Gå til innhold

Sosial fobi/panikangst + paranoide tanker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er mann som har slitt med panikkartet sosialangst/fobi+depresjon lenge. Pga. dette har jeg forsøkt mange ulike medisiner, men har til slutt blitt stående på Xanor 1mg x2 + 1x75 mg Efexor Depot. Efexor Depot har gjort meg veldig urolig, umulig å få sove, opphengt i negative tanker, ekle drømmer osv., selv om jeg har brukt det en god stund nå, så jeg lurer på om jeg må bytte. Er sliten og orker ikke dette. Forsøkte også Cipralex 10 mg en stund, og det virket godt en stund, men "paranoide" tanker som alltid ligger og lurer i bakgrunnen kom også der og gav angsten fotfeste. Dessuten fikk jeg store utslett på kroppen og klødde veldig. Seroxat har ikke så store bivirkninger og fungerer til en viss grad, men "paranoide, klaustrofobiske" tanker slipper ikke taket. Det virker som om sosialangsten har gjort at jeg har blitt "paranoid". (Har forsøkt en rekke SSRI, men det ser ut til at jeg kun tolerer Seroxat godt i lengden, og som har best virkning i lengden uten fæle bivirkninger. 20 mg daglig er det jeg kan stå, og det hjelper til en viss grad. Jeg skal nå i jobb, der jeg jo må omgås mennesker mye. Må si at jeg en gang fikk Zyprexa da jeg var innlagt, men jeg ble kjempeurolig selv av liten dose. Psykiateren der sa jeg var kjempefølsom overfor medisiner. Jeg lurer på følgende: 1. Har hørt at antipsykotisk medisin kan fjerne mine mistanker og uro mht. at andre mennesker alltid kikker rart på meg og snakker dårlig om meg. Finnes det en slik medisin som kan hjelpe, og som ikke har bivirkninger som Zyprexa, Trilafon (urolighet og mer angst)? Kan en vanlig lege skrive ut dette? (Har en lege som ikke har peiling) 2. Hvilken SSRI bør jeg stå på? Orker ikke å ikke få sove. Vet at Cipralex vil virke godt en stund, men avtar og fikk denne veldige kløen over kroppen med utslett. 3. Xanor hjelper, men effekten har avtatt veldig og jeg vil ikke gå opp i dose. Kan en annen, liknende medisn hjelpe bedre en stund? Har stått på den lenge. Er deprimert, forvirret og fortvilet og skal altså ut i jobb om et par uker. Vil jo det også og trenger d i lengden. Er evig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282652-sosial-fobipanikangst-paranoide-tanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest profile

Hei,

Jeg har forsøkt flupentixol(Fluanxol) mot engstelse og tvangstanker. Jeg tror den hjalp litt på lave doser. Mener en "vanlig" lege kan skrive det ut. Begynn på lave doser, ikke så høye som når det brukes mot psykoser. Regn med at det kansje tar et par uker før det virker.

Hei,

Jeg har forsøkt flupentixol(Fluanxol) mot engstelse og tvangstanker. Jeg tror den hjalp litt på lave doser. Mener en "vanlig" lege kan skrive det ut. Begynn på lave doser, ikke så høye som når det brukes mot psykoser. Regn med at det kansje tar et par uker før det virker.

takk for svar! :) Bare lurte på om du vet om alle slike antipsykotiske medisiner bruker tid før de virker? og om du har erfaring eller formening om Fluanxol er er det du tror kan virke best på slike ting. om dette er nytt preparat så er det kanskje også mindre bivirkninger...holdt nemmelig på å gå av hengslene med urolighet av zyprexa på lav dose da jeg forsøkte d en gang. Og sist men ikke minst. Da jeg fortsatt står på xanor, lurte jeg på om slike antipsykotiske med. kan kombineres med det og f.eks. antidepressive middel som f.eks. cipralex/seroxat? (inntil videre ialleall).

