Gå til innhold

qt-tid, psykofarmaka, nærsynkoper

Anbefalte innlegg

Gjest hypokodria

Leser og skremmer meg selv. Leser om medisinene jeg bruker (Efexor og Remeron. Noen ganger også Zopiclon og Vallergan) at de ikke skal brukes ved ledningsforstyrrelser i hjertet. Har lest om forlenget QT-tid. Kan disse medisinene påvirke det?

Ehm.., jeg har ikke sikkert ledningsfeil, men jeg har mange ganger fått plutselige symptomer på blodtrykksfall. Har ikke tall på hvor mange ganger det har skjedd. Det skjer vel noen ganger i året tror jeg. Det har skjedd to ganger hittil i år. Opplevde det første gang på barneskolen en gang. Kaldsvett, det svartner for meg, kvalm. Det går over etter 5-10 min. Det hjelper å legge beina høyt. Det skjer i helt forskjellige situasjoner. Noen ganger kan det stemme med vasovagalt anfall, andre ganger ser jeg ingen sammenheng der. Jeg kan våkne med det. Ofte er jeg også helt våt av svette når jeg våkner.

Elektrolytter ligger innen referanseområde.

Har før tenkt at kanskje jeg har drømt ille eller bare vært varm, men nå begynner jeg jo å lure. Jeg har tenkt at det sikkert bare var noe vasovagalt, men nå leser jeg at sånn forlenga qt-syndrom ofte feildiagnostiseres som det. To slektninger av meg har i sommer dødd helt plutselig i sommer. Og jeg tenker på at dette syndromet jo kan være arvelig.

Er anfallene mine angst? Jeg føler meg ikke redd på forhånd, men synes selvsagt det er en smule ekkelt når jeg blir så dårlig. Jeg unngår ikke samme situasjoner i ettertid. Heh.., da var det ikke mye jeg kunne gjort eller mange steder jeg kunne oppholdt meg. Det skjer like gjerne når jeg er alene som når jeg er sammen med noen. .

Kan jeg slå meg til ro med at anfallene er bare angst eller vasovagale anfall? Er jeg hypokondrisk når jeg blir redd for at det er noe annet?

Eller burde jeg sjekka det? Problemet er at med min psykiatriske historie, er jeg redd for ikke å bli tatt på alvor. At de er for raske med å si det er psykisk betinga, en somatoform lidelse eller noe.

Kan det være farlig for meg å bruke de medisinene som jeg gjør?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/281771-qt-tid-psykofarmaka-n%C3%A6rsynkoper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du kan ta en gentest for å få sjekket om du har arvelig Lang QT. Du kunne jo aller først få sjekket hva dine slektninger døde av. Hvis de døde plutselig er det sikkert blitt foretatt en obduksjon, hvor de også evt. kan sjekke om de døde av arvelig Lang QT syndrom. Evt. om det er flere i slekten som har dødd av lignende.

For å få tatt gentesten må du ha symptomer (utredning) eller slektninger med Lang QT. Fastlegen kan henvise deg til veiledning og gentest, som er en helt vanlig blodprøve. Man kan også finne ut om du har Lang QT ved å ta et EKG.

Lykke til!

Gjest hypokondriaa

men ok å bruke medisinene inntil dess? Trur jeg får disse anfallene oftere etter at jeg begynnte med Remeron og/eller Vallergan..., selv om jeg også har hatt de før jeg begynte på medisin i hele tatt.

Sett at jeg er hypokonder, så vil det vel gjøre tilstanden verre om de begynner å undersøke meg. Da finner jeg vel snart noe nytt som jeg mener feiler meg. Var til lege sist i februar eller mars etter en infeksjon som jeg følte jeg ikke ble bra av, men blodprøvene viste imidlertid ikke noe galt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...