Gå til innhold

NHD: Skulle jeg ha hatt mere "is" i magen?

Anbefalte innlegg

Gjest Tja, eller ja

Startet med lamictal ifjord på juli ca. Var oppe i 400 mg på november. Sluttet selv i april (kuttet ut uten nedtrapping). Dette pga bivirkninger som en lammende tretthet, dårlig konsentrasjon og hukommelse (fikk stadig vekk kommentarer på at jeg var "håpløs".)

Spørsmål: Skulle jeg ha holdt ut lengre, ville bivirkningene ha gitt seg litt etterhvert, tror du?

Hvis jeg nå starter opp med lamictal igjen (noe som legen min anbefaler meg å gjøre, han nekter å gi meg noe annet), tror du jeg vil få de samme bivirkningene?

Har visst utviklet en slags lamictalfobi ;).

Grunnen til at jeg kanskje burde starte er at jeg selvmedisinerer meg selv når jeg har det ille med både øl og benzo (ikke samtidig da). Er berg-og-dalbane, vanskelig dette....men, hva tror du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/284232-nhd-skulle-jeg-ha-hatt-mere-is-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tja, eller ja

Du holdt ut lenge nok.

Men kunne du greid deg på en lavere dose? Ble det tatt serumkonsentrasjonsmåling?

Lithionit kan være et godt alternativ.

Av en eller annen grunn vil ikke legen min sette meg på lithium, trege meg glemte å spørre hvorfor. Kan det ha noe med tidligere overdose å gjøre? Dette var ikke på lithium da, har aldri prøvd dette før.

Ble tatt lamictalspeil ja og dette tror jeg lå ca på 17.

Gjest Tja, eller ja

Du holdt ut lenge nok.

Men kunne du greid deg på en lavere dose? Ble det tatt serumkonsentrasjonsmåling?

Lithionit kan være et godt alternativ.

Hva mener du egentlig jeg bør gjøre da?

a) Gå ned på kne og trygle denne legen om å få starte med lithionit?

b)Fortsette som jeg gjør nå (øl og sobril)?

c)Hoppe på havet?

Av en eller annen grunn vil ikke legen min sette meg på lithium, trege meg glemte å spørre hvorfor. Kan det ha noe med tidligere overdose å gjøre? Dette var ikke på lithium da, har aldri prøvd dette før.

Ble tatt lamictalspeil ja og dette tror jeg lå ca på 17.

Dersom legen har erfaring fra at du ikke tar medikamenter nøyaktig som forskrevet, så kan det være en grunn til ikke å ville gi deg litium, særlig poliklinisk. Litium er svært giftig, og dersom det ikke er god grunn til å tro at du vil følge opplegget som lages, men derimot handler impulsivt i forhold til medikamenter, så er litium et for farlig stoff for deg.

Gjest Tja, eller ja

Dersom legen har erfaring fra at du ikke tar medikamenter nøyaktig som forskrevet, så kan det være en grunn til ikke å ville gi deg litium, særlig poliklinisk. Litium er svært giftig, og dersom det ikke er god grunn til å tro at du vil følge opplegget som lages, men derimot handler impulsivt i forhold til medikamenter, så er litium et for farlig stoff for deg.

Har tatt en overdose i hele mitt liv og det var ifjord sommer før de fant ut at jeg var bipolar. Har ellers tatt medisinene mine som foreskrevet, men har alltid fått bivirkninger som har vært ille. Da jeg sluttet med lamictal sa jeg også ifra om dette og hvorfor jeg gjorde det.

Har ptsd i tillegg til bipolar og har skadet meg selv veldig mye tidligere, men har sluttet med det også. Ca. 1,5 år siden jeg kuttet meg sist. Er deprimert nå også i perioder, men ikke så mye påtrengende minner lenger, så jeg takler dette bedre (har blitt tøffere på en måte, prøver å ta det som en "mann").

Men det er jo slitsomt å være jo-jo da, kan liksom ikke planlegge så mye. Takk for at du svarte forresten!

Annonse

Har tatt en overdose i hele mitt liv og det var ifjord sommer før de fant ut at jeg var bipolar. Har ellers tatt medisinene mine som foreskrevet, men har alltid fått bivirkninger som har vært ille. Da jeg sluttet med lamictal sa jeg også ifra om dette og hvorfor jeg gjorde det.

Har ptsd i tillegg til bipolar og har skadet meg selv veldig mye tidligere, men har sluttet med det også. Ca. 1,5 år siden jeg kuttet meg sist. Er deprimert nå også i perioder, men ikke så mye påtrengende minner lenger, så jeg takler dette bedre (har blitt tøffere på en måte, prøver å ta det som en "mann").

Men det er jo slitsomt å være jo-jo da, kan liksom ikke planlegge så mye. Takk for at du svarte forresten!

Ta en ny diskusjon med legen din. Du kan godt ta utskrift av spørsmål og svar herfra, og bruke det som utgangspunkt for diskusjonen.

Å ta ansvar for egen helse slik du forsøker her, bør mottas positivt av legen. Dere må sammen vurdere om du har god nok impulskontroll til at litium kan fungere, og evt. diskutere mestringsstrategier du kan benytte deg av dersom du merker at impulskontrollen blir dårligere.

Gjest Tja, eller ja

Ta en ny diskusjon med legen din. Du kan godt ta utskrift av spørsmål og svar herfra, og bruke det som utgangspunkt for diskusjonen.

Å ta ansvar for egen helse slik du forsøker her, bør mottas positivt av legen. Dere må sammen vurdere om du har god nok impulskontroll til at litium kan fungere, og evt. diskutere mestringsstrategier du kan benytte deg av dersom du merker at impulskontrollen blir dårligere.

Takk frosken, skulle visst ringe legen å si ifra om jeg ville starte med lamictal igjen eller ikke. Kjenner jeg får meg noen mørke dager snart, så nesten fristende å ta imot hva som helst. Var foresten og skaffet meg noe hømeopatmedisin idag, rosenrot og flere "gode saker." Vet ikke om det er tilrådelig med dette i min situasjon, men er livredd for depresjonen som jeg vet kommer ;(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...