Takk igjen for at du har vært så hjelpsom å svare. Alle svar er til stor hjelp for meg :)

La merke til at all tekst kom i en "smørje" her, beklager. Deler det opp slik at det blir mer lesbart:

Hei!

Jeg er mann som har slitt med panikkartet sosialangst/fobi+depresjon lenge. Pga. dette har jeg forsøkt mange ulike medisiner, men har til slutt blitt stående på Xanor 1mg x2 + 1x75 mg Efexor Depot. Efexor Depot har gjort meg veldig urolig, umulig å få sove, opphengt i negative tanker, ekle drømmer osv., selv om jeg har brukt det en god stund nå, så jeg lurer på om jeg må bytte. Er sliten og orker ikke dette.

Forsøkte også Cipralex 10 mg en stund, og det virket godt en stund, men "paranoide" tanker som alltid ligger og lurer i bakgrunnen kom også der og gav angsten fotfeste. Dessuten fikk jeg store utslett på kroppen og klødde veldig.

Seroxat har ikke så store bivirkninger og fungerer til en viss grad, men "paranoide, klaustrofobiske" tanker slipper ikke taket. Det virker som om sosialangsten har gjort at jeg har blitt "paranoid". (Har forsøkt en rekke SSRI, men det ser ut til at jeg kun tolerer Seroxat godt i lengden, og som har best virkning i lengden uten fæle bivirkninger. 20 mg daglig er det jeg kan stå, og det hjelper til en viss grad. Jeg skal nå i jobb, der jeg jo må omgås mennesker mye.

Må si at jeg en gang fikk Zyprexa da jeg var innlagt, men jeg ble kjempeurolig selv av liten dose. Psykiateren der sa jeg var kjempefølsom overfor medisiner.

Jeg lurer på følgende:

1. Har hørt at antipsykotisk medisin kan fjerne mine mistanker og uro mht. at andre mennesker alltid kikker rart på meg og snakker dårlig om meg. Finnes det en slik medisin som kan hjelpe, og som ikke har bivirkninger som Zyprexa, Trilafon (urolighet og mer angst)? Kan en vanlig lege skrive ut dette? (Har en lege som ikke har peiling)

2. Hvilken SSRI bør jeg stå på? Orker ikke å ikke få sove. Vet at Cipralex vil virke godt en stund, men avtar og fikk denne veldige kløen over kroppen med utslett.

3. Xanor hjelper, men effekten har avtatt veldig og jeg vil ikke gå opp i dose. Kan en annen, liknende medisn hjelpe bedre en stund? Har stått på den lenge. Er deprimert, forvirret og fortvilet og skal altså ut i jobb om et par uker. Vil jo det også og trenger d i lengden. Er evig takknemlig for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater

La merke til at all tekst kom i en "smørje" her, beklager. Deler det opp slik at det blir mer lesbart:

Hei!

Jeg er mann som har slitt med panikkartet sosialangst/fobi+depresjon lenge. Pga. dette har jeg forsøkt mange ulike medisiner, men har til slutt blitt stående på Xanor 1mg x2 + 1x75 mg Efexor Depot. Efexor Depot har gjort meg veldig urolig, umulig å få sove, opphengt i negative tanker, ekle drømmer osv., selv om jeg har brukt det en god stund nå, så jeg lurer på om jeg må bytte. Er sliten og orker ikke dette.

Forsøkte også Cipralex 10 mg en stund, og det virket godt en stund, men "paranoide" tanker som alltid ligger og lurer i bakgrunnen kom også der og gav angsten fotfeste. Dessuten fikk jeg store utslett på kroppen og klødde veldig.

Seroxat har ikke så store bivirkninger og fungerer til en viss grad, men "paranoide, klaustrofobiske" tanker slipper ikke taket. Det virker som om sosialangsten har gjort at jeg har blitt "paranoid". (Har forsøkt en rekke SSRI, men det ser ut til at jeg kun tolerer Seroxat godt i lengden, og som har best virkning i lengden uten fæle bivirkninger. 20 mg daglig er det jeg kan stå, og det hjelper til en viss grad. Jeg skal nå i jobb, der jeg jo må omgås mennesker mye.

