Gå til innhold

Økt sympatikusaktivitet = søvnløs

Anbefalte innlegg

Melba1365380968

Hei alle,

det har vært vanskelig å starte opp igjen etter sommeren med all terapi og behandling for min ptsd. I sommer tillot jeg meg å fortrenge all møkka så langt det lot seg gjøre, og jeg hadde noen gode dager innimellom hvor jeg faktisk hadde det litt fint. Men nå er det slutt på å få fortrenge noe som helst, nå er alle tilbake fra sommerferie, og ting skal igjen snakkes om. Jeg vet at det er veien å gå for å bli bedre, og at fortrengning ikke hjelper i lengden. Det har jeg erfart tidligere. Har nesten to år av mitt voksne liv uten minner.

Nå har jeg nesten ikke sovet, ihvertfall ikke på normal måte, på to uker. Jeg er så konstant overaktivert, og kan ligge en hel natt og være trøtt uten å klare å sovne. Det er en håpløs situasjon. Plutselig kan jeg på ettermiddagstid sovne, nesten i stående posisjon, fordi jeg er så ekstremt trøtt. Så sover jeg sinnsykt tungt i to timer, før jeg er søvnløs hele natta igjen.

Imovane får jeg fortsatt bare ta to netter i uka, har brukt dem i et år nå. De har tidligere vært noen reddende engler de to nettene i uka, men nå er jeg så overaktivert at de ikke virker mer enn noen timer...

Legen min mener jeg ikke har vent meg til dem slik at effekten skal bli redusert, men jeg vet ikke... Fysioterapeuten min mener jeg har så forøket sympaticusaktivitet, at jeg er så redd hele tiden, at det er derfor jeg ikke får sove. Psykologen prøver å få meg til å skjønne at jeg ikke trenger frykte for mitt liv idag.

Hva skal jeg gjøre for å hjelpe meg selv? Denne søvnløsheten virker helt utenfor min kontroll på den måten at jeg ikke klarer å hjelpe meg selv f.eks. ved å skrive ned hva jeg tenker på.

Jeg er voldsomt fortvilt over min situasjon, og hører veldig gjerne hva andre kan foreslå. Remeron har jeg prøvd å ta, men de måtte jeg slutte med fordi de forverret marerittene mine voldsomt. Jeg har også prøvd Vallergan, men de tålte jeg dårlig.

Er det ikke noe annet å gjøre enn å vente til denne kroppen min skjønner at jeg ikke er i livsfare? Har ventet i tre år nå, med elendig søvnkvalitet, netter fulle av voldsomme mareritt, jeg går i søvne, snakker og hyler veldig mye i søvne. Stakkars mann jeg er gift med...

Fortsetter under...

Hei:) Av sovemedisiner har jeg best erfaring med Nozinan når jeg har det slik som du beskriver. Nozinan slår ut hodet for å si det sånn. Jeg har mange ganger tatt store doser Sobril for å sove, men når hodet er "overaktivert" har jeg erfaring med at det bare er Nozinan som hjelper. Gjerne i kombinasjon med en innsovnings eller sovemedisin.

Nozinan kan gi kraftig hangover så du bør ha muligheten for en rolig formiddag dagen etter.

Hilsen en som har prøvd det meste

Melba1365380968

Hei:) Av sovemedisiner har jeg best erfaring med Nozinan når jeg har det slik som du beskriver. Nozinan slår ut hodet for å si det sånn. Jeg har mange ganger tatt store doser Sobril for å sove, men når hodet er "overaktivert" har jeg erfaring med at det bare er Nozinan som hjelper. Gjerne i kombinasjon med en innsovnings eller sovemedisin.

Nozinan kan gi kraftig hangover så du bør ha muligheten for en rolig formiddag dagen etter.

Hilsen en som har prøvd det meste

Heia, og takk for svar. Nozinan har jeg aldri fått foreslått av legen min. Jeg skal spørre legen om det ved neste besøk.

Jeg er i en knipe for tiden, fordi jeg har begynt å jobbe igjen etter laaaaang sykemelding, og jeg vil så gjerne at det skal gå bra! Men da er jeg helt avhengig av å sove om natta, og ikke bare spinne avgårde i flashbacks og fæle følelser... Å jobbe igjen gjør meg så godt, jeg føler at jeg får til noe, men det koster meg også veldig mye siden jeg bruker all tilgjengelig energi på å fortrenge all gammel gørr på dagtid - jeg får igjen i mente om natta!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...