Gå til innhold

Rektoskopi og kreft


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en 33 år gammel jente som sikkert kan virke litt som en hypokonder, men jeg håper alikevel du vil ta deg tid til å svare på spørmålet mitt. Jeg har tidvis vært veldig plaget av hemorider og rifter i endetarmen. Var såpass plaget at jeg i januar i år fjernet 3 hemorider av moderat størrelse. Hadde i forkant tatt en rektoskopi også, får å se at alt annet var iorden. Nå er jeg igjen blitt veldig sår, jeg var veldig hard i magen for et par dager siden, og kjenner at jeg har fått flere rifter etter det do-besøket. Blør ikke, men er ubehagelig. Har ingen forekomster av kreft her i familien, og er frisk og rask ellers. Spørsmålet mitt er: hvor fort vokser evt kreft i dette området? Og hvor ofte går pasienter som har hatt kreft, eller mennesker som er i faresonen for å få kreft og tar rektoskopi? Hypokonder eller ikke, jeg vil gjerne vite hvor ofte en sjekkes for å holde kontroll, sjekke spredning etc. på en evt. kreftsykdom i endetarmsområdet. Veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er ingen sammenheng mellom kreft i endetarmen og rifter eller hemorider. Faren er imidlertid at en blir såpass "vant" til litt smerter og små-blødninger at man ikke tar signalene på kreft når de kommer. Kreft i endetarmen gir oftest blod som er iblandet avføringen ( ikke bare på papiret etter toalettbesøk), tynnere kaliber på avføringen, og rikelig slimdannelse. Det finnes prøver å ta av avføringen som KAN indikere kronisk betennelse eller kreft i tarmsystemet; kanskje kan du be legen din om å ta en slik prøve med noen års mellomrom. Så synes jeg du kan be fastlegen eller gynekologen din om å kjenne opp i endetarmen samtidig med at du er til gynekologiske sjekker. Nedsatt allmenntilstand, nattsvetting, vekttap og fallende blodprosent kan også tyde på kreft. men husk at endetarmskreft er svært sjelden i din alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...