Gå til innhold

Bivirkninger ved bruk av Cipramil

Anbefalte innlegg

Gjest August07

Hei Jeg er en jente på 29 år som har brukt Cipramil mer eller mindre fast i bort imot 6 år. Alt har fungert kjempe bra. Jeg ble først foreskrevet Cipramil da jeg i 2002 fikk en kraftig depresjon (møtte helt veggen). Dette var etter endt utanning, kjøp av hus, flytting og jobbsøking. Det ble for mye for meg. Var sykmeldt i 1 1/2 mnd før jeg begynnte i ny jobb etter dette. Da hadde virkningen av Cipramil inntruffet og jag var i bra form igjen og følte meg normal. I 2004 ble jeg gravid og fikk diagnosen Hyperemesis (intens kvalme/brekninger i svangerskap), dette var jeg plaget med i 9 hele mnd. Det ble mange innleggelser på sykehus p.g.a dehydrering. Legene var også svært redde for at barnet skulle ta skade av min bruk av Cipramil, og bestemte at jeg skulle slutte med disse tablettene. Dette bidro til at jeg ble svært deprimert og fikk flere angstanfall daglig. Min mann måtte sykmeldes for å ta vare på meg. Min familie var helt rådville. De visste ikke hva de skulle gjøre. Jeg var kanskje oppe av sengen 4 timer i døgnet. Legene satte meg derfor på et annet antidepressiva ved navn Fontex. Da de mente det var sikrere i forhold til barnet. Følte ikke noe bedring av å bruke Fontex. I tillegg ble jeg satt på Ztemetil og Phenergan p.g.a kvalmen. Etter ni månder i hva jeg kaller et helvete, kom barnet og var så velskapt og fin, og jeg kunne endelig begynne på cipramil igjen. Virkningen kom etterhvert og jeg følte meg normal igjen bortsett fra at jeg siden den gang har hatt utrolig kraftig svette. Jeg har også gått opp 20 kg i vekt etter fødselen. Jeg var hos min fastlege for å finne ut hva som forårsaket svettingen. Tenkte det kanskje var stoffskifte eller noe jeg! Hun nevnte at det muligens var Cipramilen som forårsaket dette. Jeg er egentlig litt redd for å skifte medisin så jeg reduserte dosen min på Cipramil fra 30 mg til 20 mg for 1 år siden, men svettingen og vektøkningen er der fremdeles. Tenkte jeg nå skulle redusere til 10 mg. Jeg er så redd jeg skal bli deprimert igjen hvis jeg må skifte medisin, men samtidig må jeg få bukt med svettingen (da det preger hverdagen min veldig). Jeg jobber innen helsevesnet og har selv pasienter daglig. Det renner store svetteperler nedover ansiktet. Jeg har også ellers måttet slutte å gå i genser og bar bruke T-shirt, og om sommeren er det helt umulig å gjøre noe som helst. Jeg kan ikke forata meg noe! Ellers trener jeg 3 ganger i uka og er ikke spesielt usunn, men kiloene går ikke nedover. Hva skal jeg gjøre!! Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284160-bivirkninger-ved-bruk-av-cipramil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svett og overvektig

Når jeg brukte cipramil fikk jeg også VELDI økt svetting og gikk opp 30 kg på 2 år! Jeg som alltid hadde vært slank. Etter jeg sluttet gikk jeg ned igjen nesten alle kiloene uten særli livstilsendring! Bruker nå ingen medisiner men kjenner meg dårlig igjen så vurderer å begynne. Er vel nesten bedre å svette og ha mange kilo enn å være sånn som jeg var da jeg startet med cipramilen!men samtidig føler jeg meg jo dårlig av å være overvektig og få kommentarer på om jeg er gravid også noe som ikke akkurat bedrer angsten + depresjonen. Vanskeli det der. Har du vurdert Cipralex? Den er visst ganske lik cipramil men skal gi færre bivirkninger. Jeg skal begynne med den om jeg begynner igjen men tror man leger på seg av den og.

Gjest anna karenina

Når jeg brukte cipramil fikk jeg også VELDI økt svetting og gikk opp 30 kg på 2 år! Jeg som alltid hadde vært slank. Etter jeg sluttet gikk jeg ned igjen nesten alle kiloene uten særli livstilsendring! Bruker nå ingen medisiner men kjenner meg dårlig igjen så vurderer å begynne. Er vel nesten bedre å svette og ha mange kilo enn å være sånn som jeg var da jeg startet med cipramilen!men samtidig føler jeg meg jo dårlig av å være overvektig og få kommentarer på om jeg er gravid også noe som ikke akkurat bedrer angsten + depresjonen. Vanskeli det der. Har du vurdert Cipralex? Den er visst ganske lik cipramil men skal gi færre bivirkninger. Jeg skal begynne med den om jeg begynner igjen men tror man leger på seg av den og.

Man kan visst like gjerne gå ned i vekt av SSRI som opp. Kanskje det blir annerledes på et annet SSRI. For mange mennesker står på det samme medikamentet for lenge når bivirkningene er for store. Så lurt å prøve noe annet.

