Gå til innhold

Lamictal

Anbefalte innlegg

Fikk lamictal da en lege fant ut at jeg hadde epilepsi. Gikk på medisinering til en nevrolog fannt ut at jeg ikke har epilepsi. Bare etter tre dager gikk korttidsminnet mitt, og det ble verre. Så forsvant språksansen min og jeg måtte lete etter ord. Norsken gikk altså, men merkelig nok fungerte jeg på engelsk selv om jeg ikke skilte dagene fra hverandre. Så gikk hardisken min i crash og jeg ble aggressiv spesielt mitt på dagen og gjorde ting jeg ikke helt husket. Jeg ble ekspederet inn på sykehus. Jeg er privat næringsdrivende og har forpliktelser. Kontrakter måtte følges opp og da trengte jeg hjelp. Fikk høre på sykehuset at det eksisterer en fri retthjelpsordning for syke, og blid og fornøyd undertegnet jeg et skjema som jeg i min tilstand desverre forstod for sent. Da jeg var trappet av medisin, og fått sansene tilbake og begynte å fungere, kom brevet fra Overformynderiet. Au! Der gikk bankortene, nettbank og disposisjonsrett til egne midler, og på lissom skal jeg drive firma med passet mitt i banken. På sykehuset haddde jeg store vanskeligheter med å skjønne hva som stod i avisen da ord ble meningsløse. Av lamictalen ble jeg aggressiv, mistet korttidsminnet, og fikk utslett med feber og maurkryping under huden. Har andre opplevd tilsvarende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg ble trappet av Lamictal i midten av april, kom jeg sakte til meg selv. Personalet på sykehuset ble meget forbauset over at jeg endret totalt personlighet. Jeg ble en rolig sindig og intelektuell som likte å diskutere filosofi. Så hadde ejg en skjønn uke uten medisin til jeg ble presset til å ta tegretol. Jeg mistet da ikke åndsevnene og ble heller ikke aggressiv, men ble totalt likegyldig med egen person. Det var som om jeg mistet kontakten med følelseslivet mitt, og i perioder så jeg dobbelt. Jeg mistet all energi og satt i en stol hjemme etter utskriving 10 april til 15 mai da epilepsilegen gav meg en 10 dagers nedtrappingsplan. Grunnen: Jeg hadde ikke epilepsi! Under tegretoltiden tauet vergen min meg med til mine banker for at denne skulle få disposisjonsrett. Hadde da ikke skiftet på 6 døgn, og hadde sovet i de samme klærne. I den perioden kom en delegasjon fra kommunen hjem til meg og jeg fikk hjemmehjelp og alle mulige servicetilbud. Etter nedtrapping av tegretol skulle tilbudene starte, men kommunen konkluderte selv at jeg var for velfungerende for tjenestene. Ved en tilfeldighet får jeg vite at jeg hadde blitt utsatt for en IQ-test midt under perioden med Lamictal, og derfor kommunens store interesse. Jeg har altså en IQ på 50 som betyr jeg kan fungere i mitt hjem med stor støtte, og at jeg kan ta enkelt manuelt arbeid med mye hjelp. Den meldinga kan jeg regne med er sendt til Overformynderiet. I tidligere jobber hadde jeg inteligens som varierte mellom 127 og 130. Tok nylig en test på nettet som konkluderte med 135. Jeg får ikke lov å ha bankkort! Inviterer gjerne til å høre om andres erfaringer med tegretol!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275581
Del på andre sider

Hva er konklusjonen etter sykehusoppholdet; antar man at du har epilepsi eller ikke?

Jeg har sett tilsvarende utvikling mht kognitive funksjoner som følge av epilepsi.

Konklusjon i flg nevrolog. Jeg har ikke epilepsi, og har heller aldri hatt anfall. Mine kognitive ferdigheter er på god veg tilbake til normalen da jeg har vært medisinfri siden den 20 mai.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275776
Del på andre sider

Hukommelse og konsentrasjon var helt på trynet da jeg brukte dem. Måtte slutte på arbeid pga dette og tretthet. Helt utafor, lå mere i senge enn jeg var oppe.

