Gå til innhold

NHD- Beroligende/sovemedisiner og bilkjøring?


Anbefalte innlegg

Når er det greit å kjøre bil? Jeg står fast på 5mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

Jeg kan ved behov øke til 10mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

Andre kvelder har jeg behov for 5 eller 10mg mogadon, 7,5mg imovane og 15mg sobril. Kan jeg kjøre dagen etter?

Hvor mye sobril er forenelig med bilkjøring på dagtid?

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tolker veiledningen slik at Når er det greit å kjøre bil? Jeg står fast på 5mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

Jeg kan ved behov øke til 10mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

S: Du kan kjøre på enten 10 mg Mogadon, eller 7,5 Imovane. Ikke kombinasjonen.

Andre kvelder har jeg behov for 5 eller 10mg mogadon, 7,5mg imovane og 15mg sobril. Kan jeg kjøre dagen etter?

S: Samme her. Nei, ikke på kombinasjonen.

Hvor mye sobril er forenelig med bilkjøring på dagtid?

S: Forutsatt et Sobril er eneste medikament i døgnet, kan døgndosen være maks 45 mg.

Jeg tolker veiledningen slik at Når er det greit å kjøre bil? Jeg står fast på 5mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

Jeg kan ved behov øke til 10mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

S: Du kan kjøre på enten 10 mg Mogadon, eller 7,5 Imovane. Ikke kombinasjonen.

Andre kvelder har jeg behov for 5 eller 10mg mogadon, 7,5mg imovane og 15mg sobril. Kan jeg kjøre dagen etter?

S: Samme her. Nei, ikke på kombinasjonen.

Hvor mye sobril er forenelig med bilkjøring på dagtid?

S: Forutsatt et Sobril er eneste medikament i døgnet, kan døgndosen være maks 45 mg.

Hva da hvis jeg tar sobril 45 mg og kommer ut for en ulykke? Da blir det jo tatt blodprøve og de finner ut at jeg har tatt sobril. Hva vil da skje, får jeg automatisk skylden eller?

Hadde en laaang diskusjon om dette med noen i sommer og vi ble ikke enige. Bruker også sobril selv for tiden og jeg kjører bil, men er som sagt usikker på hvor jeg står hvis det skulle skje noe?

Jeg tolker veiledningen slik at Når er det greit å kjøre bil? Jeg står fast på 5mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

Jeg kan ved behov øke til 10mg mogadon og 7,5mg imovane. Kan jeg kjøre dagen etter?

S: Du kan kjøre på enten 10 mg Mogadon, eller 7,5 Imovane. Ikke kombinasjonen.

Andre kvelder har jeg behov for 5 eller 10mg mogadon, 7,5mg imovane og 15mg sobril. Kan jeg kjøre dagen etter?

S: Samme her. Nei, ikke på kombinasjonen.

Hvor mye sobril er forenelig med bilkjøring på dagtid?

S: Forutsatt et Sobril er eneste medikament i døgnet, kan døgndosen være maks 45 mg.

Kan jeg kjøre på 5mg mogadon og 7.5mg imovane?

Hva da hvis jeg tar sobril 45 mg og kommer ut for en ulykke? Da blir det jo tatt blodprøve og de finner ut at jeg har tatt sobril. Hva vil da skje, får jeg automatisk skylden eller?

Hadde en laaang diskusjon om dette med noen i sommer og vi ble ikke enige. Bruker også sobril selv for tiden og jeg kjører bil, men er som sagt usikker på hvor jeg står hvis det skulle skje noe?

Jeg har vært yrkessjåfør, og har aldri vært utsatt for uhell i trafikken da jeg selv aldri har kombinert medikamenter med bilkjøring. Bruker ikke noen form for medikamenter. Likevel har jeg opplevd et par nestenulykker. Jeg opplever rett før jeg skal inn i Ekebergtunnelen i Oslo at en bil henger tett på meg bak, og jeg holder moderat fart. I venstre felt på siden av meg kjører en svart personbil, og en annen personbil er et stykke bak han og holder heldigvis avstand. Vanen min er topplastet med varer i rommet. Plutselig begynner bilen ved siden av meg i venstre felt å slingre og jeg begynner rolig å bremse ned, men jeg må og ta hensyn til bilen bak meg som henger på meg som en klegg. Ved å telle sakte 21, 22, 23, kan en øke avstanden forsvarlig til bilen foran seg den tiden det tar å telle.

