Gå til innhold

NHD: Paralgin forte-slutt, bytte ut med Sobril

Anbefalte innlegg

Gjest undrende voksen datter

Min mor som er i 50- åra har over mange år misbrukt og vært avhengig av Paralgin Forte og Somadril. Hun er periodemisbruker. Hun får en ladning med medisiner hver måned som skal vare en måned, men hun bruker den opp på en uke. Så har hun store abstinenser en uke etterpå, og begynner så å komme seg de neste ukene.

Paralgin skal tas av markedet og hun har tatt opp dette med legen. Jeg tror ikke hun har vært 100 % ærlig om hvordan hun bruker medisinene. Hun har nå fått Sobril som hun skal bruke i steden. Hun sier selv at dette ikke er så avhengighetsskapende, noe som jeg er uenig i da jeg har kjennskap til hvor populært det er blant en del narkomane.

Hun får nok ikke den samme gode virkningen av Sobril som med Paralgin, for Paralgin har gitt henne energi og lyst til å gjøre ting, mens Sobril virker mer dempende på henne. På Paralgin blir hun nesten litt speedet og happy, mens Sobril blir hun nok mer døsig av.

Hun ble uføretrygdet for et år siden pga fysisk helse og har et ikke altfor spennende liv. Rusen er nok litt av høydepunktet.

Hva slags retningslinjer og metoder skal legene bruke når de skal hjelpe folk til å slutte med Paralgin? Jeg syns dette blir litt tynt og har ikke den helt store troen på at legen skjønner hvor avhengig moren min er. Hun har selvsagt et ansvar selv i forhold til å være helt ærlig, men dette er jo veldig skambelagt også.

Min mor har ruset seg såpass kraftig i perioder at hun har sittet og sovnet i en stol med røyken i hånda, hun prater uklart og hun blir "oversnill". Har også sett at hun har kollapset helt. I uken etterpå så er hun helt vrak, får ikke gjort noenting.. sover, svetter og er i dårlig form med ekstra vondt i kroppen.

Jeg syns dette er stusselige greier for min mor er en flott dame med mange ressurser. Jeg er blant annet usikker på om jeg kan stole 100 % på henne i forhold til pass av barn når det blir aktuelt.

Fortsetter under...

Man bare trapper ned over en periode. Og retningslinjene sier at man ikke skal få noe annet for egentlig hjelper ikke Somadril på noen ting.-

Jeg trappen ned på fire uker, det gikk helt greit og uten noen dramatiske tider :o). Men alle vondtene kom igjen så nå må legen og jeg finne noe annet i steden

Gjest til dorthe

Man bare trapper ned over en periode. Og retningslinjene sier at man ikke skal få noe annet for egentlig hjelper ikke Somadril på noen ting.-

Jeg trappen ned på fire uker, det gikk helt greit og uten noen dramatiske tider :o). Men alle vondtene kom igjen så nå må legen og jeg finne noe annet i steden

Hvor lenge er det til paralgin forte skal av markedet? Vet du det, sånn cirka?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...