Gå til innhold

kan noen gi meg litt info om tourette syndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest mor som prøver forstå

Hei! Har skrevet på 2 andre steder i doktoronlineforumet, men ingen svar fra andre. Prøver her, og håper noen kan gi litt info. Har en sønn på11 år som siden 6-7 års alderen har hatt tiks. blunking med øyne, rulling med øyne, litt vridning med hodet. Alt dette i perioder. Var til spesialist i barnesykdommer, som utelukket epielpsi, og som også mente han ville kunne vokse det av seg, bare vi ikke gjorde noe fokus på det. Det har vi heller ikke gjort. Men til vår fortvilelse har tiskene utviklet seg sterkere og mere nå. Denne sommeren har han hatt tiks så og si hele dagen hele sommeren igjennom. Nå også sterke dragninger rundt munn, nedover hals, svinger hodet såpass mye at han nesten mister balansen til tider. Skuldrene har også begynt å bevege seg de siste ukene. Skole har sldri registrert noen tiks . Men han får dem når han slapper av eller gruer seg til noe. Innsovningsproblemer siden 3 års alderen, virker som han ikke klarer å "knekke den sosiale koden" med de på samme alder; noe som skaper mye sinne og frustrasjon når han bl.a kommer heim fra skole og besøk. Få som besøker han her hjemme. Men voksne har bare positivt å si om han i samspill med andre barn. Selv opplever han at de andre ikke vil leke med han;leke det han har interesse for osv. Aggresjon i perioder som vi synes er slitsom. Men skoleflink, grei til å gjøre lekser, hjelper gjerne, er ansvarsbevisst, viser omsorg osv. Vi leste om tourette syndrom på nettet, og så og si alt stemte på gutten vår. Angsten,aggresjon, søvnprobl, tiksene osv. Vi har bestemt oss for å utrede han for TS, og håper å få info som hjelpe oss til å forstå gutten vår bedre, og kunne støtte han bedre. Vi er litt skremt over at tiksene kommer så kraftig og utviklingen denne sommeren så hurtig. Er det "normalt"? Kan de bli enda verre? (Det tar tid å komme inn til utredning) Alle disse tilleggstingene som aggresjon, innsovningsprobl,angst i perioder osv, er det "vanlig"? Ellers er gutten vår ikke et problembarn, men vi er i perioder slitne over alle tilsynelatende "små tuer" som blir store fjell for han, og som skaper mye frustrasjon, fortvilelse og sinne hos han. Vi har brukt mye tid på å prøve forstå, men det er ikke bare enkelt. Er det vanlig med alle disse tingene i tillegg til tiks ved tourette syndrom?

Fortsetter under...

Gjest mor som prøver

Vet ikke noe om dette og om det kan hjelpe deg, men jeg gir deg en link:

http://www.touretteforeningen.no/text/view/2933.html

tusen takk for tipset. Skal prøve ta kontakt med en av likemennene der. Høre om de har noe info:-)

Gjest Vil ikke bruke vanlig nick i dag

Nå fikk du en fin link med beskrivelse av syndromet og symptomer.

Jeg var assistent på en barneskole og hadde hovedansvaret for en gutt med tourette. Han hadde i tillegg ADHD så det er litt vanskelig å skille mellom disse, men jeg husker disse ticsene, feks slå lyset av og på, banke i bordet, skrike, bli nervøs hvis daglige rutiner ikke følges osv. Han ble også nervøs hvis jeg ikke var der og det kom en vikar.

For andre var han verdens verste barn/elev, for meg var han bare helt skjønn. Fungerte dårlig i gruppe og hadde få venner. Var mye alene i undervisning med meg eller spesialpedagog. Han var veldig inteligent og jeg har hørt at han har fått utdannelse og at det går bra med han i dag. (Ca 10 år siden jeg hadde han som elev.)

Dette var iallefall min erfaring med tourette.

Gjest mor som prøver..

Nå fikk du en fin link med beskrivelse av syndromet og symptomer.

Jeg var assistent på en barneskole og hadde hovedansvaret for en gutt med tourette. Han hadde i tillegg ADHD så det er litt vanskelig å skille mellom disse, men jeg husker disse ticsene, feks slå lyset av og på, banke i bordet, skrike, bli nervøs hvis daglige rutiner ikke følges osv. Han ble også nervøs hvis jeg ikke var der og det kom en vikar.

For andre var han verdens verste barn/elev, for meg var han bare helt skjønn. Fungerte dårlig i gruppe og hadde få venner. Var mye alene i undervisning med meg eller spesialpedagog. Han var veldig inteligent og jeg har hørt at han har fått utdannelse og at det går bra med han i dag. (Ca 10 år siden jeg hadde han som elev.)

Dette var iallefall min erfaring med tourette.

Tusen takk for din erfaring.

Annonse

Gjest Mor som prøver forstå

Hei, vil anbefale forumet på www.boksatvbarna.no. Der er det flere foreldre som har barn med TS og også noen som selv har det. Og det er et veldig trivelig "miljø" der med mange flotte mennesker .:)

Takk for tipset! Har vært innom forumet, men ingen har svart på spørsmålet jeg la ut. Derfor prøvde jeg meg her. Ser det er lenge mellom hver gang noen har skrevet på bokstavbarnsidene.....eller er det et forum der som jeg ikke vet om? (jeg er ikke så kyndig på nettsider og data...) Mvh Mor som prøver forstå:-)

Takk for tipset! Har vært innom forumet, men ingen har svart på spørsmålet jeg la ut. Derfor prøvde jeg meg her. Ser det er lenge mellom hver gang noen har skrevet på bokstavbarnsidene.....eller er det et forum der som jeg ikke vet om? (jeg er ikke så kyndig på nettsider og data...) Mvh Mor som prøver forstå:-)

Hei, det er eget forum der og der er det full aktivitet hver dag :)

Du finner link til forumet i menyen til venstre på hovedsiden.

Når du kommer til forumet må du skrive en kort presentasjon, etter det slipper du inn og får hele forumet tilgjengelig. Under presentasjnen din kommer du til å bli ønsket velkommen av mange koselige mennesker som allerede er inne på forumet :)

Gjest mor som prøver

Hei, det er eget forum der og der er det full aktivitet hver dag :)

Du finner link til forumet i menyen til venstre på hovedsiden.

Jeg mener nå det er det jeg har gjort. For dette er jo forumet for spykiatri? Og jeg skrev meg inn på bokstavbarn med et spørsmål. Har ennå ikke fått et eneste svar. Når jeg går inn på "hjelp" for forum, så er det jo det samme stedet som dukker opp. Men jeg og data er ikke helt på bølgelnegde,da...

Jeg mener nå det er det jeg har gjort. For dette er jo forumet for spykiatri? Og jeg skrev meg inn på bokstavbarn med et spørsmål. Har ennå ikke fått et eneste svar. Når jeg går inn på "hjelp" for forum, så er det jo det samme stedet som dukker opp. Men jeg og data er ikke helt på bølgelnegde,da...

Det var merkelig. Har du skrevt inn litt info der det står "Presentasjon"? Har du mottatt en mail med aktiveringslink?

Du skal få en mail som inneholder en link du må trykke på. Det er for å bekrefte e-mailadressen (at den er din), så får du full tilgang.

Har du prøvd har på doktoronline? Jeg tror double mener et helt annet forum:

www.boksatvbarna.no

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...