Gå til innhold

Plutselig vondt i haleben uten fall


valhallaa

Anbefalte innlegg

Hei

For et par dager siden fikk jeg plutselig fryktelig vondt i halebenet. Jeg har problemer med å sitte, ligge (umulig å ligge på rygg), gå osv.

Jeg har lest om halebenet hos dere, men alle som spurte fortalte at de hadde falt.

Men jeg kan ikke huske at jeg har falt! Jeg er overvektig, kan det ha noe med saken å gjøre? Kanskje det kommer fra at jeg har sittet på den, men jeg kan ikke huske noe øyeblikk som står ut. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre siden jeg skal ha eksamen om en uke, og det kan bli problematisk å sitte hvis dette fortsetter.

Please help me!

P.S. Min mor (som tror hun vet alt) mente det var tvilling jeg hadde bak i halebenet og mente at de brukte å skrape ut negler og hår fra tvilling som skulle blitt til, er dette sant? Hun mente det hadde skjedd i famile, jeg nektet.(høres mer ut som en skrekk historie)

Mvh. 19 år mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det din mor tenker på er en "dermoid cyste" som ofte kan være i området over halebeinet. Den kan bli betent og gjøre vondt. Den inneholder riktignok hår, men det er neppe noe tvillinganlegg, bare en innfolding fra din egen hud som er blitt innestengt. Dette kan ha skjedd svært tidlig, allerede i fosterlivet. Når en slik cyste blir betent, må den åpnes opp slik at pusset får komme ut. Det kan være nødvendig med antibiotika og ved tilbakefall kan det være nødvendig med operasjon der cysten fjernes.

Ved slike betennelser blir huden over cysten rød, varm og øm. Jeg synes du skal kontakte lege med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Kjenner meg igjen i det du skriver; jeg fikk også plutselig vondt i halebeinet, og har ei mor som tror hun vet alt, og som trodde det var "tvilling"!

Det er nå et år siden jeg oppdaget at jeg hadde vondt, og jeg har det fortsatt. Det er enkelte dager som er bedre enn andre, men jeg tror ikke det har noe med hva jeg har gjort (gått, stått...). Jeg har ikke problemer med å ligge, men å sitte på gulvet f.eks.,er vondt, og hvis jeg trykker med fingeren, er det vondt (det er ingen kul e.l), "kniper" jeg, kjenner jeg det godt....

Jeg har vært hos lege med dette, uten at han kunne hjelpe meg noe. En dag hadde jeg så vondt oppover i korsryggen, (noe som hadde bygd seg opp over noen dager), så jeg dro til lege. (et par mnd siden)Fikk tabletter mot betennelse, -og ryggverken forsvant, men halebeinet er fortsatt vondt. Han førte også en finger opp i endetarmen, og kjente fra innsiden, men det var ikke noe spesielt der...

Han mente at smertene ville forsvinne like fort som de kom!

---Jeg venter fortsatt...

Ikke mye hjelp i dette svaret altså, annet enn at du faktisk kan ha vondt uten grunn og at det ikke er noe å gjøre med det....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mindy

Det din mor tenker på er en "dermoid cyste" som ofte kan være i området over halebeinet. Den kan bli betent og gjøre vondt. Den inneholder riktignok hår, men det er neppe noe tvillinganlegg, bare en innfolding fra din egen hud som er blitt innestengt. Dette kan ha skjedd svært tidlig, allerede i fosterlivet. Når en slik cyste blir betent, må den åpnes opp slik at pusset får komme ut. Det kan være nødvendig med antibiotika og ved tilbakefall kan det være nødvendig med operasjon der cysten fjernes.

Ved slike betennelser blir huden over cysten rød, varm og øm. Jeg synes du skal kontakte lege med dette.

jeg fikk slik vondt i halebenet etter og ha gått ut av bilen på en for kjær måte (jeg var gravid da).

det viste seg etter et kiropraktorbesøk at det var korsbenet som var kommet i skjevstilling.

det var vondt oppetter ryggen,kunne ikke sitte eller ligge på rygg,pluss at musklene i baken "krampet" seg.

dette er nå 2 1/2 år siden og det skjer ennå av og til hvis jeg løfter tungt eller vrir ryggen.

så tenk etter hva du gjorde den dagen,eller dagen før det begynte å gjøre vont

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...