Gjest balansekunstneren Skrevet 18. august 2007 Skrevet 18. august 2007 Lamictalen ga meg for mange bivirkninger, så jeg skal forsøke et annet medikament. Legen min mener at Orfiril er førstevalget, mens jeg mener å ha lest at du anbefaler Litium som nr to etter Lamictal. Er det hipp som happ hva jeg velger? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. august 2007 Skrevet 18. august 2007 Det kommer an på diagnosen. Ved bipolar II er litium klart bedre enn Orfiril. Ved bipolar I er Orfiril like bra som litium kun dersom en først og fremst plages av manier. 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 18. august 2007 Skrevet 18. august 2007 Det kommer an på diagnosen. Ved bipolar II er litium klart bedre enn Orfiril. Ved bipolar I er Orfiril like bra som litium kun dersom en først og fremst plages av manier. Glemte å si at det er snakk om bipolar 2- diagnose. legen sa at det var så mye styr med blodprøver etc med Litium, mye å holde styr på hos pasienten. Derfor har han Orfiril som førstevalg. hm 0 Siter
Gjest det får da være måte på Skrevet 19. august 2007 Skrevet 19. august 2007 Glemte å si at det er snakk om bipolar 2- diagnose. legen sa at det var så mye styr med blodprøver etc med Litium, mye å holde styr på hos pasienten. Derfor har han Orfiril som førstevalg. hm Det er ikke _mye_ styr med litium, ikke mer enn at en oppegående lege forholder seg til det. Hvis legen din synes det er så vanskelig, så finn en annen. Det er da bare snakk om noen blodprøver. 0 Siter
Gjest Majja Kr. Skrevet 19. august 2007 Skrevet 19. august 2007 Glemte å si at det er snakk om bipolar 2- diagnose. legen sa at det var så mye styr med blodprøver etc med Litium, mye å holde styr på hos pasienten. Derfor har han Orfiril som førstevalg. hm Er da ikke så mye styr med litium. En lege som har vanskelig for å gjøre jobben sin skjønner jeg! 0 Siter
Gjest langt i fra happylitium Skrevet 19. august 2007 Skrevet 19. august 2007 Glemte å si at det er snakk om bipolar 2- diagnose. legen sa at det var så mye styr med blodprøver etc med Litium, mye å holde styr på hos pasienten. Derfor har han Orfiril som førstevalg. hm Heh - styr er verre enn å gi pasienten de mest virksomme medisinene. Skulle likt å se det i somatikken. Det er ikke noe styr, det er en del blodprøver i starten, deretter hver 3. måned. Det som imidlertid kan være en betimelig betenkning er at litium faktisk er ganske giftig og det terapeutiske virkefeltet er smalt. Dvs at det ikke nødvendigvis er så lang avstand mellom virksom dose til forgiftning. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. august 2007 Skrevet 19. august 2007 Heh - styr er verre enn å gi pasienten de mest virksomme medisinene. Skulle likt å se det i somatikken. Det er ikke noe styr, det er en del blodprøver i starten, deretter hver 3. måned. Det som imidlertid kan være en betimelig betenkning er at litium faktisk er ganske giftig og det terapeutiske virkefeltet er smalt. Dvs at det ikke nødvendigvis er så lang avstand mellom virksom dose til forgiftning. Det er korrekt at det har liten" terapeutisk bredde". I praksis er det aldri et problem med fornuftige pasienter som samarbeider. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.