Gå til innhold

Mage/tarm-problemer


Gjest unca

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 34 år med en mage/fordøyelse som plager meg veldig! Siden 1996 har jeg slitt med spiseforstyrrelser, da fortrinnsvis i form av bulimi, men også ved misbruk av avføringsmidler (tabletter, Microlax, Duphalac samt div. teer). Regelrette avføringstabletter har jeg ikke tatt på over 7 år nå, og Microlax/Duphalac klarte jeg å kutte helt ut for ca. 2 mnd siden. Likevel har jeg en svært "kranglete" fordøyelse. Slik jeg opplever det selv, har jeg ikke hatt normal avføring på over 11år. Den arter seg enten som forstoppelse - eller som diaré. (de seneste mndr som sistnevnte). Dette er likevel ikke det verste, men smertene som følger med gjør meg bekymret og motløs. Føler selv at jeg har et mer eller mindre konstant, og voldsomt trykk i magen, som om tarmene "strammer", på en måte. I tillegg mye luftplager. På det verste er jeg nødt til å ligge på magen for å klare å sove om natten. Om morgenen når jeg våkner, hender det ofte at jeg våkner helt øm i overkroppen, og det er dette som bekymrer meg aller mest. Først og fremst oppunder ribbeina og i området rundt (litt over?) navlen, men på det verste kan dette forplante seg til bak i nakken, overarmene og ryggen. Kan ikke skjønne at dette kan være normalt! Disse "anfallene" hemmer meg veldig når de kommer. Da får jeg problemer med å rette meg opp i ryggen og å bevege meg naturlig. Første gangen jeg opplevde dette, tror jeg var for ca. 2 år siden. Til å begynne med kanskje bare en gang i måneden, men jeg merker nå en klar forverring, 10 dager nå den seneste måneden. Når jeg har tatt dette opp med fastlegen min og bedt om å bli henvist til videre undersøkelser, føler jeg at han har bagatellisert det hele. Hvis jeg har forstått ham rett, mener han at forklaringen ligger i det hardkjøret jeg har bedrevet mot kroppen min som bulimiker. At magen og tarmene "jobber mot hverandre", på en måte, og så "stråler" det ut til hele overkroppen. Kan det virkelig være så "enkelt"? Burde jeg slå meg til ro med at han har rett? Vil ellers nevne at jeg pga høyt blodtrykk går på "Aprovel" og "Norvasc". Svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Irritabel tarm

For meg høres det ut som om du har fått irritabel tarm. Jeg har det selv på samme måte (men ikke som følge av spiseforstyrrelse eller bruk av avføringstabletter o.l), og har fått beskjed om at det ikke er så mye å gjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes legen din avfeide deg litt vel raskt. Ja dette kan jo forklares i ditt langvarige spiseproblem som kan gi ganske omfattende skader på spiserør, magesekk og tarmer, men det kan også hende du har noe som kan behandles; som gallesteinsanfall - betennelse i magesekk/spiserør osv. Synes du skal ta deg en tur tilbake til vedkommende og be om du får noe nærmere undersøkelser. Hvis legen din ikke tar deg på alvor - vurder å bytte. Uansett hva som er årsaken til dine problemer er det viktig for deg å få en forklaring og føle du blir tatt på alvor. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

De store problemene du har hatt med magen din og som du fremdeles har, skaper nok mye luftproblemer slik du selv er inne på. Når magen "spiles ut" av luften presser dette opp mot mellomgulvet og smerter kan føles i brystet og skuldrene osv.

Det kan etter alle disse årene med avføringsmidler og brekninger oppstå tilleggsproblemer. Jeg synes det er god grunn til å bli undersøkt videre og da fortrinnsvis av en gastroenterolog på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For meg høres det ut som om du har fått irritabel tarm. Jeg har det selv på samme måte (men ikke som følge av spiseforstyrrelse eller bruk av avføringstabletter o.l), og har fått beskjed om at det ikke er så mye å gjøre med.

Det er nok lurt å få en undersøkelse hos legen. Dette minner meg om luftplager. Det er veldig mange som har problemer med mage/tarm. Selv har jeg hatt problemer med luft i magen, men etter jeg begynte å drikke Aloe Vera Drikkegel. har dette blitt bra. Den har jo den fine egenskapen at den renser. Hvis du vil vite mer om Aloe Veraens virkemåte. Kan du sende meg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...