Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Christian Anker, lege

Her er et tidligere spørsmål jeg har besvart som kanskje kan være av interesse:

"Menieres sykdom.

Jeg har fått Menieres sykdom og har hyppige anfall hvor det svimler og suser i ørene. Hørselen på venstre øre er borte, men doktoren har anbefalt operasjon. Jeg vegrer meg litt da jeg er så engstelig. Han vil kutte hørselsnerven og balansenerven. Hørselsnerven er jo ødelagt, men jeg "fryser" av skrekk når jeg tenker på balansenerven. Han mener jeg vil bli bedre. Hva skjer med meg etterpå ? Hva med balansenerven ?

Menieres sykdom kjennetegnes ved anfallsvis svimmelhet, kvalme, øresus og nedsatt hørsel. Anfallene kan vare fra noen timer opp til et døgn. Sykdommen rammer oftest personer i 40-60 årsalderen. Anfallene utløses ofte av stress og man tror symptomene har sammenheng med at væsken inne i hørsels og balanseorganet i det ene øret er under for høyt trykk. Derfor brukes ofte vanndrivende medisiner sammen med midler mot kvalme og svimmelhet for å lindre plagene. Like viktig er det å forsøke minske ulike psykiske belastninger i hverdagen eller finne måter å takle dem på. Sykdommen brenner ikke sjelden ut etterhvert. Da er dessverre er ofte hørselen på det syke øret tapt og erstattet av mer permanent øresus.

Hvis medisiner ikke hjelper og man er svært plaget, kan et kirurgisk inngrep forsøkes. En metode går ut på å bedre drenasjen av væske fra det indre øret. Overskjæring av balansenerven har også hjulpet noen pasienter. Det er imidlertid stor uenighet om nytten av slike operasjoner og de gjøres derfor sjelden her i Norge.

Etter et eventuelt inngrep kan du nok en tid ha nedsatt balanse, men balansenerven på den andre siden, øynene og andre deler av nervesystemet vil gradvis mestre den oppgaven."

Her er en link du kan kikke på:

http://www.cscd.nwu.edu/public/ears/menieres/index.html

Internett er ingen erstatning for legekonsultasjon. For en sikker vurdering bør du derfor rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2823-meni%C3%A9res/#findComment-20262
Del på andre sider

• 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...