Gå til innhold

NHD: Hva er det rette å gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest anonymitetsgrunner

Hei :)

En tidligere kjæreste av meg, som jeg har beholdt kontakten med har blitt deprimert. Jeg opplever han som selvmordstruet. Han sier han bare vil dø og at han skal ta livet av seg. Det er ikke daglig kost. Jeg har ikke hørt det før.

Han har vært innlagt et halvt år for fem år tilbake siden (han er nå 30 år) pga psykose og depresjon. De hadde mistanke om Schizofreni. Han har ikke fått diagnosen.

Et familiemedlem av han tok nettopp livet av seg og det har vært et annet naturlig dødsfall som har rammet vennekretsen. Dette går tydeligvis inn på han.

Han har aldri hatt noe ønske om poliklinisk behandling eller medisiner og har ikke fulgt opp disse tingene.

Vi har en gang sammen, etter at det ble slutt, vært på psykiatrisk akutt team fordi han plutselig ikke visste om menneskene rundt han var virkelige. Han slapp å legges inn mot at han startet med medisinering. Han gjorde det. Fulgte det opp en kort stund og sluttet.

Jeg synes selv han har en veldig psykosenær tankegang til hverdags. Ser symboler i alt mellom himmel og jord. Og på enkelte ting mener jeg han har oppfatninger som er vrangforestillinger. Han deler ikke disse med så mange, også sjelden med meg fordi han føler at vi ikke forstår og bare blir oppgitt.

Nå har han fått det for seg at han er en forferdelig person og at ingen vil savne han om han dør. At livet bare er en løgn. Alt er en løgn. Det er en løgn at jeg kommer til å bli lei meg osv.

Jeg er usikker på om han kan være psykotisk i tankegangen rundt sin egen forferdelighet. Snillere mann skal man lete lenge etter.

Jeg er veldig bekymret for at han faktisk kan komme til å ta livet av seg. Slik jeg kjenner han vil han ikke søke hjelp. Skal jeg ringe familien? Eller ringe legen? Noe må jeg gjøre iallefall. Jeg tror ikke han deler disse tankene med noen. Jeg har et håp om at noen kan nå inn til han evt vurdere han tvangsinnlagt pga mistanke om psykose. Det kan jo være det. Særlig når det har vært det før.

Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/282792-nhd-hva-er-det-rette-%C3%A5-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg forstår meget godt din bekymring. Dette er en sykehistorie som meget vel kan ende med selvmord.

Jeg synes du skal kontakte fastlegen hans for å få vurdert en tvangsinnleggelse. Denne mannen trenger åpenbart behandling, men tar ikke selv initiativet til å søke hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...