Gå til innhold

Hvordan koble vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

Gjest varmt vann
Skrevet

Jeg måtte klage på den gamle vaskemaskinen fordi den (etter flytting) vasket med altfor varmt vann (varmere enn vaskeprogrammet). Feil ved termostaten. Det var i tillegg flere andre problemer med den.

Til slutt fikk jeg erstattet med en ny vaskemaskin. Men samme problemet med for varmt vann oppstår der også. Det er som om termostaten ikke virker ordentlig. Nå sjekket jeg og så at den er koblet til varmtvannsrøret, ikke kaldtvannsrøret. Jeg husker at rørleggeren spurte meg om dette, hvor jeg ville ha den koblet til, han sa at det lønte seg (sparte strøm) om man koblet rett til det varme vannet. Men kan dette ha noe å si for det oppståtte problemet? Burde i tilfelle ikke rørleggeren ha kjennskap til dette? Jeg betalte ham jo for jobben, og om han må komme hit igjen og ordne det på nytt (må lage nytt koblingsrør), så vil det jo koste mer penger.

Blir litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Hvis du har 60 grader på vannet i tanken (noe som vel er vanlig?) og skal vaske på 40 grader så sier det vel seg selv at termostaten får problemer? Jeg ville koblet den til kaldtvannet.

Gjest varmt vann
Skrevet

Hvis du har 60 grader på vannet i tanken (noe som vel er vanlig?) og skal vaske på 40 grader så sier det vel seg selv at termostaten får problemer? Jeg ville koblet den til kaldtvannet.

Hm. Det er jo riktig. Men burde ikke rørleggeren visst dette? Kan jeg klage på ham?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det står i bruksanvisninga både på vaskemaskinen og oppvaskmaskinen vår at de skal kobles til kaldt vann. Det samme sto det i manualen til vaskemaskinen vi kjøpte for nesten 20 år sida.

Skrevet

Hm. Det er jo riktig. Men burde ikke rørleggeren visst dette? Kan jeg klage på ham?

Ja, dette er ganske grovt!

Skrevet

For det første så sparer du ikke strøm ved å koble den til varmt vannet. Hvis det skulle være tilfelle så vil det si at varmtvannstanken har bedre virkningsgrad enn vaskemaskinen og det tviler jeg på. I alle fall ikke så mye at det vil gjøre noe utslag.

Fordelen med at den står på varmtvannet er at den bruker kortere tid på vasken.

For det andre, en varmtvannstank er ofte innstilt på mellom 60 til 80 grader. Ofte faktisk så høyt som 80 grader, dette kan justeres, men det anbefales ikke under 60 grader.

Så hvis du vasker på f.eks 40 grader så blir det altfor varmt eller på 60 grader også, hvis varmtvannstanken står innstilt på 80 grader.

Så for å unngå disse problemene bør den kobles til kaldtvannet.

Skrevet

For det første så sparer du ikke strøm ved å koble den til varmt vannet. Hvis det skulle være tilfelle så vil det si at varmtvannstanken har bedre virkningsgrad enn vaskemaskinen og det tviler jeg på. I alle fall ikke så mye at det vil gjøre noe utslag.

Fordelen med at den står på varmtvannet er at den bruker kortere tid på vasken.

For det andre, en varmtvannstank er ofte innstilt på mellom 60 til 80 grader. Ofte faktisk så høyt som 80 grader, dette kan justeres, men det anbefales ikke under 60 grader.

Så hvis du vasker på f.eks 40 grader så blir det altfor varmt eller på 60 grader også, hvis varmtvannstanken står innstilt på 80 grader.

Så for å unngå disse problemene bør den kobles til kaldtvannet.

Der dattera mi leier hybel har de fritt varmt vann, det skulle vel da lønne seg å koble over vaskemaskina? Går det an på alle typer? Det står en ganske ny en der, tror det er en UPO ellerno (finsk merke?) *strømsparende*

Skrevet

Der dattera mi leier hybel har de fritt varmt vann, det skulle vel da lønne seg å koble over vaskemaskina? Går det an på alle typer? Det står en ganske ny en der, tror det er en UPO ellerno (finsk merke?) *strømsparende*

Det er fullt mulig å koble den til varmvannet, men som jeg sa i forrige innlegg, så kan vannet bli for varmt i forhold til det du skal vaske. Varmtvannet kan være opp til 80 grader og skal du vaske noe på 40 grader, så blir det jo altfor varmt.

Men er varmtvannet på 60 grader og du skal vaske noe på 60 grader så går det helt fint.

Skrevet

Sånt må man ikke finne på å gjøre uten å spørre huseier! Hvis det er en ny strømbesparende maskin vil det neppe lønne seg uansett. For ikke å snakke om at det blir umulig å vaske ull...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...