Gå til innhold

Har jeg dysmorfofobi

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei jente på 33 år som har slitt med bulimi siden jeg var 18. Var litt smålubben på ungdomsskolen, og slanket meg 14 kg på kort tid. Dette førte til positiv oppmerksomhet jeg aldri hadde fått tidligere. Slitsomt å leve på knekkebrød og vann, så da jeg altså var 18 fant jeg ut at den enkleste måten å holde vekta var å stikke fingeren i halsen. Dette har nå holdt på så lenge at jeg ikke kan huske noe annet liv.

Nå som jeg begynner å bli eldre, derimot, så melder stadig nye problemer seg på; alt er feil med eget utseende, og for 3 årsiden tok jeg fettsuging på hofter, innside lår og flanke. For et års tid siden fant jeg ut at jeg skulle fjerne poser under øynene kirurgisk, og i år har jeg fettsugd hele magen.

Jeg ser meg selv i speilet og liker ikke det jeg ser; nesen skulle vært smalere, halsen er for kort, øyelokkene for tunge, leppene for små, ansiktet for bredt og håret for tynt. Håret er altså ganske tynt, men til sammenlikning med resten av norges befolkning så er det kanskje vanlig at det er tynt/fint på strå? Har ikke brydd meg SÅ mye om det tidligere, men nå tar følelsene overhånd igjen på tema rundt kropp/utseende. Har bestilt time i morgen til konsultasjon på en hårklinikk for å se hva de kan gjøre for meg. Vurderer også restylane i overleppe.

Jeg har alltid hørt at jeg er ei pen jente (noen ganger også "nydelig" og "vakker"), men jeg klarer ikke å se dette selv. Jeg speiler meg ganske ofte, og gransker hver eneste lille detalj i ansiktet. Videre pleier jeg å ta bilder av meg selv bare for å bli mer og mer uforstående til hvorfor folk kan si jeg er pen. Jeg er jo egentlig ganske stygg! Og jeg kan da ikke ta SÅ feil heller. Jeg har da øyne å se med? Eller er det slik at dysmorfofobi gir vrangforestillinger om eget utseende på lik linje med at en anorektiker synes at han/hun er tjukk?

Begynner å gå både meg selv óg familie på nervene dette. Blir jo aldri fornøyd, og går konstant og misunner alle andre. Noen med liknende erfaring eller som vet om det går an å få hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283559-har-jeg-dysmorfofobi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...