Gå til innhold

Ett barn til?

Anbefalte innlegg

Hei. Utrolig vanskelig dette. Er gift, og vi har ett barn på 4 år. Jeg har slitt psykisk lenge, det toppa seg med en innleggelse i vår. Fikk god hjelp - både diagnose og medisiner. Har etter dette følt meg mye bedre, har både overskudd og tolmodighet.

Før har det vært helt uaktuelt med flere barn. Nå som formen er bedre får jeg mer og mer lyst på ett barn til. Vil at barnet vårt skal få vokse opp med søsken.

Mannen min er veldig klar for baby, men ikke for en hver pris. Vi er enige om å vente litt til å se hvordan det går.

Pr nå bruker jeg en del medisin. Regner med at ingen av disse kan kombineres med en evt graviditet. Dette tar jeg daglig:

Edronax 8 mg

Lamictal 600 mg

Ritalin 50 mg

Ritalinen fikk jeg etter innleggelsen, diagnose ADD. Regner med det er disse så gjør at jeg føler meg bedre.

Lurer på:

* kan ingen av disse brukes under svangerskap? Amming?

* Finnes det andre gode alternativer som kan brukes i så fall?

*Nå som formen er bra, kan jeg vurdere å kutte ut/ned på en av disse (edronax el lamictal) for å se om formen fortsatt er bra? Eller skal jeg fortsette på alt?

Har lyst på barn, men selvsagt når forholdene ligger til rette for det.

Har dere noen innspill/tips til meg i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283245-ett-barn-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en grunn til at du står på medisiner,ganske mye også. Tror ikke det er lurt med svanger skap nå, når du først har kommet deg i god form.Det er viktig for deg at du klarer å være stabil over lengre tid(hvor lenge vet jeg ikke); vet bare at det er/kan være en stor psykisk påkjenning for deg å gjennomføre et svangerskap når en ikke er i psykisk form i utgangspunktet. Tenk også på barnet dere allerede har, hvor flott det er for dette at du er i bedre form. Da er det dumt å velge bort dette nå, ville vente å se det hele an,hvordan ting utviklet seg. Er heller ikke alle Psykofamaka som er forenlig med et svangerskap. Men,jeg er ingen lege,....bare et råd/synspunkt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283245-ett-barn-til/#findComment-2276836
Del på andre sider

Når en har slike problemer med sykdom som du har, synes jeg en skal nøye seg med ett barn.

Du har helt sikkert rett i at jeg ikke burde få flere barn. Men hva legger du i "slike problemer med sykdom som du har"?

Tenker du på diagnosen, innleggelsen eller medisinene? Kombinasjonen av disse?Lamictal og edronax er blitt gitt uten annen diagnose enn "moderat depresjon" av fastlegen. Fikk prøve ett alternativ til cipralex pga bivirkningene, ble da edronax.

Har du anledning til å utdype litt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283245-ett-barn-til/#findComment-2277334
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...