Plutselig uten forvarsel skrenser bilen i venstre felt ut foran meg, og det er tydelig sjåføren ikke har kontroll. For noen er speil og blinklys sånt stæsj en har til pynt, Og jeg måtte bråbremse. Det smalt i rommet, og fler av egne varer ble knust. Hadde med meg pasasjer som hylte. Bilen min stoppet på skrå rett før inngangen til tunnelen med støtfangeren bare 1 cm fra autovernet. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde truffet, og jeg var sikker på jeg ble truffet i baken, men heldigvis var bilen bak den svarte klar over situasjonen, holdt avstand og bremset slik at bilen bak meg klarte å vrenge seg ut i venstre felt slik at jeg ikke ble truffet. Blek men fattet kjører jeg inn i tunnelen, men hadde ikke kommet langt før jeg så den svarte bilen stå stille, og sjåføren lå bøyd over rattet. Jeg kjørte forbi han, stoppet og satte på nødblinklyset og snudde meg for å se til sjåføren som retter seg opp og starter å kjøre, og han kjørte slingrete. Jeg er sikker på at fyren enten var syk, eller hadde tatt noe. Sånne folk kan få andre drept, så jeg ville aldri turt å eksprimentere med medikamenter med varseltrekant og bilkjøring.

Jeg har vært yrkessjåfør, og har aldri vært utsatt for uhell i trafikken da jeg selv aldri har kombinert medikamenter med bilkjøring. Bruker ikke noen form for medikamenter. Likevel har jeg opplevd et par nestenulykker. Jeg opplever rett før jeg skal inn i Ekebergtunnelen i Oslo at en bil henger tett på meg bak, og jeg holder moderat fart. I venstre felt på siden av meg kjører en svart personbil, og en annen personbil er et stykke bak han og holder heldigvis avstand. Vanen min er topplastet med varer i rommet. Plutselig begynner bilen ved siden av meg i venstre felt å slingre og jeg begynner rolig å bremse ned, men jeg må og ta hensyn til bilen bak meg som henger på meg som en klegg. Ved å telle sakte 21, 22, 23, kan en øke avstanden forsvarlig til bilen foran seg den tiden det tar å telle.

Plutselig uten forvarsel skrenser bilen i venstre felt ut foran meg, og det er tydelig sjåføren ikke har kontroll. For noen er speil og blinklys sånt stæsj en har til pynt, Og jeg måtte bråbremse. Det smalt i rommet, og fler av egne varer ble knust. Hadde med meg pasasjer som hylte. Bilen min stoppet på skrå rett før inngangen til tunnelen med støtfangeren bare 1 cm fra autovernet. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om jeg hadde truffet, og jeg var sikker på jeg ble truffet i baken, men heldigvis var bilen bak den svarte klar over situasjonen, holdt avstand og bremset slik at bilen bak meg klarte å vrenge seg ut i venstre felt slik at jeg ikke ble truffet. Blek men fattet kjører jeg inn i tunnelen, men hadde ikke kommet langt før jeg så den svarte bilen stå stille, og sjåføren lå bøyd over rattet. Jeg kjørte forbi han, stoppet og satte på nødblinklyset og snudde meg for å se til sjåføren som retter seg opp og starter å kjøre, og han kjørte slingrete. Jeg er sikker på at fyren enten var syk, eller hadde tatt noe. Sånne folk kan få andre drept, så jeg ville aldri turt å eksprimentere med medikamenter med varseltrekant og bilkjøring.

Det hender at jeg tar sobril når jeg har veldig mye uro/angst. Blir da verken trett eller føler meg dopet av den. Mener det er en stor forskjell der, på å ta sobril for å ruse seg, eller ta det imot uro. Jeg er også en langt bedre sjåfør, mener jeg selv, med sobril og uten angst, enn uten sobril og med angst.

Mener også det er viktig å se hvordan medisinen virker på deg før du kjører bil. Men spørsmålet mitt er vel heller hva lovens lange arm sier om dette?

Den personen du skriver om må jo ha tatt for meget av et eller annet ihvertfall.