Må si at jeg en gang fikk Zyprexa da jeg var innlagt, men jeg ble kjempeurolig selv av liten dose. Psykiateren der sa jeg var kjempefølsom overfor medisiner.

Jeg lurer på følgende:

1. Har hørt at antipsykotisk medisin kan fjerne mine mistanker og uro mht. at andre mennesker alltid kikker rart på meg og snakker dårlig om meg. Finnes det en slik medisin som kan hjelpe, og som ikke har bivirkninger som Zyprexa, Trilafon (urolighet og mer angst)? Kan en vanlig lege skrive ut dette? (Har en lege som ikke har peiling)

2. Hvilken SSRI bør jeg stå på? Orker ikke å ikke få sove. Vet at Cipralex vil virke godt en stund, men avtar og fikk denne veldige kløen over kroppen med utslett.

3. Xanor hjelper, men effekten har avtatt veldig og jeg vil ikke gå opp i dose. Kan en annen, liknende medisn hjelpe bedre en stund? Har stått på den lenge. Er deprimert, forvirret og fortvilet og skal altså ut i jobb om et par uker. Vil jo det også og trenger d i lengden. Er evig takknemlig for svar.

Først vil jeg gjerne at du beskriver mer nøye hva du mener med paranoide tanker.

1. Har hørt at antipsykotisk medisin kan fjerne mine mistanker og uro mht. at andre mennesker alltid kikker rart på meg og snakker dårlig om meg. Finnes det en slik medisin som kan hjelpe, og som ikke har bivirkninger som Zyprexa, Trilafon (urolighet og mer angst)? Kan en vanlig lege skrive ut dette?

S: Ja, det finnes slike medisiner. Allmennleger kan også skrive ut dette. Foreslår Fluanxol 0,5 mg x2 som kan økes langsomt ved behov.

2. Hvilken SSRI bør jeg stå på? Orker ikke å ikke få sove. Vet at Cipralex vil virke godt en stund, men avtar og fikk denne veldige kløn over kroppen med utslett.

S: Ut fra det du skriver må Seroxat være best.

3. Xanor hjelper, men effekten har avtatt veldig og jeg vil ikke gå opp i dose. Kan en annen, liknende medisn hjelpe bedre en stund? Har stått på den lenge. Er deprimert, forvirret og fortvilet og skal altså ut i jobb om et par uker. Vil jo det også og trenger d i lengden.

S: Nei, det er ingen grunn til å tro at et annet benzo vil virke bedre enn det meget potente Xanor.

Først vil jeg gjerne at du beskriver mer nøye hva du mener med paranoide tanker.

1. Har hørt at antipsykotisk medisin kan fjerne mine mistanker og uro mht. at andre mennesker alltid kikker rart på meg og snakker dårlig om meg. Finnes det en slik medisin som kan hjelpe, og som ikke har bivirkninger som Zyprexa, Trilafon (urolighet og mer angst)? Kan en vanlig lege skrive ut dette?

S: Ja, det finnes slike medisiner. Allmennleger kan også skrive ut dette. Foreslår Fluanxol 0,5 mg x2 som kan økes langsomt ved behov.

2. Hvilken SSRI bør jeg stå på? Orker ikke å ikke få sove. Vet at Cipralex vil virke godt en stund, men avtar og fikk denne veldige kløn over kroppen med utslett.

3. Xanor hjelper, men effekten har avtatt veldig og jeg vil ikke gå opp i dose. Kan en annen, liknende medisn hjelpe bedre en stund? Har stått på den lenge. Er deprimert, forvirret og fortvilet og skal altså ut i jobb om et par uker. Vil jo det også og trenger d i lengden.

