Gå til innhold

Schizotyp personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har fått diagnosen schizotyp personlighetsforstyrrelse. Hun mener hun er synsk, og at hun har en sjel som flyr, men ellers er hun ikke påfallende, og har fast jobb hvor hun fungerer, men et par ganger i året blir hun innlagt gjerne noen få dager. Hva er dette? Regnes det som sinnslidelse? Hvor lenge varer slikt, og hvor alvorlig er det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284181-schizotyp-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Schizotyp personlighetsforstyrrelse, betraktes av mange som en mild form for schizofreni. Det varer som regel hele livet. En høyere prosent enn i den vanlige befolkningen blir også helt schizofrene. mener jeg har lest ca 10%. Jeg har selv hatt diagnosen. Synes det er rart hun har fått diagnosen vhis hun fungerer på jobb o.l, og er velfungerende sosialt. Sosial isolasjon og angst er en viktig del av det a ha diagnosen har jeg forstått det som.

Schizotyp personlighetsforstyrrelse, betraktes av mange som en mild form for schizofreni. Det varer som regel hele livet. En høyere prosent enn i den vanlige befolkningen blir også helt schizofrene. mener jeg har lest ca 10%. Jeg har selv hatt diagnosen. Synes det er rart hun har fått diagnosen vhis hun fungerer på jobb o.l, og er velfungerende sosialt. Sosial isolasjon og angst er en viktig del av det a ha diagnosen har jeg forstått det som.

Hun er midtpunkt blant venner, og har et stort kontaktnett, og er og aktivt interessert i politikk. Hun har kontakt med Holistisk senter og interessert i parapsykologi, og hun senser veldig andres kroppsspråk. Det hadde vært fint om NHD ville kommentert diagnosen nærmere. Jeg vil leggge til at personen er uenig i diagnosen, og kjenner seg ikke helt igjen i beskrivelser av seg selv i journal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...