvanlig å trenge mindre insulin om det er varmt i været. Infiltrater kan være en annen. Man kan ikke nødvendigvis se om ett sted absorberer bedre enn et annet. Det er i alle fall min erfaring, og jeg har bare elleve års fartstid som diabetiker. Jeg kan tenke meg at du har satt noen insulinsprøyter etter å ha hatt diabetes i tjue år. Dette kan påvirke oppsugingen selv om man ikke ser infiltrater (puter) .Hormoner spiller også inn. Mange jenter opplever å trenge litt mer insulin rett før mensen, og kanskje litt mindre under blødningen. I alle fall har jeg det slik.

Det må være en veldig frustrerende situasjon for deg etter som du lever sunt med bra kosthold og trening. Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med diabetesbehandleren for å se om det var noen råd å hente eller en beroligelse. Så lenge HBa1c er bra, så behøver du ikke være redd for komplikasjoner om ikke annet. Men svingninger kan være vanvittig slitsomt, ingen tvil om det.

Siden du lever et aktivt liv kunne kanskje en insulinpumpe gjort det hele lettere for deg? Jeg har selv pumpe og er kjempefornøyd, men dette er avgjort en smakssak. Men var jeg deg ville jeg forhørt meg om det kunne være et alternativ fordi du med pumpe har flere alternativer med tanke på innstilling av insulindoseringer.

Uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Jeg er gift med en mann på 36 år som har hatt type 1 diabetes siden han var 11 år. De siste 4-5 årene har han vært veldig opp og ned i bl.sukker. Når han ligger høyt kan han bli veldig sur og grinete. Noen ganger virker han "gira" som om han var rusa på noe. Han blir veldig engasjert og dominerende - og for vår datter på 8 år kan disse svingningene virke utrygge. Har du, som selv har diabetes noen gode råd til meg? Jeg har også observert at insulinet har varierende virkning på han. Ønsker gjerne tips fra deg dersom du får tilbakemelding på innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...