Annonse

Gjest Stilistisk

Det hender at jeg tar sobril når jeg har veldig mye uro/angst. Blir da verken trett eller føler meg dopet av den. Mener det er en stor forskjell der, på å ta sobril for å ruse seg, eller ta det imot uro. Jeg er også en langt bedre sjåfør, mener jeg selv, med sobril og uten angst, enn uten sobril og med angst.

Mener også det er viktig å se hvordan medisinen virker på deg før du kjører bil. Men spørsmålet mitt er vel heller hva lovens lange arm sier om dette?

Den personen du skriver om må jo ha tatt for meget av et eller annet ihvertfall.

Jeg er enig med deg. Jeg har veldig respekt for å ikke kjøre trett eller sliten eller når jeg har fått for lite søvn.Folk rundt meg har ikke alltid respekt for det. Heller ikke når jeg er i psykisk ubalanse og ikke vil gjøre. Som denne forferdelig skremmende og sikkert vanlige? historien denne sjåføren kommer med så blir jo resultatene ofte så katastrofale. Politiet har jo kontroller for å avdekke også folk som er medikamentelt ruset.Disse personene som blir dømt for det har ofte tatt godt og vell over veilende doser som nhd her nevner, også ofte i rusøyemed.Det er jo ikke ulovlig å gjøre med disse medisinene innabords. Men man skal være skikket til å kjøre bil.Og det er jo ofte en subjektivt vurdering hos den enkelte som kan være mer eller mindre riktig det være seg om det dreier seg om medikamenter eller andre ting. likevel er jeg redd et forsikringsselskap vil bruke en evt påvisning av div medikamenter i stor grad om de får sjansen.Det kan de jo lettere krangle på en subjektive beskrivelser som jeg var i "fin form".

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det hender at jeg tar sobril når jeg har veldig mye uro/angst. Blir da verken trett eller føler meg dopet av den. Mener det er en stor forskjell der, på å ta sobril for å ruse seg, eller ta det imot uro. Jeg er også en langt bedre sjåfør, mener jeg selv, med sobril og uten angst, enn uten sobril og med angst.

Mener også det er viktig å se hvordan medisinen virker på deg før du kjører bil. Men spørsmålet mitt er vel heller hva lovens lange arm sier om dette?

Den personen du skriver om må jo ha tatt for meget av et eller annet ihvertfall.

Undersøkelser viser helt entydig at angstpasienter blir klart dårligere bilførere om de tar beroligende/benzo enn om de kjører umedisinert med sin angst.

Jeg er enig med deg. Jeg har veldig respekt for å ikke kjøre trett eller sliten eller når jeg har fått for lite søvn.Folk rundt meg har ikke alltid respekt for det. Heller ikke når jeg er i psykisk ubalanse og ikke vil gjøre. Som denne forferdelig skremmende og sikkert vanlige? historien denne sjåføren kommer med så blir jo resultatene ofte så katastrofale. Politiet har jo kontroller for å avdekke også folk som er medikamentelt ruset.Disse personene som blir dømt for det har ofte tatt godt og vell over veilende doser som nhd her nevner, også ofte i rusøyemed.Det er jo ikke ulovlig å gjøre med disse medisinene innabords. Men man skal være skikket til å kjøre bil.Og det er jo ofte en subjektivt vurdering hos den enkelte som kan være mer eller mindre riktig det være seg om det dreier seg om medikamenter eller andre ting. likevel er jeg redd et forsikringsselskap vil bruke en evt påvisning av div medikamenter i stor grad om de får sjansen.Det kan de jo lettere krangle på en subjektive beskrivelser som jeg var i "fin form".

Ja, du sier noe der. Forsikringselskapene gjør jo alt de kan for å slippe unna utbetalinger (snakker av erfaring). Tror jeg trekker den konklusjonen at jeg holder meg unna bilkjøring når jeg trenger trekantmedisiner, såframt jeg ikke blir helt nødt da, er jo så avhenging av denne bilen også....Hadde forresten vært intersant å høre om NHD har noen erfaringer om hvordan forsikringsselskapene stiller seg i "sånne" tilfeller?

Undersøkelser viser helt entydig at angstpasienter blir klart dårligere bilførere om de tar beroligende/benzo enn om de kjører umedisinert med sin angst.

Ok, svelger den:). Er bare så skvetten når jeg har angst og mente jeg ble en roligere kjører med sobril. Men mulig jeg lurer meg selv her da sjø.

