Gå til innhold

Kan man bli deprimert av å flytte?

Anbefalte innlegg

Gjest deppa ja
Skrevet

Jeg har flyttet til en ny by. Gledet meg egentlig, men har savnet tilbake til den plassen jeg bodde. Dette har resultert i at jeg har sittet mye hjemme, og ikke hatt mye kontakt med folk. Til tider følt litt angst og uro i kroppen. er et par mnd siden jeg flyttet. Familien er med, men føler slik likavel. Før gikk jeg tur nesten hver dag, men etter flyttinga har jeg ikke gått tur.Hva kan jeg selv gjøre for at dette skal bli bedre? Nå er alt bare slik at jeg ikke orker noe. Ikke har jeg fått jobb heller.

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Det ofte en savner ting som en ikke vet at en savner før en har forlatt/mistet det. Selv om du gleder deg over den nye boligen, så var det sikkert ting du likte ved den forrige, og dessuten var du vandt til stedet, og trygghet er fint å ha.

Jeg tror at du må forsøke å komme deg ut kanjse gå noen små turer i nærmiljøet, bli kjennt med stedet, finne ut av hvor forskjellige ting er. Det er skummelt i starten, men etterhvert tror jeg at det vil gi seg. Så kan du utvide etterhvert. Du må regne med at det tar tid å tilpasse seg (føle seg trygg). Jeg tror det er viktig å ikke "stenge seg inne" for det kan gjøre det enda vanslkeligere å komme seg ut.

Kansje du har noen f.eks. familiemedlemmer som kan være med deg ut av og til. Jeg synes det er litt spennende å utforske nye steder, prøv om du ikke kan finne slike følelser hos deg selv.

Skrevet

Hei,

Det ofte en savner ting som en ikke vet at en savner før en har forlatt/mistet det. Selv om du gleder deg over den nye boligen, så var det sikkert ting du likte ved den forrige, og dessuten var du vandt til stedet, og trygghet er fint å ha.

Jeg tror at du må forsøke å komme deg ut kanjse gå noen små turer i nærmiljøet, bli kjennt med stedet, finne ut av hvor forskjellige ting er. Det er skummelt i starten, men etterhvert tror jeg at det vil gi seg. Så kan du utvide etterhvert. Du må regne med at det tar tid å tilpasse seg (føle seg trygg). Jeg tror det er viktig å ikke "stenge seg inne" for det kan gjøre det enda vanslkeligere å komme seg ut.

Kansje du har noen f.eks. familiemedlemmer som kan være med deg ut av og til. Jeg synes det er litt spennende å utforske nye steder, prøv om du ikke kan finne slike følelser hos deg selv.

ja, det tror jeg. det tar tid å venne seg til en ny by, for noen tar det også lang tid. jeg fikk tilbakeslag på depresjonen da jeg flyttet fra trondheim til oslo. det er først nå, etter to år, at jeg føler meg vel i den nye byen "min".her er noen ting jeg har oppdaget som viktige:

- finn vennene dine og vær med dem. forhåpentligvis kjenner du noen som bor i byen fra før. vær litt med disse personene, finn ut hvem av dem du kunne tenke deg å henge enda mer med. om du ikke kjenner så mange der; prøv å finn en aktivitet som du liker, der du også kanskje kan finne venner. husk at fremtidige kolleger også kan bli en slags venner.

- ikke gi opp jobbsøkinga! det tok meg tre måneder å få en hel ok jobb, men den gjorde mye. bare å få inn en rutine, gjort litt nytte for seg, og å gjøre noe, hjelper mye.

- finn dine egne oaser. gå litt rundt, gjør deg kjent med byen, finn steder som sjarmerer deg, som du liker. oppsøk disse stedene oftere enn de som er litt triste. min første oase i oslo ble universitetsbiblioteket på blindern, så kom cafeer som cafe sør, spacibar, et glass, visse veldig gode/fine butikker, parker. se om du kan finne noe slikt.

- gjør ting du liker. du trenger ikke gjøre mye, men litt hjelper.

håper det ordner seg for deg.

klem :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...