Gå til innhold

Herpes 2


Gjest toveener@hotmail.com

Anbefalte innlegg

Har blitt beskyldt at jeg har smittet min venn med herpes 2....han fikk symtomer 1 dag etter vårt samleie. Hvordan kan jeg finne ut når jeg har blitt smittet og om det er jeg som har smittet han. Kan han ha hatt blitt smittet før og ikke fått utbrudd men fikk det nå? Får man et så kraftig utbrudd så fort etter et samleie? Var sammen med en for en del mnd siden også som ikke har noen plager....bør han gå og få testet seg? forklar meg mere om hvor lang tid det går fra en mann er smittet og til en får utbrudd og hva slags symtomer en får både mann og kvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Dette med herpes genitalis er en komplisert sak. Det er vanlig at førstegangsinfeksjon foregår ved sex-kointakt, men det er ikke på noen måte den eneste måten. Godt og vel 20-25% av herpesinfeksjoner i munnregionen er forårsaket av herpes type 2. Infeksjone n kan lett overføres til genitalia med fingrene. På den andre siden forårsaker herpes type 1 ganske lignende symptomer som type 2 og de forekommer også i genitalia. Når infeksjonen er en gang etablert (enten i munn eller genitalia regionen) blir viruset igjen i organismen for resten av livet, stort sett uten symptomer. Av og til kan de reaktiveres og forårake symptomer. Under slike utbrudd er bæreren smittefarlig. Sympptomene er stort sett identiske: smrter, blemmer som sprekker, betennelse. Jeg tror neppe at du kan beskyldes for å ha smittet di venn. I alle fall er du ikke årsak til symptomene han har fått dagen etter samleie med deg. Det tar flere dager før symptomene melder seg både ved førstegangsinfeksjon og ved reaktivering. Du kan finne ut om du er smittet ved å ta blodprøve, men det er ikke lett å si noe om hvor lenge siden du har fått infeksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...