Gjest August07

Jeg har i alle år ligget på 65 kg. Nå etter 3 år er jeg oppe i 84 kg. Det er klart at det ikke er kjekt at vekten har økt så veldig, men svetten plager meg egentlig mer! Har lest litt om Cipralex og vurderer å begynne med den! Jeg har gått med disse plagene nå i 3 år snart, og føler det ikke er et alternativ til å fortsette slik. Svettingen går veldig utover min jobbsituasjon og mitt sosiale liv! Tok kontakt med fastlegen min i dag, skal dit kl 14.30. Må høre hva jeg kan gjøre!

Første gang jeg startet på Cipramil gikk jeg ikke opp et gram og hadde ingen plager, men det hele startet etter fødselen! Har sikkert med forandringer i kroppen å gjøre????

Forresten så er det kjekt å snakke med noen som har hatt de samme problemene.

Gjest August07

Man kan visst like gjerne gå ned i vekt av SSRI som opp. Kanskje det blir annerledes på et annet SSRI. For mange mennesker står på det samme medikamentet for lenge når bivirkningene er for store. Så lurt å prøve noe annet.

Ja, jeg må nok mest sannsynlig skifte medikament. Kiloene plager meg ikke mest men heller svetten. Det går ut over jobbsituasjonen min og mitt sosiale liv. Skal til legen i dag å høre hva jeg kan foreta meg. Er redd for å skifte medikament også! Redd for å bli deprimert igjen!

Gjest anna karenina

Ja, jeg må nok mest sannsynlig skifte medikament. Kiloene plager meg ikke mest men heller svetten. Det går ut over jobbsituasjonen min og mitt sosiale liv. Skal til legen i dag å høre hva jeg kan foreta meg. Er redd for å skifte medikament også! Redd for å bli deprimert igjen!

Jeg svettet ikke det minste grann på cipralex. Ikke på cipramil heller. Men jeg gjorde det på efexor. Det er nok individuelt, men jeg har i hvertfall svettet av ett medikament men ikke av andre. Så jeg synes du har fint lite å tape. Nå har du jo hatt bivirkninger så det holder og det kan vel knapt bli verre. Kanskje er cipralex tingen for deg. Du får ha lykke til!

Annonse

Gjest svett og overvektig

Jeg har i alle år ligget på 65 kg. Nå etter 3 år er jeg oppe i 84 kg. Det er klart at det ikke er kjekt at vekten har økt så veldig, men svetten plager meg egentlig mer! Har lest litt om Cipralex og vurderer å begynne med den! Jeg har gått med disse plagene nå i 3 år snart, og føler det ikke er et alternativ til å fortsette slik. Svettingen går veldig utover min jobbsituasjon og mitt sosiale liv! Tok kontakt med fastlegen min i dag, skal dit kl 14.30. Må høre hva jeg kan gjøre!

Første gang jeg startet på Cipramil gikk jeg ikke opp et gram og hadde ingen plager, men det hele startet etter fødselen! Har sikkert med forandringer i kroppen å gjøre????

Forresten så er det kjekt å snakke med noen som har hatt de samme problemene.

Håper du kan fortelle meg hvordan det gikk hos legen og hvilken medisin h*n anbefalte:)

Gjest August07

Håper du kan fortelle meg hvordan det gikk hos legen og hvilken medisin h*n anbefalte:)

Hei. Var hos legen ja, og det gikk fint. Han ville selvsagt ta noen prøver ang. stoffskifte (det er også mulig at problemet ligger her), men vi ble vel også sånn halveis enig om å trappe ned på Cipramil og prøve en stund uten for å se hva som skjer. Får jeg en nedtur skulle vi prøve et annet medikament (Cipralex). Jeg har gått på Cipramil ganske lenge nå så han mente det kunne være lurt å trappe helt ned og prøve uten. Gruer meg litt til dette men tror jeg bare må prøve :)

Gjest August07

Jeg svettet ikke det minste grann på cipralex. Ikke på cipramil heller. Men jeg gjorde det på efexor. Det er nok individuelt, men jeg har i hvertfall svettet av ett medikament men ikke av andre. Så jeg synes du har fint lite å tape. Nå har du jo hatt bivirkninger så det holder og det kan vel knapt bli verre. Kanskje er cipralex tingen for deg. Du får ha lykke til!

Tenker jeg prøver å trappe ned på Cipramil og tilslutt slutte på den. Må nok det nå! Takk for dine innspill. De har vært til stor hjelp!

Gjest anna karenina

Tenker jeg prøver å trappe ned på Cipramil og tilslutt slutte på den. Må nok det nå! Takk for dine innspill. De har vært til stor hjelp!

Hvis du vil overlappe cipramil til cipralex er ikke det en stor sak. Du trenger med andre ord ikke å trappe helt ned på cipramil før du begynner på cipralex. NHD har gitt slike overgangsplaner for folk før, så muligens finner du det ved å søke på tidligere innlegg. 10 mg cipralex tilsvarer omtrent 30 mg cipramil. Dette kan legen din hjelpe deg med også vil jeg tro.

Ellers skal en trappe ned SSRI med 25% av utgangsdosen pr. mnd som en tommelfingerregel har NHD sagt. En kan sikkert gjøre det raskere også hvis en kjenner en har lite seponeringsvansker.

Men kanskje du vil være helt av den ene medisinen for å kjenne godt etter på eventuelle bivirkningene på den nye medisinen. Det er noe med det også. Det er noe du får vurdere.

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...