Gå til innhold

hjertebank og angst


Adolf

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Adolf vedr. hjertebank og angst.

Du beskriver helt klassiske symptomer på panikk-angst; der symptomene for deg virker som reelle hjertesmerter, med anspenthet, trykk i brystkassen, hurtig pusting og påfølgende nummenhet rundt munn og på hender/føtter. Du kan beroliges etter legebesøk, men hver gang anfallene kommer virker det like skremmende for deg. Du bør ha samtale-timer. Du må skjønne hvorfor anfallene kommer, hva du skal gjøre og ikke gjøre når det kommer. Du skal absolutt ikke ha vanedanende eller beroligende midler over tid, enkelte typer av de nyere medisiner mot angst og depresjon kan være til god hjelp samtidig med samtaler. Ingen har noen gang dødd av panikk-anfall, det bare føles slik for den det gjelder.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Adolf:)

Jeg har lidd av panikkangst i over 2 år, og føler nå at jeg har kommet over det. Jeg hadde nok kommet over det før hvis jeg hadde turt å snakke om det og ikke trodd at jeg var gal og var på randen til å tippe over.

Jeg klarte etterhvert å begynne å lese om angst og forstod fort at det var det jeg hadde. Nå leser jeg ALT jeg kommer over for det hjelper meg i å forstå at det ikke er noe farlig. Men det er helt JÆVLIG når det pågår. Har hørt at de fleste som får panikkangst de første gangene oppsøker lege fordi de tror det er noe alvorlig feil med hjertet, fordi det banker så fort. Jeg har vært på legevakten pga nummenhet i beinet. Og tatt noen prøver hos legen pga nummenhet i armen, og alt stammer fra angsten. Jeg var frisk som en fisk. Jeg ble også nummen i halve ansiktet engang.....det kommer sikkert av at man blir så redd. Det jeg vet er at man ikke bør få underskudd av søvn for det kan fremheve angsten.

Jeg har også litt angst for tabletter (beroligenes) så derfor ville jeg komme meg over dette helt av meg selv (noe jeg klarte) men selvfølgelig så er det noe enhver må bestemme sammens med legen sin. Jeg anbefaller å lese så mye som mulig om panikkangst, så du kjenner kroppen din bedre nestegang du får et anfall.

Lykke til videre. Dette kommer du igjennom. Det er mange som lider av angst i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...