S: Nei, det er ingen grunn til å tro at et annet benzo vil virke bedre enn det meget potente Xanor.

Med "paranoide" tanker mener jeg at jeg "lever i en følelsesverden" som dessverre styrer tankene mine. Mennesker vil meg da vondt i form av ser rart på, snakker nedsettende og andre negative følelser som går på selvfølelsen løs og bidrar til at jeg ikke føler meg vel sammen med mennesker veldig forsiktig sagt. Når jeg er ved mine "fulle fem" vet jeg at andre ikke vil meg vondt. Men når jeg er blandt mennesker så er jeg hele tiden på vakt da følelsene/erfaringene mine med mobbing og negativ oppmerksomhet sier meg at mennesker hele tiden kikker rart på meg, så jeg orker ikke møte blikkene deres.

Ellers har jeg 2 episoder bak meg der jeg har opplevd "bilder" og "stemmer" i våken tilstand. Har vært under masse press den siste tiden og ikke hatt problemer med det før, så kan det komme av at jeg har vært under ekstremt mye psykisk press den siste tiden? Eller kan det være bivirkning av Efexor? Følt meg ganske rar etter at jeg begynte på den og disse episodene skjedde etter det.

Annonse

Glemte vel å si det, men takk for svar så langt! :-) Må bare føye til dette: Lurer også på om det kan være et problem at jeg tenker for mye? Jeg ser hele tiden sammenhenger mellom ting og trekker linjer mellom ting, jeg har vanskelig for å slappe av rett og slett. Har alltid hatt livlig fantasi og er en person som tenker mye, men også et utpreget følelsesmenneske hvis følelser overstyrer fornuften. Og nå i det siste har jeg som sagt kunne henge meg opp i en negativ tanke også.

takk for svar! :) Bare lurte på om du vet om alle slike antipsykotiske medisiner bruker tid før de virker? og om du har erfaring eller formening om Fluanxol er er det du tror kan virke best på slike ting. om dette er nytt preparat så er det kanskje også mindre bivirkninger...holdt nemmelig på å gå av hengslene med urolighet av zyprexa på lav dose da jeg forsøkte d en gang. Og sist men ikke minst. Da jeg fortsatt står på xanor, lurte jeg på om slike antipsykotiske med. kan kombineres med det og f.eks. antidepressive middel som f.eks. cipralex/seroxat? (inntil videre ialleall).

Takk igjen for at du har vært så hjelpsom å svare. Alle svar er til stor hjelp for meg :)

for meg har zyprexa vært det mest vellykkede medisinen. Den som har gitt minst angst og uro. Men fluanxol på en lav dose kan sikkert virke. Det gikk jeg på en gang, men da for stor dose.

Med de problemene du har, hadde sikkert det beste vært en langvarig kontakt med en psykiatrisk sykepleier eller psykolog over lang tid. Det har vært det beste for meg. De hjelper med å rydde opp i tankene.

for meg har zyprexa vært det mest vellykkede medisinen. Den som har gitt minst angst og uro. Men fluanxol på en lav dose kan sikkert virke. Det gikk jeg på en gang, men da for stor dose.

Med de problemene du har, hadde sikkert det beste vært en langvarig kontakt med en psykiatrisk sykepleier eller psykolog over lang tid. Det har vært det beste for meg. De hjelper med å rydde opp i tankene.

Hei! :) Takk for svar. Skal til samtaler etterhvert igjen heldigvis. Jeg prøvde Zyprexa en gang, fikk det av psykiater, men han tok meg av denne da jeg ble kjempeurolig. Som om jeg hadde maur i hele kroppen.

Kan ikke huske dosen jeg fikk, men mener det ikke skulle være noen høy dose. Jeg får som regel en del bivirkninger av medisiner.

Kan jeg spørre om du har noen erfaring med startdoser, bivirkninger og tid det tar før virkning inntreffer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...