Gjest Stilistisk

Ja, du sier noe der. Forsikringselskapene gjør jo alt de kan for å slippe unna utbetalinger (snakker av erfaring). Tror jeg trekker den konklusjonen at jeg holder meg unna bilkjøring når jeg trenger trekantmedisiner, såframt jeg ikke blir helt nødt da, er jo så avhenging av denne bilen også....Hadde forresten vært intersant å høre om NHD har noen erfaringer om hvordan forsikringsselskapene stiller seg i "sånne" tilfeller?

Grunnen til at jeg vil slutte med "uskyldig" antihistiamin Leste om en sak i dag om en mann hvor fastlegen vurderte han ikke påvirket.Likevel hadde han altså en høy promille etter blodprøver etc. Retten valgte å tro "fakta" undersøkelser og ikke på legen som støttet denne pasienten og han mistet lappen.Han ble utsatt for en utforkjøring og slik ble dette en kjøring i påvirket tilstand sak .Han hevdet selv han var i fin form etc.Men det var nok de håndfaste bevisene som telte mest. En vival kan gi en promille. Vi har en veldig lav grense og de omregner medikament promille til "rus" promille. Og medisiner virker jo ulikt på alle?

her står det litt om det. Legen har sine veiledende rettingslinjer.Skjønner at de vil være lojale mot sine pasienter. Men de skal være lojale mot alle de bilistende rundt og også mot pasienten selv å gi klar beskjed om bilkjøring og varseltrekant medisiner. Legen er ihvertfall lovpålagt å sende beskjed om du ikke er skikket til å kjøre med de medisinene du gjør nå. Dette skjer vist ikke altfor ofte å leger har en tendens til å være mer lojal mot pasienten enn til sitt " samfunnsansvar" . Jeg ville mye heller ønsket legen min sa at disse pillene kan gjøre det påvirket.Så mye som 12timer etter.Bedre føre var :)

Tror ikke den sobrilen din er så farlig.Men det finnes nok av de som er høydosert på ulike kombinasjoner av smertestillende og beroligende som nok er livsfarlige i trafikken og jeg håper at legene er sitt samfunnsansvar mer bevist enn pasienten egen interesse av å beholde førerkortet.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=10521

Gjest itilllit

Ja, du sier noe der. Forsikringselskapene gjør jo alt de kan for å slippe unna utbetalinger (snakker av erfaring). Tror jeg trekker den konklusjonen at jeg holder meg unna bilkjøring når jeg trenger trekantmedisiner, såframt jeg ikke blir helt nødt da, er jo så avhenging av denne bilen også....Hadde forresten vært intersant å høre om NHD har noen erfaringer om hvordan forsikringsselskapene stiller seg i "sånne" tilfeller?

Skal snakke med legen min om det her ihvertfall. Dette er jo noe vi burde fått mye mer grundig informasjon om som pasienter.. Ikke noe som skal komme som en overaskelse den gang uhellet er ute om det mot formidning skal skje. , om det er i politikontroll eller i kollisjon.

Kanskje legen og synes det er vanskelig å si om en person er uskikket til å gjøre bil pga medikamentbruk.

Grunnen til at jeg vil slutte med "uskyldig" antihistiamin Leste om en sak i dag om en mann hvor fastlegen vurderte han ikke påvirket.Likevel hadde han altså en høy promille etter blodprøver etc. Retten valgte å tro "fakta" undersøkelser og ikke på legen som støttet denne pasienten og han mistet lappen.Han ble utsatt for en utforkjøring og slik ble dette en kjøring i påvirket tilstand sak .Han hevdet selv han var i fin form etc.Men det var nok de håndfaste bevisene som telte mest. En vival kan gi en promille. Vi har en veldig lav grense og de omregner medikament promille til "rus" promille. Og medisiner virker jo ulikt på alle?

her står det litt om det. Legen har sine veiledende rettingslinjer.Skjønner at de vil være lojale mot sine pasienter. Men de skal være lojale mot alle de bilistende rundt og også mot pasienten selv å gi klar beskjed om bilkjøring og varseltrekant medisiner. Legen er ihvertfall lovpålagt å sende beskjed om du ikke er skikket til å kjøre med de medisinene du gjør nå. Dette skjer vist ikke altfor ofte å leger har en tendens til å være mer lojal mot pasienten enn til sitt " samfunnsansvar" . Jeg ville mye heller ønsket legen min sa at disse pillene kan gjøre det påvirket.Så mye som 12timer etter.Bedre føre var :)

