Gå til innhold

reaksjoner etter voldtekt?

Anbefalte innlegg

Heisann! jeg er ei jente på 18 år som sliter VELDIG med angst..jeg har slitt med angst hele livet..så lenge jeg kan huske..husker fra jeg va ei lita jente(ble også utsatt for en masse seksuelle overgrep) at hjertet dunket og jeg fikk smerter i brystet og følte jeg kom til å dø hvis jeg måtte gå i et familieselskap å være i fokus..det samme når jeg måtte ha et foredrag på skolen..det var helt forjævlig..for jeg ble så mye mobbet! til og med lærerene kunne sitte å le av meg når jeg hadde foredrag..dette var på barneskolen.. ungdomskolen var ikke noe bedre..jeg rotet meg mye borti rusmiljøet..livet ble lixom bedre da trodde jeg..men nå har jeg tatt meg mot til å klare å slutte med dop..har vert rusfri snart 8 uker..går i samtale på put..føler det hjelper!! Jeg begynte på cipramil i fjor januar, gikk på dem 2 mnd,men følte ikke dem hjalp noe særlig,så byttet jeg til cipralex, dem gikk jeg på 3 mnd, men hjalp ikke noe særlig det heller.. nå har jeg begynt på efexor depot(150 mg) har gått på dem siden mai i år..legen sa til meg at de kom til å virke etter 3 - 5 uker..men jeg merker INGENTING på angsten..men de får meg mer stabil i humøret.. går også på zyperxa(10 mg)..(sliter veldig med søvn) har også veldig mye flashback fra overgrep og en voldtekt jeg opplevde i februar i år..har så mye minner fra barndommen og fra voldtekten. har vert på samtale på psykriatisk avdeling, de mente jeg hadde post traumatisk stress syndrom?..kan du fortelle meg litt om det og hva som kan hjelpe? jeg fikk bare en respekt på zyprexa.. mvh jente 18år!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282686-reaksjoner-etter-voldtekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan finne svært mye om posttraumatisk stresssyndrom - PTSD- ved å søke på google.

Voldtekt er den mest ekstreme påkjenning en kan bli utsatt for. Dessverre tror jeg ikke at medisiner er det avgjørende her. De hjelper en del, men kognitiv samtaleterapi er det som virkelig kan hjelpe deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...