Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var hos psykiater i dag for å snakke om medisiner. Jeg er på tvangs paragraf og blir medisinert mot min vilje. Jeg har alltid trodd at de hadde et tvangsmedisinerings vedtakk på meg men det har de ikke!!! Så de har meg på tvangsparagraf men ikke tvangsmedisineringsgraf.

Har de virkelig lov å medisinere meg med disse Risperdal sprøytene når det ikke finnes et helt konkret medisinerings vedtak?

På slutten av møtet sa jeg at jeg ønsker å ta medisin i pilleform fordi jeg ikke holder ut med disse sprøytene. Han foreslo Abilfy og etter det sa han ikke mer så nå virker det som at jeg fortsatt må ta sprøyte....!!! Hvor får jeg tak i kontrollkomisjonen på nettet, kanskje en side der det står hvordan det skal gjøres.

Mvh Linjen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283569-tvang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke tvangsmedisineres uten at det foreligger et skriftlig vedtak. Skal du klage på tvangsmedisinering henvender du deg til fylkeslegen.

Kontrollkommisjonen skal du få tak i gjennom avdelingen/DPS der du går. Klagen kan være skriftlig, men det trenger den ikke. Du skal få hjelp av avdelingen/DPS hvis du trenger/ønsker det.

Uansett hva du skal klage på eller hvem du skal klage til, skal avdelingen/DPS kunne fortelle deg hvor du skal henvende deg.

Det at du er blitt tvangsmedisinert uten gyldig vedtak synes jeg du skal ta opp både med kontrollkommisjonen og fylkeslegen, gjerne også pasientombudet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283569-tvang/#findComment-2278649
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forutsetningen for tvangsmedisinering er at en er underlagt tvungent psykisk helsevern etter §3-3. Her er klageinstansen Kontrollkommisjonen.

De fleste pasienter på §3-3 velger da å ta den medisinen legen bestemmer seg for uten videre saksgang. Da kan medisinen gis evt også i sprøyteform.

Noen pasienter velger å ta protesten helt ut, dvs de fremprovoserer et tvangsbehandlingsvedtak §4-4. Dette vedtaket kan påklages til fylkeslegen.

Vær klar over at så godt som den eneste årsak til å ha noen på §3-3 "uten døgnopphold" er å sikre at nødvendig medisin blir tatt/tilført. For min del (og sikkert de fleste psykistere) er det slik i en slik sak at har en sagt A, sier en også B. Dvs at om en har vedtatt §3-3, og pasienten nekter å ta medisin, vedtar en også tvangsbehandling etter §4-4.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283569-tvang/#findComment-2279209
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...