Gå til innhold

akutte depressive anfall- tips til med?

Anbefalte innlegg

Gjest rapid cycling.

Jeg har bipolar type 2, og i tillegg mener de at jeg har ultra rapid cycling. Jeg har dager hvor jeg er veldig langt nede, og dager hvor jeg er nærmest konge på haugen og livet er supert.

Ved angst kan man ta Sobril eller annet beroligende middel hvis angsten blir for jævlig.

Finnes det noe tilsvarende middel for depresjon som går over styr? Jeg går på Cipralex, tolvon og Orfiril

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/283873-akutte-depressive-anfall-tips-til-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du ikke på noe stemningsstabiliserende, som lamictal eller litium? Lamictal er visst best hvis du er mest plaget av nedturer, for å få bukt med plagsomme oppturer er visst litium best. Eller har jeg misforstått, og orifiril også er stemningsstabiliserende?

jeg har samme diagnose, kunne svinge svært raskt, er helt frisk idag, bruker lamictal og litium sammen. SSRI gjorde alt verre, det å kutte ut den var bra.

Akkurat nå bruker jeg bare litium egentlig, det skal liksom ikke være bra på rapid cycling, men aldeles utmerket på meg:)

Nils Håvard Dahl, psykiater

så du mener at man kan stå på både Lamictal og Orfiril på en gang?

Ja, det er ikke uvanlig. Pass på at en da skal ha bare halvparten av vanlig Lamictal-dose.

Vanlige AD vedlikeholder og forsterker RC.

Annonse

Gjest rapid cycling.

Ja, det er ikke uvanlig. Pass på at en da skal ha bare halvparten av vanlig Lamictal-dose.

"Vanlige AD vedlikeholder og forsterker RC."

Er dette en ny teori? jeg går til en psykiater og en fastlegen. jeg har aldri hørt dette før.

Forferdelig! Jeg har fått RC og det er skrekkelig. :(

Men pga depresjonene er så dype, skal jeg få AD i tillegg til Lamictal, sa psykiateren. Bytte til Litium har også vært nevnt, men ser en annen her skriver at Litium _ikke_ er bra for hurtigsvingninger det heller. Om det stemmer, bør jeg vel ikke skfite fra Lamictal til Litium eller få AD+Lamictal?

Hva bør psykiateren gi meg slik at vi får depresjonene og RCen mer vekk?

Gjest babbia.

Forferdelig! Jeg har fått RC og det er skrekkelig. :(

Men pga depresjonene er så dype, skal jeg få AD i tillegg til Lamictal, sa psykiateren. Bytte til Litium har også vært nevnt, men ser en annen her skriver at Litium _ikke_ er bra for hurtigsvingninger det heller. Om det stemmer, bør jeg vel ikke skfite fra Lamictal til Litium eller få AD+Lamictal?

Hva bør psykiateren gi meg slik at vi får depresjonene og RCen mer vekk?

eh hos meg er litium veldig bra og jeg har rapid cycling!

ssri derimot, gjør det verre.

litium gjør det ikke verre, det er bare regnet for at lamictal er det mest virksomme for rapid cycling.

begge deler sammen er jo bare topp.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...