Du er ikke alene. Her får dere en link som bekrefter virkningen av dette vidundermidlet. Jeg blir altså nærmest forgiftet. Gjør ting under hukommelsestap som jeg aldri før eller senere vil gjøre! Så ender jeg under vergemål. Hele min familie er aliert og dette vil få rettslig etterspill. Linken:

http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=20241&name=LAMICTAL

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275779
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene. Her får dere en link som bekrefter virkningen av dette vidundermidlet. Jeg blir altså nærmest forgiftet. Gjør ting under hukommelsestap som jeg aldri før eller senere vil gjøre! Så ender jeg under vergemål. Hele min familie er aliert og dette vil få rettslig etterspill. Linken:

http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=20241&name=LAMICTAL

Godt å høre at det er flere som har bivirkninger. Trodde det var bare meg. Føler meg heller ikke trodd av lege/behandler når jeg forteller om mine bivirkninger, for en pyse, tenker de sikkert.

Kjenner meg spesielt igjen i dette med ekstrem tretthet (hente jeg måtte stoppe bilen midt på dagen for å sove), og korttidsminnet (kunne ikke arbeide, fikk jeg ordre om noe så glemte jeg det etter bare noen sekunder), oppfattet heller ikke alt folk sa til meg, jeg mistet ord (følte meg som en idiot).

Er 100% sikker på at dette kom av lamictal, alt dette har bedret seg gradvis siden i april da jeg sluttet med den.

Rart at jeg er skeptisk til medisiner? Tja...

Må legge til at jeg er fullstendig klar over at dette er vidundermedisinen for mange bipolare og ære være dem for det ;). Men hva med den (meg) som sliter med å finne en medisin som fungerer, burde det ikke være plass for "sånne" også? Føler jeg bare blir sett på som vanskelig, vil ikke ta medisiner, har ikke sykdomsinnsikt bla, bla...men det er ikke sant. Det må da være lov å være uheldig i denne verden, eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275789
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere som har bivirkninger. Trodde det var bare meg. Føler meg heller ikke trodd av lege/behandler når jeg forteller om mine bivirkninger, for en pyse, tenker de sikkert.

Kjenner meg spesielt igjen i dette med ekstrem tretthet (hente jeg måtte stoppe bilen midt på dagen for å sove), og korttidsminnet (kunne ikke arbeide, fikk jeg ordre om noe så glemte jeg det etter bare noen sekunder), oppfattet heller ikke alt folk sa til meg, jeg mistet ord (følte meg som en idiot).

Er 100% sikker på at dette kom av lamictal, alt dette har bedret seg gradvis siden i april da jeg sluttet med den.

Må legge til at jeg er fullstendig klar over at dette er vidundermedisinen for mange bipolare og ære være dem for det ;). Men hva med den (meg) som sliter med å finne en medisin som fungerer, burde det ikke være plass for "sånne" også? Føler jeg bare blir sett på som vanskelig, vil ikke ta medisiner, har ikke sykdomsinnsikt bla, bla...men det er ikke sant. Det må da være lov å være uheldig i denne verden, eller?

Har også prøvd Lamictal;"nyoppdaget"bipolar lidelse. Ble brukt i to uker og 3 dager;da hadde jeg uslett over hele kroppen.Ble veldig syk;frostanfall, høy feber, oppkast.Veldig trøtt og sliten.Var sengeliggende i 3,5 uker inkl.kort sykehusinnleggelse.Der fikk jeg tilslutt 3.preparat av Antibiotika,hadde i tillegg en infeksjon. Konklusjon fra psykiater:_aldri_ prøv igjen Lamictal. Jeg hadde fått en alvorlig allergisk reaksjon. Så det er tydelig,etter innleggene her å dømme,at denne medisinen er svært kraftig kost. Kanskje det burde kommet Bivirkningsnemda for øre, slik at andre kunne spares for våres opplevelser...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275835
Del på andre sider

Har også prøvd Lamictal;"nyoppdaget"bipolar lidelse. Ble brukt i to uker og 3 dager;da hadde jeg uslett over hele kroppen.Ble veldig syk;frostanfall, høy feber, oppkast.Veldig trøtt og sliten.Var sengeliggende i 3,5 uker inkl.kort sykehusinnleggelse.Der fikk jeg tilslutt 3.preparat av Antibiotika,hadde i tillegg en infeksjon. Konklusjon fra psykiater:_aldri_ prøv igjen Lamictal. Jeg hadde fått en alvorlig allergisk reaksjon. Så det er tydelig,etter innleggene her å dømme,at denne medisinen er svært kraftig kost. Kanskje det burde kommet Bivirkningsnemda for øre, slik at andre kunne spares for våres opplevelser...

Helt enig! Tror ikke denne medisinen er så uskyldig for mange som legene påstår. Dette irriterer meg også endel. Samme hvilke medisiner jeg har fått så blir de skrytt opp i skyene! Det burde vel være legenes ansvar å informere om virkning OG bivirkninger.

