Gå til innhold

Må man si fra om medisiner?

Anbefalte innlegg

Gjest Vet dere dette?

Når jeg er til tannpleier, kiropraktor osv, får jeg spørsmål om jeg tar noen medisiner siden sist. Er dette noe man på svare på? Har det noe med økt blødninger å gjøre kanskje? Jeg bruker Seroxat, har ikke lyst å fortelle det til tannpleieren.. Må jeg egentlig det..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283036-m%C3%A5-man-si-fra-om-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo være viktige opplysninger i forbindelse med å velge bedøvelse og ved symptomer/plager/skader som kan komme av bivirkninger.

Et eksempel er om du har mye hull i tennene pga medisiner som gir munntørrhet så tror jeg det kan ha noe å si for økonomiske rettigheter ved tannbehandling. Det samme gjelder hvis en har en spiseforstyrrelse og har tannbehandlingsbehov.

Du kan jo alltids spørre hvorfor tannlegen spør om det før du velger å svare? Ville vært profft av tannlegen å fortelle dette på eget initiativ, men.

Tror ingen innen helse/sosial i dag får bakoversveis av å høre om at noen bruker antidepressiva og lignende. Jeg vil påstå at det er blitt såpass vanlig at en enten har prøvd det selv eller noen av ens nærmeste eller noen av ens kollegaer har prøvd det. Men det er jo forståelig at det kan oppleves som litt privat å fortelle om også..

Da jeg var hos tannlegen ble jeg spurt om jeg brukte noen medisiner. En grunn er for å vite om man har rett til gratis tannpleie.

Hei!

Kan du si litt mer om dette? Er det slik at man kan få gratis tannpleie når man går på med's? Vet du hvilke medisiner dette dreier seg om?

Gjest munntørr_jeg

Det kan da ikke være så lettvint.

Halve norges befolkning går på medisiner som gir munntørrhet.

Og i følge min tannlege gir ikke dette grunnlag for økonomisk støtte.

Men jeg er selvfølgelig veldig innterisert i å høre om noen har fått dekket på det grunnlaget, og hva slags medisiner det er snakk om.

Annonse

Gjest munntørr_jeg

Men jeg er selvfølgelig veldig innterisert i å høre om noen har fått dekket på det grunnlaget, og hva slags medisiner det er snakk om.

vel, dette innlegget skulle ha stått under svaret fra saigon, og var rettet til vedkommende.

http://www.nav.no/page?id=372

Behandling hos tannlege

I noen få tilfeller er det mulig å få støtte til tannbehandling fra folketrygden.

Du kan få støtte til behandling hos tannlege hvis:

du har spesielle tannhelseproblemer

en sykdom - eller behandlingen - har ført til redusert tannhelse

du har vært utsatt for en ulykke, for eksempel yrkesskade, som har resultert i tannskade

Sjelden medisinsk sykdom

Du kan få støtte til tannbehandling dersom du har en sjelden medisinsk sykdom som har ført til at du har redusert tannhelse.

Du kan også få dekket deler av utgiftene til nødvendig tannbehandling ved enkelte lidelser som ikke er sjeldne, for eksempel ved sykdom der det er stor infeksjonsfare (som ved forberedelse til en større organtransplantasjon eller ved HIV).

Et annet eksempel er tannråtebehandling dersom munntørrhet eller redusert spyttmengde har ført til tannråte.

Du kan lese mer om hvilke situasjoner som kan gi grunnlag for hel eller delvis dekning av utgifter til tannbehandling her;

For mennesker med psykiske vansker finnes det to ulike muligheter til i visse tilfeller å få dekket utgifter til tannbehandling.

Den ene er via den kommunale tannhelsetjenesten som gir tilbud til de som mottar hjemmesykepleier over et visst omfang og som noen steder også har laget et særtilbud til psykiatriske pasienter. Om dette er aktuelt, kontakter man den kommunale tannhelsetjenesten.

Den andre muligheten er via nav, dersom du har redusert tannhelse som følge av de medikamenter (eller som følge av sykdommen direkte som ved bulemi). Dersom behovet for tannbehandling ikke er større enn det folk flest i tilsvarende alder har, vil det ikke bli gitt refusjon fra nav selv om det brukes medikamenter som potensielt sett kan gi økte tannhelseproblemer. Når det er aktuelt med dekning via nav, kan man fortsatt bruke private tannleger, men det medfører økt egenbetaling i forhold til når man bruker offentlige tannleger.

Behandling hos tannlege

I noen få tilfeller er det mulig å få støtte til tannbehandling fra folketrygden.

Du kan få støtte til behandling hos tannlege hvis:

du har spesielle tannhelseproblemer

en sykdom - eller behandlingen - har ført til redusert tannhelse

du har vært utsatt for en ulykke, for eksempel yrkesskade, som har resultert i tannskade

Sjelden medisinsk sykdom

Du kan få støtte til tannbehandling dersom du har en sjelden medisinsk sykdom som har ført til at du har redusert tannhelse.

Du kan også få dekket deler av utgiftene til nødvendig tannbehandling ved enkelte lidelser som ikke er sjeldne, for eksempel ved sykdom der det er stor infeksjonsfare (som ved forberedelse til en større organtransplantasjon eller ved HIV).

Et annet eksempel er tannråtebehandling dersom munntørrhet eller redusert spyttmengde har ført til tannråte.

Hm... Du rakk visst å bli ferdig med svaret før meg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...