Gå til innhold

NHD Spm. vedr. bipolaritet og AD

Anbefalte innlegg

Har noen spm. som jeg håper du kunne tatt deg tid til og svare på :-)

Ser at du har skrevet her inne at AD vil kunne vedlikeholde og trolig også forsterke bipolare lidelser generelt og RC- spesielt.

1. Når du behandler bipolare i depresjonsperioder, øker du da fortrinnsvis eller endrer på SS?

2. Er det uforsvarlig og forebygge (erfaringsvise) depresjoner om høsten med AD (profylaktisk)

3. Vil hyppige AD kurer over år kunne videreutvikle BP2 til BP1

4. Hvilket medikament vil du annbefale meg og bruke mot GAD m/ panikkannfall, har BP2

5. Er det faglig forsvarlig med AD på moderate depresjoner hos bipolare, eller mener du det først og fremst er et alternativ ved dype depresjoner med suicidale tanker / adferd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284163-nhd-spm-vedr-bipolaritet-og-ad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er bipolar og kommer til å nekte på å bruke AD mere uansett hvor deprimert jeg blir. Jeg ble hyper, tankene raste men de var negative. Har aldri vært så syk verken før eller siden. Greide nesten å ta livet mitt før jeg fikk lamictal istedet.

Men dette kan sikkert variere veldig fra person til person, noen BP tåler sikkert AD bedre enn andre. Ihvertfall bra at legene begynner å se dette, og kan følge opp. Brukte AD i flere år jeg (forskjellige typer), før jeg sluttet ifjord. Nå har jeg ikke dette hyper/manisk/destruktive over meg lenger.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Når du behandler bipolare i depresjonsperioder, øker du da fortrinnsvis eller endrer på SS?

S: 1. Optimaliseer dosen på nåværende SS. 2. Legger til et annet SS evt 3. Legger til et moderne AP. 4 Legger til AD.

2. Er det uforsvarlig og forebygge (erfaringsvise) depresjoner om høsten med AD (profylaktisk)

S: På prinsippiell basis: Nei. Det må selvsagt vurderes individuelt.

3. Vil hyppige AD kurer over år kunne videreutvikle BP2 til BP1

S: Ikke meg bekjent.

4. Hvilket medikament vil du anbefale meg å bruke mot GAD m/ panikkannfall, har BP2

S: Et SSRI (jeg har mest tro på Seroxat og Cipralex). Evt negativ effekt på BP2 må korrigeres med en annen medisin.

5. Er det faglig forsvarlig med AD på moderate depresjoner hos bipolare, eller mener du det først og fremst er et alternativ ved dype depresjoner med suicidale tanker / adferd?

S: Se pkt 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...