Tror ikke den sobrilen din er så farlig.Men det finnes nok av de som er høydosert på ulike kombinasjoner av smertestillende og beroligende som nok er livsfarlige i trafikken og jeg håper at legene er sitt samfunnsansvar mer bevist enn pasienten egen interesse av å beholde førerkortet.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=10521

Tusen takk! Dette gjorde meg langt klokere og enda mere sikker på at jeg skal kutte ut sobrilen ved bilkjøring og finne andre måter å takle tilværelsen på.

Annonse

Skal snakke med legen min om det her ihvertfall. Dette er jo noe vi burde fått mye mer grundig informasjon om som pasienter.. Ikke noe som skal komme som en overaskelse den gang uhellet er ute om det mot formidning skal skje. , om det er i politikontroll eller i kollisjon.

Kanskje legen og synes det er vanskelig å si om en person er uskikket til å gjøre bil pga medikamentbruk.

Lurer på om legene sier det samme om dette, noen er kanskje strengere enn andre? Skal til legen min om noen dager og da skal jeg også spørre hva han mener.

Ok, svelger den:). Er bare så skvetten når jeg har angst og mente jeg ble en roligere kjører med sobril. Men mulig jeg lurer meg selv her da sjø.

Jeg kan love deg jeg har hatt mye angst da jeg har opplevd gjennom et langt liv reelle traumer og sett død på nært hold. Bilen er for meg beroligende, og konsentrasjonen om trafikken og at jeg må være oppmerksom hele tiden virker samlende på meg. Og til bilen mens jeg kjhører kan jeg si hva jeg vil, for den er en god lytter. Og for ikke å glemme musikkanlegget på moderat volum, får meg til å føle meg hjemme. Med tabletter tror jeg at jeg ville få farlig oppmerksomhetssvikt da en bak rattet og spesielt som yrkessjåfør er tvunget til å holde seg våken og oppmerksom.

Gjest Stilistisk

Tusen takk! Dette gjorde meg langt klokere og enda mere sikker på at jeg skal kutte ut sobrilen ved bilkjøring og finne andre måter å takle tilværelsen på.

Hehe. Men altså du må ikke høre på meg.. Men det står endel om det på nettet.Men beste er å prate med legen. Vet han ikke så kan han jo sette seg inn i det. Eller du

http://uib.no/isf/eyr/2003q3/014655.html

Her forteller en fastlege om sitt "dilemma"

Hei,

En pasient til meg har blitt anmeldt og kommer snart til retten med meg

som vitne for forsvaret. Han har blitt undersøkt med utvidet prøve på

vakt og funnet ikke mer shaky i beina en jeg selv skulle ha vært i

forekommende situasjon. Hadde da tatt et B-prep som han tatt mange

ganger før, ganske jevnlig, for ryggsmerter. Han var 'oppmerksom på den

sedative effekten' som det står i felleskatalogen og følte seg kjørefør,

mener også i etterkant at han ikke er døsig av det.

Anmeldelsen gjelder utforkjøring uten personskade, bare hans bil, smal

mørk krokete vei, midtvinter, glatt, osv.

Politiet har omregnet konsentrasjonen i blodet fra testen som jeg tok

den kvelden til å være motsvarende 1,5 alkoholpromille. Anmeldelsen går

så på promillekjøring.

Gjest Stilistisk

Tusen takk! Dette gjorde meg langt klokere og enda mere sikker på at jeg skal kutte ut sobrilen ved bilkjøring og finne andre måter å takle tilværelsen på.

