Gå til innhold

Divertikler


Gjest lizaannemarie

Anbefalte innlegg

Gjest lizaannemarie

Til nettlegen!

Nettopp fått diagnosen uttalt divertikkelulose (?)ved coloskopi.

Tarmen er svært spastisk så undersøkelsen denne gangen og for tre år siden var vanseklig å utføre. Smerter har kommet og gått de siste 25 år. I vår forandret smertene karakter, derfor ny coloskopi. Vevsprøve tatt ved siste undersøkelse viste normal tykktarmsslimhinne, og et tubulært adenom med lett atypi. Ikke noe å gjøre sier fastlegen, men kan jeg gjøre noe for å forebygge videre utvikling og lette tilværelsen. Hva med kosthold, hva bør jeg, bør jeg ikke spise/drikke.

Er mye obstipert, kan jeg bruke avføringsmiddel av og til som ikke skader tarmen

(laktulose minus effekt).

Kan jeg sette et lite saltvannsklyster av og til?

Hva med senneste?

Prøver å være bevisst ang. fiber, frukt, grønt, er dessverre ikke flink til å drikke.

Faste medisiner: albyl E, 75 mg x1

Simvastatin 40 mg x1

Selo-zok 50 mg x 1

B-tot x 2

Tramadol 50 mg, (1 kapsel har god effekt et par ganger i uka)

Zopiklon 7,5 mg, ½ tabl 1-2 ganger pr. uke.

Virker noen av disse medisinene ugunstig på tarmen?

Har du forslag til alternative medisiner?

Med hilsen Anne-Marie 71 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...