Gå til innhold

Bipolarmedisin som forebyggende mot migrene

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

I følge NHD har Valproat / Orfiril vist seg å være et utmerket forebyggende middel mot migrene.

Må man være bipolar for å få prøve det? Hvis det viser seg at jeg ikke er det mener jeg..

Er dette noe jeg kan be fastlegen skrive ut til meg?

Har i gjennomsnitt to fraværsdager (fra jobb) i mnd hvor jeg er sengeliggende pluss andre dager hvor jeg "går på halv tolv" pga migrene. Har over flere år prøvd alle migrene medisiner (t.o.m sprøyter; jeg med min sprøyteskrekk!) samt Atacand som forebyggende. Hjelper lite.

Tusen takk for et evt svar på dette.

Fortsetter under...

Gjest Jente31

Er du sikker på at du har migrene, siden ikke noe virker?

Jeg har migrene og får god lindring under ett anfall med migrenemedisiner.

Men de har null effekt de gangen jeg har feks stresshodepine.

Hvordan opplever du stresshodepine? Er det samme type smerter og plager som ved et migrene anfall?

Jeg ble utredet av en nevrlog, som fastslo migrene for noen år siden. Den er ensidig, dunker i takt med pulsen, gir meg kvalme (og oppkast), slapphet.. Og varer i 72 timer.

Jeg får også lett hodepine når jeg er stresset. Men det er en annen hodepine, som paracet hjelper mot.

Jeg har litt (men ikke ønskelig) effekt av medisinene (og den beste medisinen som jeg i samråd med lege har funnet ut er Maxalt samt Atacand). De tar bort de sterkeste "toppene" av smerter.. Så de lindrer jo litt.. Men ikke så mye at jeg slipper å legge meg på et mørkt rom.

Gjest Jente31

Du trenger ikke være bipolar for å ha nytte av denne medisinen (ei heller ha epilepi).

Jeg tror de fleste fastleger vil konferere med en nevrolog før de skriver det ut.

Ok, da skal jeg jammen høre med legen min om jeg kan få prøve denne. Det er forsøket verdt. Tusen tusen takk for svar.

Gjest migrene_jenta

Hvordan opplever du stresshodepine? Er det samme type smerter og plager som ved et migrene anfall?

Jeg ble utredet av en nevrlog, som fastslo migrene for noen år siden. Den er ensidig, dunker i takt med pulsen, gir meg kvalme (og oppkast), slapphet.. Og varer i 72 timer.

Jeg får også lett hodepine når jeg er stresset. Men det er en annen hodepine, som paracet hjelper mot.

Jeg har litt (men ikke ønskelig) effekt av medisinene (og den beste medisinen som jeg i samråd med lege har funnet ut er Maxalt samt Atacand). De tar bort de sterkeste "toppene" av smerter.. Så de lindrer jo litt.. Men ikke så mye at jeg slipper å legge meg på et mørkt rom.

Det høres ut som om det er migrene du har..,

Attacan er ikke ment som smertelindring, men er en blodtrykksenkende medisin som brukes forebyggende. Den skal hindre at blodårene trekker seg sammen, noe som skjer under et migreneanfall.,

For meg starter et anfall ofte med vanlig hodepine(tosidig) som går over til et migreneanfall.,

Forskjellen( for meg) er jo at spenningshodepine ofte gir seg med hvile, og en paracet)

Men migrene bare fortsetter og fortsetter i to døgn, og den sitter på den ene siden av hodet og gir kvalme og svimmehet.

Noe hærk er det... blir helt handlingslamma og slått ut

Annonse

Gjest Jente31

Det høres ut som om det er migrene du har..,

Attacan er ikke ment som smertelindring, men er en blodtrykksenkende medisin som brukes forebyggende. Den skal hindre at blodårene trekker seg sammen, noe som skjer under et migreneanfall.,

For meg starter et anfall ofte med vanlig hodepine(tosidig) som går over til et migreneanfall.,

Forskjellen( for meg) er jo at spenningshodepine ofte gir seg med hvile, og en paracet)

Men migrene bare fortsetter og fortsetter i to døgn, og den sitter på den ene siden av hodet og gir kvalme og svimmehet.

Noe hærk er det... blir helt handlingslamma og slått ut

"For meg starter et anfall ofte med vanlig hodepine(tosidig) som går over til et migreneanfall"

Jeg merker det også sånn, pluss at jeg blir trøtt og slapp dagen før. Urven i kroppen.

"Forskjellen( for meg) er jo at spenningshodepine ofte gir seg med hvile, og en paracet) Men migrene bare fortsetter og fortsetter i to døgn, og den sitter på den ene siden av hodet og gir kvalme og svimmehet"

Samme her.

"Noe hærk er det... blir helt handlingslamma og slått ut"

Vet det. Det blir på en måte et handicap. Vanskelig å planlegge noe på sikt. Men har funnet ut at det verste jeg gjør er å "grave meg ned". Jeg prøver å ha et "avslappet" forhold til det. Lar det bare få komme når det skjer. For jeg kan ikke gjøre noe med det likevel..

Men jeg skal ilallefall snakke med legen, og høre om jeg kan få prøve medisinen som nevnt over.

Kan jeg spørre hvor ofte du får anfall?

Hører det er de som har anfall flere ganger i uken :o(

Gjest liten løve

Med påfølgende mannlig behåring, hårtap og stemmeendringer. Irreversible bivirkninger. Har sett dette hos personer i RL.

Sjekk iallefall ut hormonstatus og om du har syster på eggstokkene før du prøver.

Jeg ville ikke ha turt å prøve denne!

Gjest migrene_jenta

"For meg starter et anfall ofte med vanlig hodepine(tosidig) som går over til et migreneanfall"

Jeg merker det også sånn, pluss at jeg blir trøtt og slapp dagen før. Urven i kroppen.

"Forskjellen( for meg) er jo at spenningshodepine ofte gir seg med hvile, og en paracet) Men migrene bare fortsetter og fortsetter i to døgn, og den sitter på den ene siden av hodet og gir kvalme og svimmehet"

Samme her.

"Noe hærk er det... blir helt handlingslamma og slått ut"

Vet det. Det blir på en måte et handicap. Vanskelig å planlegge noe på sikt. Men har funnet ut at det verste jeg gjør er å "grave meg ned". Jeg prøver å ha et "avslappet" forhold til det. Lar det bare få komme når det skjer. For jeg kan ikke gjøre noe med det likevel..

Men jeg skal ilallefall snakke med legen, og høre om jeg kan få prøve medisinen som nevnt over.

Kan jeg spørre hvor ofte du får anfall?

Hører det er de som har anfall flere ganger i uken :o(

I gode perioder 2-3 anfall i mnd.

I dårlige 1-2 i uken.

Gjest Jente31

Med påfølgende mannlig behåring, hårtap og stemmeendringer. Irreversible bivirkninger. Har sett dette hos personer i RL.

Sjekk iallefall ut hormonstatus og om du har syster på eggstokkene før du prøver.

Jeg ville ikke ha turt å prøve denne!

Er dette typisk, eller forekommer det en sjelden gang?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...