Benzodiazepiner

Sedasjon, som dels er den tilsiktede virkning, kan gjøre bilkjøring

risikofylt. 20-25 mg oxazepam tilsvarer omtrent 10 mg diazepam. Inntak av

dette kan gi en påvirkningsgrad som tilsvarer en alkoholkonsentrasjon i

blodet på 0,8 promille. Det er holdepunkter for at det bare i liten grad

skjer tilvenning til de trafikkmessig risikable virkningene av

benzodiazepiner. Ved bruk av 15 mg eller mer diazepam (tilsvarende 30 - 40

mg oxazepam) per døgn er man som regel uskikket til å kjøre. Også lavere

doser kan imidlertid være risikofylte, spesielt hvis medikamentet tas om

dagen, før kjøring, eller ved samtidig bruk av andre legemidler (spesielt

opioider, sederende antipsykotika, antidepressiva, antihistaminer eller

muskelavslappende midler), eller hos syke, svekkede eller eldre personer.

Særlig varsomhet bør utvises under doseøkning. Tiden mellom inntak og

bilkjøring bør være lengst mulig, for eksempel ved dosering om kvelden når

kjøringen skjer om dagen. Premedikasjon og sedasjon for polikliniske inngrep

vil, når dosen er adekvat for klinisk effekt, som regel kontraindisere

bilkjøring de neste 12 timer. Terapeutiske doser hypnotika tatt om kvelden

diskvalifiserer som regel ikke for kjøring dagen etter. Halveringstiden for

mange benzodiazepiner er lang. Ved mer enn moderate doser må man derfor

regne med påvirkning hele døgnet.

http://uib.no/isf/eyr/2003q3/014565.html

Ja, du sier noe der. Forsikringselskapene gjør jo alt de kan for å slippe unna utbetalinger (snakker av erfaring). Tror jeg trekker den konklusjonen at jeg holder meg unna bilkjøring når jeg trenger trekantmedisiner, såframt jeg ikke blir helt nødt da, er jo så avhenging av denne bilen også....Hadde forresten vært intersant å høre om NHD har noen erfaringer om hvordan forsikringsselskapene stiller seg i "sånne" tilfeller?

Kommer det frem gjennom blodprøver ol. at du kjører medikamentpåvirket og selv har vært årsak til ulykke, eller får skylden for et simpelt uheld du er innblandet i, risikerer du regress, og må betale både for deg selv og motparten. Jeg som yrkessjåfør risikerer å miste løyvet, samt og førerkortet for to år om jeg kjører selv med godkjent dose fra legen, hvis jeg har skyld og forårsaker uheld/ulykke. Bil er ikke leketøy selv om det gir stor frihetsfølelse å disponere bil.

Hehe. Men altså du må ikke høre på meg.. Men det står endel om det på nettet.Men beste er å prate med legen. Vet han ikke så kan han jo sette seg inn i det. Eller du

http://uib.no/isf/eyr/2003q3/014655.html

Her forteller en fastlege om sitt "dilemma"

Hei,

En pasient til meg har blitt anmeldt og kommer snart til retten med meg

som vitne for forsvaret. Han har blitt undersøkt med utvidet prøve på

vakt og funnet ikke mer shaky i beina en jeg selv skulle ha vært i

forekommende situasjon. Hadde da tatt et B-prep som han tatt mange

ganger før, ganske jevnlig, for ryggsmerter. Han var 'oppmerksom på den

sedative effekten' som det står i felleskatalogen og følte seg kjørefør,

mener også i etterkant at han ikke er døsig av det.

Anmeldelsen gjelder utforkjøring uten personskade, bare hans bil, smal

mørk krokete vei, midtvinter, glatt, osv.

Politiet har omregnet konsentrasjonen i blodet fra testen som jeg tok

den kvelden til å være motsvarende 1,5 alkoholpromille. Anmeldelsen går

så på promillekjøring.

Huff, skummelt ;(. Kan jo bli mørkeredd av mindre. Det er vel best å se på alle trekantmedisiner likestillt med alkohol heretter da. Ellers må jeg ta beina fatt....:)

Kommer det frem gjennom blodprøver ol. at du kjører medikamentpåvirket og selv har vært årsak til ulykke, eller får skylden for et simpelt uheld du er innblandet i, risikerer du regress, og må betale både for deg selv og motparten. Jeg som yrkessjåfør risikerer å miste løyvet, samt og førerkortet for to år om jeg kjører selv med godkjent dose fra legen, hvis jeg har skyld og forårsaker uheld/ulykke. Bil er ikke leketøy selv om det gir stor frihetsfølelse å disponere bil.

Skjønner, takk for svar! Vet hvor lett det kan smelle i trafikken, har opplevd litt av dette, så nå legges pillene på hylla ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...