Gjest vanskelig tilfelle Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Gjelder tilståelsen på samme måte som om de hadde sagt det under avhør? Mange som er siktet for drap gjennomgår en psykiatrisk evaluering og får terapi i fengselet. Hvis de forteller om hendelsesløpet og terapeuten får mistanke om at personen er skyldig, er h*n pliktig til å melde i fra? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Taushetsplikten gjelder. Det er her et aktuelt unntak: Dersom en kan forhindre at en uskyldig blir dømt, kan en bryte taushetsplikten. 0 Siter
Gjest Interessant tema Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Taushetsplikten gjelder. Det er her et aktuelt unntak: Dersom en kan forhindre at en uskyldig blir dømt, kan en bryte taushetsplikten. Vil det si at hvis din klient er skyldig og en annen er i ferd med å blir dømt, så kan du si ifra altså? Eller mente du hvis din egen klient er i ferd med å bli uskyldig dømt? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Vil det si at hvis din klient er skyldig og en annen er i ferd med å blir dømt, så kan du si ifra altså? Eller mente du hvis din egen klient er i ferd med å bli uskyldig dømt? Jeg mener at hvis min pasient tilstår, og en annen står i fare for å bli dømt/er dømt, skal jeg bryte taushetsplikten. 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Taushetsplikten gjelder. Det er her et aktuelt unntak: Dersom en kan forhindre at en uskyldig blir dømt, kan en bryte taushetsplikten. Hva hvis en pasient under terapi tilstår incest eller andre overgrep? Har du da som teraput plikt til å melde fra om dette? 0 Siter
Gjest 3141592654 Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Hva hvis en pasient under terapi tilstår incest eller andre overgrep? Har du da som teraput plikt til å melde fra om dette? Taushetsplikten gjelder uansett så lenge det ikke dreier seg om forhold som kan forhindre fremtidig kriminalitet. Jeg antar det at uskyldige blir dømt går under den kategorien. Det spiller ingen rolle om det er bookmaking eller incest og voldtekt. En prest, derimot, har absolutt taushetsplikt. 0 Siter
Bookworm Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Taushetsplikten gjelder uansett så lenge det ikke dreier seg om forhold som kan forhindre fremtidig kriminalitet. Jeg antar det at uskyldige blir dømt går under den kategorien. Det spiller ingen rolle om det er bookmaking eller incest og voldtekt. En prest, derimot, har absolutt taushetsplikt. Så det er kun for å forhindre fremtidig kriminalitet som gjør at en terapeut kan bryte taushetsplikten, altså... Så kan man jo diskutere om det er riktig eller ikke da... 0 Siter
Gjest 3141592654 Skrevet 26. august 2007 Skrevet 26. august 2007 Så det er kun for å forhindre fremtidig kriminalitet som gjør at en terapeut kan bryte taushetsplikten, altså... Så kan man jo diskutere om det er riktig eller ikke da... Vel... hadde ikke denne taushetsplikten eksistert så hadde vel ingen sagt noe allikevel, og da er man jo like langt... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.