Gå til innhold

Når drapssiktede tilstår under terapi

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig tilfelle

Gjelder tilståelsen på samme måte som om de hadde sagt det under avhør?

Mange som er siktet for drap gjennomgår en psykiatrisk evaluering og får terapi i fengselet. Hvis de forteller om hendelsesløpet og terapeuten får mistanke om at personen er skyldig, er h*n pliktig til å melde i fra?

Fortsetter under...

Gjest Interessant tema

Taushetsplikten gjelder.

Det er her et aktuelt unntak: Dersom en kan forhindre at en uskyldig blir dømt, kan en bryte taushetsplikten.

Vil det si at hvis din klient er skyldig og en annen er i ferd med å blir dømt, så kan du si ifra altså? Eller mente du hvis din egen klient er i ferd med å bli uskyldig dømt?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vil det si at hvis din klient er skyldig og en annen er i ferd med å blir dømt, så kan du si ifra altså? Eller mente du hvis din egen klient er i ferd med å bli uskyldig dømt?

Jeg mener at hvis min pasient tilstår, og en annen står i fare for å bli dømt/er dømt, skal jeg bryte taushetsplikten.

Taushetsplikten gjelder.

Det er her et aktuelt unntak: Dersom en kan forhindre at en uskyldig blir dømt, kan en bryte taushetsplikten.

Hva hvis en pasient under terapi tilstår incest eller andre overgrep? Har du da som teraput plikt til å melde fra om dette?

Gjest 3141592654

Hva hvis en pasient under terapi tilstår incest eller andre overgrep? Har du da som teraput plikt til å melde fra om dette?

Taushetsplikten gjelder uansett så lenge det ikke dreier seg om forhold som kan forhindre fremtidig kriminalitet.

Jeg antar det at uskyldige blir dømt går under den kategorien.

Det spiller ingen rolle om det er bookmaking eller incest og voldtekt.

En prest, derimot, har absolutt taushetsplikt.

Annonse

Taushetsplikten gjelder uansett så lenge det ikke dreier seg om forhold som kan forhindre fremtidig kriminalitet.

Jeg antar det at uskyldige blir dømt går under den kategorien.

Det spiller ingen rolle om det er bookmaking eller incest og voldtekt.

En prest, derimot, har absolutt taushetsplikt.

Så det er kun for å forhindre fremtidig kriminalitet som gjør at en terapeut kan bryte taushetsplikten, altså... Så kan man jo diskutere om det er riktig eller ikke da...

Gjest 3141592654

Så det er kun for å forhindre fremtidig kriminalitet som gjør at en terapeut kan bryte taushetsplikten, altså... Så kan man jo diskutere om det er riktig eller ikke da...

Vel... hadde ikke denne taushetsplikten eksistert så hadde vel ingen sagt noe allikevel, og da er man jo like langt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...