Gå til innhold

Kols og kortisol


Gjest pahansen

Anbefalte innlegg

Gjest pahansen

Jeg har Alvorlig kols 30% lungekapasotet igjen. Jeg har eller er kolonisert med bakterier i Lungene, har tatt flere prednisolon kurer over tid slik at min naturlige kortisolproduksjon er nesten null.Jeg har ogsaa brukt Flutide 500 over lang tid, men naa bruker jeg Sumbicort 12/400 og 250 Flutide 2 ganger daglig. Bruker ogsaa 10mg prednisolon om morgenen 800hrs. Det er saa vanskelig med og faa svar fra legen her i Brasil som jeg bor, og han sier inhalerte kortikort ikke forstyrrer binyrebarken eller hypofysen med gjenopptagelse av kortisol produksjonen min, men jeg er uenig i dette. Mitt sporsmaal er hvordan skal jeg faa kortisolproduksjonen min i gang igjen, er hypofysen som ikke produserer AHTC har tatt flere prover, den varierer etter som jeg har tatt prednisolon. Hva taales av prednisolon og inhalerte kortisol for at det ikke skal forstyrre gjenopptakelse av min egen kortisolproduksjon, og hvor lang tid kan det forventes for jeg har min produksjon i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

For meg höres det ut som du er helt avhengig av ä bruke bäde inhalasjonskortison og prednisolon for at du skal greie deg i det daglige. Den mengden kortison du inhalerer ved ä bruke flutide og symbicort burde ikke alene virke inn pä egenproduksjonen av kortison fra binyrebarken. När du sä mä bruke prednisolon i tillegg blir det värre. Er man ikke frisk nok til ä kunne trappe ned prednisolon t. eks. 2,5 mgr. i dögnet vil nok situasjonen for binyrebarken väre uendret. Er den "ytre" situasjonen läst fast ??, eller kan f. eks. klimaendring väre en mulighet ? Jeg forstär deg dithen at du bor i Brasil. Hva med en second opinion hos lungelege i Norge hvis du er pä besök her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...