Gå til innhold

NHD: spørsmål om Buspar

Anbefalte innlegg

Gjest Buspar spørsmål

Hei , jeg sliter med GAD og har i den forbindelse noen spørsmål - Legger man på seg av Buspar? - Er det stor fare for å få sånne ufrivillge bevegelser i munn og resten av kroppen(tardive dykinesia eller hva det heter..?) - Er dette en hard medisini forhold til feks Efexor ? -Hvor lang tid tar det før den virker? - Hva slags type medisin er dette? -Er dette en ny medisin eller finnes det mye erfaringer med den?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282626-nhd-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-buspar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Legger man på seg av Buspar?

S: Nei.

Er det stor fare for å få sånne ufrivillge bevegelser i munn og resten av kroppen(tardive dykinesier)

S: Nei.

Er dette en hard medisin i forhold til feks Efexor ?

S: Vet ikke helt hva du mener med "hard", men antar at svaret er nei.

Hvor lang tid tar det før den virker?

S: En begynner på 15 mg og trapper opp til 45 mg. Det tar et par uker. Alt for mange slutter før de når virksom dose fordi de ikke har tålmodighet til å vente på virkningen.

Erfarne Valium/benzobrukere blir ikke fornøyde. Det gjør ikke livet rosenrødt i løpet av 20 min. En kan mer se på det som å legge olje på opprørt hav.

Hva slags type medisin er dette? -Er dette en ny medisin eller finnes det mye erfaringer med den?

S: Det er en angstdemper som også kan forsterke virkningen av AD. Den er velprøvd.

Hei.

Jeg prøvde Buspar for tre år siden ca.

Gikk på dem en halvannen måned.

Fungerte ikke i det hele tatt.

Og så fikk jeg bivirkninger som stivhet i muskulaturen som gjorde at jeg følte meg veldig støl (som om jeg ikke skulle ha tøyd ut etter trening), samt at jeg ble veldig i urolig i kroppen også.

Det var legen jeg gikk til dengang som ba meg kutte dem ut (Jeg hadde som nevnt ingen effekt av dem heller).

Har fått høre av flere leger og psykiatere at Buspar er lite brukt, fordi det er så få som får virkning av dem.

Og så er det nok riktig som NHD sier, at de som har erfaring med benzodiazepiner (Valium etc.) ikke har så god effekt av Buspar.

Har man først vendt seg til benzodiazepinenes gode virkning, er det liksom lite annet som vil fungere.

(Jeg forventet dog ikke at Buspar skulle hjelpe meg innen 20 minutter, jeg visste det ville ta noen uker før jeg kunne forvente noen effekt.)

Annonse

Gjest ekkemulig

Har brukt Buspar! Var utrolig fornøyd fordi den fjernet den generelle angsten. Se på angst som skal fra 1 til 10. Jeg føler at nå som jeg sitter forann pc'en så ligger jeg på to, på jobben kan jeg ligge på fire. Buspar sank den en del og spesiellt så at jeg kunne få fred hjemme. Du vil merke de fysiske effektene av angst, men du slipper de psykiske.

Kombinerte det med SSRI og fikk helt fint.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...