Gå til innhold

Er det lov å være seg selv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Enig med deg.

men, jeg har bodd i flere andre land og verdensdeler, og synes faktisk at her jeg bor i Oslo tolereres mye mer av "annerledeshet" enn mange andre steder jeg har bodd.

Og - mine foreldre og besteforeldre forteller om mye større krav til konformitet og regler for hva man kunne si, ha på seg, gjøre osv enn det er i dag. Så verden går fremover på noen områder!

Gjest xbellax

"Føler vi lever i et samfunn hvor vil ikke får lov til å være oss selv. Vi skal alle helst presses inn i et A4 liv. Synes de kravene som stilles stiller samtidig krav om at alle skal være like."

Nja, til en viss grad. Er man syk vil man alltid hige etter å passe inn og være lik. Man vil være "nyttig", produsere, men egentlig har man nok med bare å "være", det er det ikke alltid plass til i det samfunnet vi lever. Den "syke" må derfor Ta plass, og det er rimelig krevende for en stakkars sjel som dagelig kjemper for å komme seg opp av sengen.

Såkallt friske mennesker vil også passe inn, være "normal", Gud forby om man gikk mot strømmen. Men personlig er det mennesker som ikke er som alle andre, de som står for det de tror på og som har meninger, mennesker som våger gå sine egne veier -feiler,faller,reiser seg og lærer, ekstraordinære kreative sjeler med en enorm livskraft (til tross for en evt sykdom) og klokhet -som gir meg noe. Det er mennesker jeg vil omgi meg med og som verden trenger fler av.

Gjest Jente31

"Føler vi lever i et samfunn hvor vil ikke får lov til å være oss selv. Vi skal alle helst presses inn i et A4 liv. Synes de kravene som stilles stiller samtidig krav om at alle skal være like."

Nja, til en viss grad. Er man syk vil man alltid hige etter å passe inn og være lik. Man vil være "nyttig", produsere, men egentlig har man nok med bare å "være", det er det ikke alltid plass til i det samfunnet vi lever. Den "syke" må derfor Ta plass, og det er rimelig krevende for en stakkars sjel som dagelig kjemper for å komme seg opp av sengen.

Såkallt friske mennesker vil også passe inn, være "normal", Gud forby om man gikk mot strømmen. Men personlig er det mennesker som ikke er som alle andre, de som står for det de tror på og som har meninger, mennesker som våger gå sine egne veier -feiler,faller,reiser seg og lærer, ekstraordinære kreative sjeler med en enorm livskraft (til tross for en evt sykdom) og klokhet -som gir meg noe. Det er mennesker jeg vil omgi meg med og som verden trenger fler av.

"Men personlig er det mennesker som ikke er som alle andre, de som står for det de tror på og som har meninger, mennesker som våger gå sine egne veier -feiler,faller,reiser seg og lærer, ekstraordinære kreative sjeler med en enorm livskraft (til tross for en evt sykdom) og klokhet -som gir meg noe".

Slike mennesker ser jeg virkelig opp til jeg også. Jeg skulle ønske jeg klarte å være en av disse selv. Kansje, med årene? :-)

Gjest alle skal være like

Hva mener du med å være seg selv eller evt ikke være det?

Så lenge en "ikke plager andre og er god og snill, kan en vel være som en vil"?

Ja, man kan kanskje det. Men folk blir fort kritiske hvis man ikke er sosial nok i jobbsammenheng. Toleransen for de sjenerte er liten har jeg inntrykk av også for dem som er usikker og har dårlig selvtillit eller for de som er åpen om at de har en psykisk lidelse. Da kan man lett få inntrykk av at samfunnet bare vil ha de normale og de som ikke skiller seg ut på noen måte. En slags skjult rasisme om man kan kalle det det. Jeg liker å kalle det sosial rasisme. Det handler vel om det folk flest liker.

Annonse

Gjest alle bør være like

Helt enig. De jeg beunderer mest er de som tør å være annerledes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...