Gå til innhold

Rusproblematikk og evt tvangsinnleggelse?

Anbefalte innlegg

Gjest veldig anonym2

Min bror har vært narkoman i mange år, men mener selv han skal klare å slutte selv. Dette har han ikke greid, og jeg tror det mest brukte stoffet er Heroin. Han er sint på alle som skal hjelpe man, og mener at vi alle er "mot" ham. Vi har i 2-3år begynt å gi klare beskjeder om at nok er nok. Han bruker oss alle opp, vi har ikke mer å gi. Han virker delvis paranoid og manisk-depressiv. Har i mange år slitt med angst og de ofentlige kontorer. Kjøre hele tiden sitt eget løp og det er alle andre det er noe "feil" med. Innimellom er livet så svart at han sier han vil ta livet av seg, spesielt i perioder der han ikke har penger.

Jeg tror også han har "rømt" fra pengeinnkrevere, men til oss er han bare på "besøk". Han har blitt "ranet" og frastjålet ting (antagelig solgt). Han har møtt "bråkmakere" på gata som har slått ham ned (skyldte penger??) og mistet flere tenner i et smmenstøt med en telefonstole! (juling?).

Så sitter vi å tenker på siste utvei- hva gjør vi?

Hvordan finne ut hvilket narkostisk stoff han bruker?

Han har ikke sprøytestikk, eller aldri funnet sprøyter el.l men han røyker. Min far mente det kunne være Ice (krystallisert methamfetamin?) men jeg tror det fremdeles går på heroin. Han er såååå dopa at han henger å sover mellom knærne, ansiktet faller i matfatet etc. Han sover lenge og er våken langt på natt. Er blank i øynene, store pupiller når han er våken. Han er tynn, tynn, tynn men spiser som en hest. En dag kom han hjem til min mor å kastet opp, men skyldte på stort vanninntak??(pga varmen). Ville ikke til arbeidpsykolog da han mener at han ikke er "dum". Han tenker på en heeelt annen måte enn oss andre og lever fhv i en litt annen "verden" og ser alt som negativt og "mot" ham.

Takker for innspill og råd her..

Hvordan gripe dette an?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282597-rusproblematikk-og-evt-tvangsinnleggelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om en person får en rusutløst psykose, kan vedkommende tvangsinnlegges i psykiatrien. Før eller senere må tvangen oppheves, og dessverre faller de aller fleste da tilbake til sin narkomani.

Hovedkjennetegnet ved de som greier å slutte, er motivasjon. Motivasjone er en vedvarende evne og vilje over tid til å være villig til å ta på seg det ubehag det er i fler måneder å velge en rusfri tilværelse.

Jeg kan ikke se at det er noe stort poeng å vite hva han ruser seg på. Han virker som en langtkommen misbruker, og de fleste av disse ruser seg på de stoffer de kan få tak i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...