Har opplevd direkte løgn fra leger ang. dette. Ikke bare lamictal (som de sa ikke hadde "så mye" bivirkninger) , men f.eks. også seroquel. Denne fikk jeg etter å ha fått ulvehunger av zyprexa, og de lovte at denne kom jeg ikke til å få økt matlyst av. Bare tull, fikk en voldsom matlyst av denne også, i tillegg blodtrykksfall og ble liggende!

Høres jeg sint og frustrert ut? Stemmer ganske bra!! I tillegg blir legen min avvisende og ler bort det jeg sier. Men skal jeg starte med en ny medisin DA er alt positivt, men kom bare ikke å si noe negativt, da er jeg masete.

Har funnet ut at det er bedre å klare meg selv, jeg har to ben og stå på og de skal jeg bruke :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275842
Del på andre sider

Gjest Majja Kr.

at en kan få allergisk reaksjon og utslett og bli veldig syk av lamictal er de fullstendig klar over, og legene skal også være veldig påpasselig mens man er under opptrapping, at man ikke har utslett og kuler på halsen.

Ble nøye instruert at jeg måtte si fra med en gang om jeg fikk utslett eller hoven hals mens jeg trappet opp lamictalen, fordi en viss prosent får denne bivirkningen og kan ikke bruke den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275844
Del på andre sider

Gjest Majja Kr.

Helt enig! Tror ikke denne medisinen er så uskyldig for mange som legene påstår. Dette irriterer meg også endel. Samme hvilke medisiner jeg har fått så blir de skrytt opp i skyene! Det burde vel være legenes ansvar å informere om virkning OG bivirkninger.

Har opplevd direkte løgn fra leger ang. dette. Ikke bare lamictal (som de sa ikke hadde "så mye" bivirkninger) , men f.eks. også seroquel. Denne fikk jeg etter å ha fått ulvehunger av zyprexa, og de lovte at denne kom jeg ikke til å få økt matlyst av. Bare tull, fikk en voldsom matlyst av denne også, i tillegg blodtrykksfall og ble liggende!

Høres jeg sint og frustrert ut? Stemmer ganske bra!! I tillegg blir legen min avvisende og ler bort det jeg sier. Men skal jeg starte med en ny medisin DA er alt positivt, men kom bare ikke å si noe negativt, da er jeg masete.

Har funnet ut at det er bedre å klare meg selv, jeg har to ben og stå på og de skal jeg bruke :)

Jeg ble også gitt Seroquel med beskjed om at denne ikke skulle ha vektøkning som bivirkning, siden jeg fikk den bivirkningen av Zyprexa.

I mitt tilfelle var faktisk seroquel enda verre.

Har også sett flere blitt gitt seroquel fordi zyprexa ga vektøkninge, eller de var redd den ville gi det, og de la altså på seg like mye. haha...

Så tror ikke de var klar over at serouel ga vektøkning før, men håper de har skjønt det nå. Tar jo litt tid før man blir klar over bivirkningene når noe er nytt...For er et par år siden dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2275846
Del på andre sider

Jeg ble også gitt Seroquel med beskjed om at denne ikke skulle ha vektøkning som bivirkning, siden jeg fikk den bivirkningen av Zyprexa.

I mitt tilfelle var faktisk seroquel enda verre.

Har også sett flere blitt gitt seroquel fordi zyprexa ga vektøkninge, eller de var redd den ville gi det, og de la altså på seg like mye. haha...

Så tror ikke de var klar over at serouel ga vektøkning før, men håper de har skjønt det nå. Tar jo litt tid før man blir klar over bivirkningene når noe er nytt...For er et par år siden dette.

Ja, skjønner jeg også at de ikke visste dette da medisinen var ny, men de bør kanskje heller ikke love "gull og grønne skoger" før de vet noe? Jeg har ihvertfall sluttet å stole på det de sier, bare tull!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2276014
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg var inne på en Amerikansk side om Lamictal, og der har FDA et skjema for alle borgere der de kan fylle ut alt om bivirkninger, og disse ønsker at alle skal følge opp. Da lurer jeg på hvorfor Dr. Madsen i Legemiddelverket i Norge ikke har et slikt skjema. Midlet Zyprexsa er under vurdering for forbud i flere delstater i USA da dette medfører ekstrem vektøkning selv om brukeren spiser normalt, men Matsen forsvarer altså dette som effektiv terapi mot psykoser.

