Gå til innhold

NHD: Er dette depresjoner? Hvordan behandle?

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve

Hei :)

Jeg er plaget med episoder der jeg ramler helt igjennom psykisk. Jeg kan fungere fint noen uker, men ca hver 4-5 uke kommer det en uke der jeg er helt nede i kjelleren.

Disse episodene kommer uanmeldt. Og de kommer så brått at det nesten kan sammenlignes med å bokstavelig talt bli slått ned.

Jeg blir helt nedimellom. Det begynner med en slitenhetsfølelse som er så sterk at jeg bare vil legge hode på bordet når jeg er oppe. Jeg klarer dårlig om å komsentrere meg om en samtale og jeg klarer ikke å komme meg i dusjen. Dette kan være en typisk dag 1.

På dag 3-4 er jeg på det dårligste. Da ligger jeg hele dagen. Er veldig var for synsinntrykk og "støy". Enkelte timer ramler jeg helt ut. Samboer får ikke kontakt hvis han snakker til meg. Jeg ligger for det meste hele dagen disse dagene.

Dag 5-6 begynner det å snu. Jeg er enda veldig dårlig, men klarer å komme meg i dusjen igjen og komme meg ut. Det er tiltak, men gjør det fordi jeg må.

I løpet av dag 7-8 er jeg tilbake på normalen igjen.

Det er depresjonsaktig fordi jeg blir veldig trist og lei, ser mørkt på det meste og har det litt klassike deprimerte preget over ansikt og kropp (sier de rundt meg iallefall).

Jeg har det normalt følelsesmessig i mellom disse periodene, men sliter med skader fra barndommen.

Samboeren min sier at han ikke oppfatter meg som ustabil i humøret. Det gjør heller ikke behandleren min eller personalet på avdelingen som jeg har vært mye innlag ved.

Jeg tror skadene i min personlighet gjør at jeg ikke greier å regulere følelsene mine normalt, men at jeg heller ikke klarer å spille ut det unormale i møte med andre for å si det sånn. Og at det kuliminerer med disse episodene. Høres det helt fjernt ut?

Kan du si noe om hva dette kan være? Er det deprsjoner? Er det en personlighetsforstyrrelse eller kan det være noe somatisk? Hvordan kan det evt medisineres.

(Jeg bruker monofase p-piller og har kun pause tre uker i året. Så jeg tror ikke det skyldes hormoner)

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...