Gå til innhold

NHD Ang ; Avsluttet behandling.?

Anbefalte innlegg

Gjest Tone / steinansiktet
Skrevet

Kjære Nils Håvard Dahl.

Håper du kan ta deg tid til å svare meg på noe av dette .

Når man avslutter behandling hos psyk. pol

Spørsmål :

1;,Hva er f.eks behandler pliktig til å skrive om i rapport som sendes fastlege ?

2; Hva er det da vanlig at behandler skriver om ?

3: Kan man som pasient be om at denne rapporten kun inneholder opplysningen som at;

Pas. har vært under psykiatrisk behandling og denne er nå avsluttet ? I samråd med pas kan opplysninger evt senere innhentes ved behov for dette.....

Litt bakgrunn.....

Min sykehistorie har vært lang og kronglete. Spiseforstyrrelser og dissosiering

Fastlegen har kjennskap til dette og han har også et åpent tilbud om å få min kopi av journal fra psyk. Men han har ikke ønsket dette. Men kjennskap til de problemer jeg har hatt har han .

Jeg er nå så frisk som jeg kan bli både fysisk og psykisk. Har nå endelig klart å få et godt liv og er velfungerende i alle sammenhenger.

Grunnen til disse spørsmål er at jeg på samme tid som de psykiske plagene (92) hadde endel fysiske helseplager. Disse ble da lenge ignorerte pga min psykiatriske historie.

For å forkorte historien , så gjorde dette meg ennå mer redd for å åpne meg og ha tillit til helsevesenet og man kan si at tiden i terapi ble litt lengre enn nødvendig da jeg manglet tillit til å betro meg siden jeg hadde fått rett i ansiktet at det var psyken det var noe galt med ikke det fysiske.

Diagnosen som var min "psyke" ble tilslutt Revmatoid artritt. I dag går jeg på TNF-alfa -hemmer (Enbrel) og methotrexate hverdagen min er en helt annen enn uten medikamentene.

Jeg har de siste år ikke gått aktivt til terapi og gjennom en 2 års periode har jeg vært til 12 timeavtaler.

Kjenner jeg får litt panikk for at jeg skal falle ned mellom flere stoler igjen. Det har skjedd 2 ganger , så det kan jo godt skje den 3 og ?

Jeg legger på ingen måte skjul på min psykiatriske historie, og gjennom årene har jeg fått brukt for mye av min egenerfaring gjennom selv å jobbe i helsevesnet.

Men hva kan jeg evt be om ang en slik sluttrapport ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sluttrapporten etter behandling i helsevesenet heter epikrise.

Fritt etter husken skal denne i det minste inneholde:

Innlagt fra-til/ evt dato for første og siste time samt antall konsultasjoner. Diagnose. Medisiner som brukes ved avsluttet behandling. Sykemeldings/trygdestatus ved avsluttet behandling. Evt spesialle ting som fastlegen skal følge opp.

Skrevet

Du kan be om at det ikke sendes epikrise. Dine ønsker skal normalt sett følges.

Skrevet

Du kan be om at det ikke sendes epikrise. Dine ønsker skal normalt sett følges.

Dette er feil Carwing. Utsending av epikrise er på "Skal- nivå".

steinansiktet
Skrevet

Sluttrapporten etter behandling i helsevesenet heter epikrise.

Fritt etter husken skal denne i det minste inneholde:

Innlagt fra-til/ evt dato for første og siste time samt antall konsultasjoner. Diagnose. Medisiner som brukes ved avsluttet behandling. Sykemeldings/trygdestatus ved avsluttet behandling. Evt spesialle ting som fastlegen skal følge opp.

Beklager NHD . selvfølgelig heter det epikrise

(var min behandler som kaldte det sluttrapport.)

Altså ingen smutthull å gjemme seg i som jeg vel visste.

Min første samtale var i 92 og siste 07

8 samtaler i 06 og 5 samtaler i 07.

Diagnose Bulimi disossiasjon

Står ikke på psykofarma.

Er i 100 % jobb .

ingen utskrevne sykemeldinger fra psyk.

Fastlege har skrevet ut korte sykemeldinger derav ingen har psykisk årsak.

Raumatolog har med. ansvar ang enbrelbehandling.

Siste 2 år har det allerede vært fastlegen som har fulgt opp.

Men å be om at epikrise blir i korte ordelag og ikke dradd ut i det vide og brede kan jeg eller ?

Skrevet

Beklager NHD . selvfølgelig heter det epikrise

(var min behandler som kaldte det sluttrapport.)

Altså ingen smutthull å gjemme seg i som jeg vel visste.

Min første samtale var i 92 og siste 07

8 samtaler i 06 og 5 samtaler i 07.

Diagnose Bulimi disossiasjon

Står ikke på psykofarma.

Er i 100 % jobb .

ingen utskrevne sykemeldinger fra psyk.

Fastlege har skrevet ut korte sykemeldinger derav ingen har psykisk årsak.

Raumatolog har med. ansvar ang enbrelbehandling.

Siste 2 år har det allerede vært fastlegen som har fulgt opp.

Men å be om at epikrise blir i korte ordelag og ikke dradd ut i det vide og brede kan jeg eller ?

Å be om en kort og relevant epikrise kan du gjøre. Epikriser skal være slik.

steinansiktet
Skrevet

Å be om en kort og relevant epikrise kan du gjøre. Epikriser skal være slik.

Kan jeg også be om å få lese denne før den sendes fastlege ?

Skrevet

Kan jeg også be om å få lese denne før den sendes fastlege ?

Ikke før, men du kan be om kopi.

steinansiktet
Skrevet

Ikke før, men du kan be om kopi.

Takk for at du har tatt deg tid til å svare på mine spørsmål !. Satte stor pris på det.

Æ får væl lægg haue på puta å sjå på innsia på aulåkkan i nån tima.

7 nattvakti på ra e vest ikke bra det heiller seies det .E sekkert bærre gamle tankemønster å automatiske tanka som tar over litt for my når æ bli litt sliten. Spælle ikke så stor rolle ka som står her å der, bærre det e fakta å æ kan kjeinn det igjæn. Kan gjærn skriv d i Trønderavisa bærre det e sant :-)

Ha en fortsatt fin dag Nils Håvard :-)

Skrevet

Dette er feil Carwing. Utsending av epikrise er på "Skal- nivå".

Da praktiseres det kanskje ulikt rundt omkring.

Skrevet

Da praktiseres det kanskje ulikt rundt omkring.

Ja, det er helt sikkert. Jeg ba om at min epikrise ikke skulle sendes til fastlege. Dette ønsket ble tatt til følge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...