Gå til innhold

Sulfa allergi


Nordlandspia1

Anbefalte innlegg

Nordlandspia1

Hei. Har kraftig sulfa allergi jeg holdt på å dø av da jeg var lita.

I ettertid har jeg ikke fått noe sulfa i meg, og aner ikke hvordan jeg vil reagere.

Har i ungdommen fått konstantert elveblest.

Jeg vet ikke mye om sulfa allergien eller elveblesten, men noen sier de har en sammenheng? I det siste har jeg hatt noen små alergiske reaksjoner.. Og i den forbindelse har jeg hørt at mange hudkremer og mye sminke inneholder små mengder sulfa? Kan noen bekrefte/avkrefte alt dette?

Og kunne noen sagt litt om va sulfa allergi gjør med deg?(tenker på hvis du har fått store mengder i deg, hva gjør det med deg i ettertid)

Tusen takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Sulfa-allergi med en svær og alvorlig reaksjon skal virkelig tas seriøst. Det er spesielt viktig å informere legen om dette når forskrives medisiner.

Er man allergisk skal det små mengder av det aktuelle stoffet til for å utløse en reaksjon.

Når det gjelder sulfa (sulfonamider) i f. eks. kosmetiske preparater, kjenner jeg ikke til dette. Men vær obs.på at såkalte "sulfa-forbindelser) nok kan forekomme i en liste over innhold, men det har ikke noe med sulfonamider å gjøre. Men er man usikker, er det selvsagt det beste å ikke ta noen sjangse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...