Jeg spør: Når kan folk innenfor det psykiske helsevesen i Norge begynne å se på sine brukere som hele, likeverdige og seriøse individer, og begynne med ekte omsorg og hjertevarme, og ikke behandle folk som på samleband?

Når vil denne psykiatrien slutte å kamuflere forhold som fattigdom, sosiale problemer i forhold til jobb og venner, for tette familieband med undertrykkelsesmekanismer som gjør at folk ikke får puste? Og hva med folk f. eks splittet mellom to kulturer?Når skal den slutte å definere bort reelle problemer med sitt magiske maktspråk tatt fra en blanding av psykodynamikk, Freud og biologisk naturvitenskap!

En kvinne ble mens hun var i livet definert som hysteriker og narkoman av psykiatrien da hun var blitt avhengig nettopp av midler gitt i psykiatrien for at hun skulle overleve hverdagen. Depresjonene gikk ikke over på tross av medisiner hun tok tredobbel dose av, og som tvangsinnlagt drepte hun seg med sitt skjerf ingen tok fra henne på isolatet.

Ingen tenkte på andre forklaringer enn hysteri og pillemisbruk for tilstanden hun var dypt plaget av. Etter at familien forlangte å få henne obdusert, viste det seg at hun hadde en betennelse i hjernen som var uoppdaget. Behandlerne hadde etter tidligere korte opphold vurdert om hun hadde schizofreni, og jeg spør hvorfor er det ikke rutine på å undersøke de psykiatrisk definerte nevrologisk f. eks? Helseskjekken er ofte meget overflatisk, noe jeg kan skrive under på. Jeg har fått diagnosen stoffmisbruker, og i samme journal ligger tester, (blodprøver, urinprøver) på stoffmisbruk uten funn av nettopp stoff? Har heller ikke brukt stoff.

Folk utsatt for familietraumer, voldtekt og incest i det private rom risikerer ikke å bli trodd om overgriper klarer å få tvangsinnlagt offeret.

Etter Ali Fara-saken og Obiorasaken bør de offentlige myndigheter begynne å se på sine rutiner hvis dette landet skal hevde seg bedre enn spagettirepublikker det ikke vil sammenligne seg med!

Du skulle fått adgang til et kjærlighetshjem som omsorgsinstitusjon der du kunne fått retreat og fått være deg selv, og møtt hjertevarme mennesker som møtte deg åpent og aksepterende til din lidelse.

Der burde en være åpen for gestaltterapi, bildeterapi, rosenterapi, spa og annet også nevroleptigaregime om folk frivillig vil velge det. Det er brudd på menneskerettighetene med ensretting da lov om psykisk helsevern ensidig beskytter skolemedisin akseptert i riket. Det er også brudd på de samme rettigheter om en nekter folk SSRI og Zyprexa om de spesielt vil ha dette. Men folk må få anledning til å velge, samt at folk må få hvite til en hver tid risiki med bivirkninger og hva behandlere skriver om dem. Dette er i tråd med Grunnloven i dette landet § 100, som både i mitt og flere andre tilfeller daglig er blitt brutt.

Vet du at ordet asyl betyr fristed, noe de norske sykehus aldri vil bli for der er staffen alt for interessert i å definere folk inn i en label eller mal. En utsettes for tester og medisiner før en gjør seg kjent, og ingen tar helt bryet med å prøve å lære pasienten å kjenne. For fort blir folk definert som urealistiske. Dette minner mye om hva som har hendt med mine forfedre, men kredit til Tyskerne var at de var ærlige nok til virkelig å drepe de annerledes. I dag defineres dem bort gjennom maktspråk og skam som følger diagnosen og skriverier om dem. Heldigvis er jeg ikke 100% etnisk norsk og tilhører en motkultur, og derfor gjennomskuer jeg hele falskheten og kan heve meg over den å gå videre. Et annet menneske som hadde opplevd det jeg har opplevd ved å miste ære og dignity, ville falt sammen og blitt totalt dehumanisert. Psykiatrien må åpne for alternative måter å møte mennesket. Den må åpne for å møte individer der de er, og må lære å lytte, og den må og kunne ta i mot lærdom fra de som møter den. Da kunne kanskje flere blitt friske ved å lære seg selv grundig å kjenne i trygge omgivelser, og kanskje ville en ikke trenge medisiner når sosiale knuter løses opp. Noe å tenke på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283032-lamictal/#findComment-2298006
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...