Gå til innhold

NHD: Hva feiler det denne dama?

Anbefalte innlegg

Gjest Surreal

Hva er den mest sannsynlige diagnosen på denne dama?

Hun er i 50-årene, gift og har tre voksne barn og fem barnebarn. Hun har vært i arbeidslivet i 20 år, men ble ufør.

Hun har alltid vært ustabil i humøret. Aldri visst hvor jeg har hatt henne. Snill, god og omsorgsfull i perioder, for så å skifte "humør" til å bli direkte slem. Med slem mener jeg spydig, anklagende og fornærmet -uten grunn. Disse skiftningene kan også forekomme innenfor én dag.

Hun føler og tror i perioder helt opplagt at hun er forfulgt og er offer for et system. Hun kan kjefte på folk på butikken, i byen, etc. uten grunn. Hun kan tro at folk spionerer på henne, avlytter telefonen, stjeler posten, osv. Og det er ikke bare fremmede som får mistanker mot seg. Også vi som står henne nær blir mistenkt for å ha uærlige hensikter og at vi er ute etter å gjøre livet surt for henne. Jeg har iblant annet (om enn indirekte) blitt beskyldt for å stjele ting i huset hennes, selvsagt noe jeg ikke har gjort.

Barnebarna, hvor den eldste er 8 år, er hun ofte fornærmet på. Hvis de sier eller gjør noe som hun ikke liker eller forventer, blir hun sur og blir spydig mot dem.

Hun har også i perioder "storhetstanker" om seg selv. Dvs. hun tror hun er så pen, og at mannfolkene er ute etter henne i romantisk forstand. I virkeligheten er hun ganske tykk og har et helt ordinært utseende.

Det største problemet for meg, er at jeg blir så innmari satt ut og deppa når hun skal "straffe" ti-dobbelt igjen for ting jeg ikke har gjort. Hun kan f.eks. la være å ringe meg, og når jeg ringer henne så kan hun være veldig kort og avmålt UTEN at jeg vet hvorfor. HUN mener jo at jeg har gjort noe fælt mot henne, men JEG aner ikke HVA. Tro meg, jeg utfordrer ikke den dama på noen ting. Prøver bare å være "snill jente" og oppføre meg ordentlig. Men hun ser skjulte negative motiver og hentydninger i ting jeg sier og gjør.

Jeg kunne ha skrevet mye mer og verre ting enne dette, men tør ikke. Kanskje har du likevel fått dannet deg et lite bilde allerede?

Det rare er at hun ikke er slik hele tida. Innimellom er hun helt normal, snill og raus.

Jeg har tenkt at hun har en type paranoia, kanskje også psykoser innimellom når det står på som verst med paranoiaen.

Mannen hennes og jeg "jatter" med henne, for vi tør ikke si imot.

Hva kan jeg gjøre? Hun er min mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284065-nhd-hva-feiler-det-denne-dama/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...