Gå til innhold

Kronisk hudbetennelse


Gjest De Gothia

Anbefalte innlegg

Gjest De Gothia

Hei. Jeg var hos legen for å ta en hudprøve for et par måneder siden. Legen var overbevist om at jeg hadde psoriasis, noe som viste seg å være feil. Tilbakemelding på prøven fortalte at jeg hadde kronisk hudbetennelse. Jeg har mest utslett (fra 0,5cm- 2 cm store) på undersiden av albuene og litt på undersiden av overarmene, en god del på leggene, og litt på lårene. Utlettet opptrer som prikker, bortsett fra under albuen der et større området er belastet. Ser også små utslettprikker (ca. 0,5 cm store) på armene. Jeg har fått resept på en krem som fungerer ganske bra. (Daviobet). Det jeg lurer på er hvordan denne sykdomen opptrer over tid? Vil det bli verre? Vil det forsvinne helt (i perioder)? Er det ting jeg kan gjøre for å bli kvitt det? Vet ikke hvilken type hudbetennelse det er, kanskje du vet?. Det sa ikke svaret fra prøven noen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Det fremgår ikke helt hvordan du fikk beskjeden om hudbetennelse i vevsprøven. Dessverre er det slik at en vevsprøve ikke alltid gir fasiten, det kan være en kombinasjon av hvordan det ser ut i virkeligheten og i mikroskopet samt lokalisasjon og sykehistorie som til sammen gir diagnosen. Dersom man tar hudprøve fra et litt roligere område av psoriasis , kan det være vanskelig å si noe mer sikkert enn at det er en betennelsesreaksjon i huden. På lokalisasjon og utseende høres det ut som psoriasis er en mulighet. Da er det vanligvis flere i familien som har noe liknende. Utslettet bryter ofte ut første gang ifm annen sykdom , f eks halsbetennelse eller en stress/sorg-reaksjon , men kan også bare komme graqdvis. Bedring ifm sol og sommer er vanlig, Mange som har psoriasis har ganske moderat hudaffeksjon og det kan også gå tilbake. Endel opplever gradvis forverring. Det beste du kan fjøre er å smøre deg med Daivobet/ Daivonex vekselvis sant ta endel feerie så du får sol og sommer. dessuten forsøke å unngå spesielt haslinfeksjoner og uttalt stress , dette kan evt gjøre deg verre. Kosten har sannsynligvis liten betydning for dette. Mvh og lykke til ! dr Jon L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...