Gå til innhold

Hemoroider?


Gjest Engstelige meg

Anbefalte innlegg

Gjest Engstelige meg

Hei! Jeg har lest igjennom alt jeg kan komme over av info og spørsmål/svar om temaet her inne, men må likevel spørre, for jeg klarer ikke undersøkelsen jeg tydeligvis må igjennom.. I lang tid, og vi snakker år, har jeg hatt problemer med det som tydeligvis ser ut som å være hemorroider. Nå den siste tiden (siste halvåret) begynner det å bli riktig ille. Jeg blør alltid masse når jeg må på do og avføringen er ofte hard. Det gjør så vondt at jeg er sikker på at den dagen jeg skal føde blir en lek (!) De siste ukene har det dannet seg to slags "flapper" på hver side av endetarmsåpningen. De er ømme og gjør vondt. Nå er jeg desperat etter å få fikset på dette, men jeg klarer ikke å gå til legen. Legen er faktisk uaktuell. Skal jeg snakke med noen tror jeg det må bli gynekologen. Jeg er 25 år og har en historie med incest og grove overgrep bak meg, og tanken på at noen skal undersøke meg gjør jeg nesten suicidal. Sist jeg tok en gynekologisk undersøkelse ble følelsene så sterke etterpå, og minnene så vonde at jeg ble mer og mer deprimert og dissosiativ. Endte opp på sykehuset med et selvmordsforsøk. Gynekologen var verdens snilleste og mest hensynsfulle dame. Hun snakket med meg og tok kjempe hensyn, men mine reaksjonsmønstre har vært og "stenge ute" følelsene. Reaksjonene kom ikke før jeg kom hjem. Og da kom de kraftig! Tror jeg rett og slett bør legges i narkose dersom jeg skal ta en ny undersøkelse som omhandler intime deler. Går det, forresten? Dette er et kjempeproblem for meg nå. Jeg vil IKKE gå på do, og bare tanken på at jeg må undersøkes gjør mer vondt enn jeg kan beskrive. Kan det være hemmoroider, og hvordan kan jeg ev. gå fram for å få dette fikset, uten å ende opp innlagt på psykiatrisk...? Håper virkelig noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste rådet jeg kan gi deg er å bruke avføringsmiddel slik at plagene gjerne blir litt mindre. Har du prøvd Duphalac? Det virker slik at volumet på tarminnholdet øker og konstistensen blir mykere. Dette kan brukes over lang tid men man må huske å drikke rikelig når man bruker det. Det kan gjerne gjøre toalettbesøkene litt mindre smertefulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engstelige meg

Det eneste rådet jeg kan gi deg er å bruke avføringsmiddel slik at plagene gjerne blir litt mindre. Har du prøvd Duphalac? Det virker slik at volumet på tarminnholdet øker og konstistensen blir mykere. Dette kan brukes over lang tid men man må huske å drikke rikelig når man bruker det. Det kan gjerne gjøre toalettbesøkene litt mindre smertefulle.

Det er den gugga som smaker skikkelig brekkmiddel og som, for meg, funker deretter. Jeg spyr av sånt. ;( Jeg har prøvd avføringstabletter, men vet at det er vanedannende og vil derfor ikke ta for mye av det. Har slitt med spiseforstyrrelser og har vel i grunn tatt min dose av slikt.

Jeg plages skikkelig av dette. Vet ikke hva jeg skal gjøre og er utrolig redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jeg vil tro at plagene dine fra endetarmen er en analfissur, siden det er såpass smertefullt. Dvs en sprekkdannelse i huden rundt endetarmen. Problemet er at det er vansskelig å få sprekken til å gro, fordi man daglig har avføring, og det er mye bakterier i området. Det er vanlig at analfissur opptrer samtidig med såkalte marisker eller "skin-tags". Du skriver ikke hva slags behandling du har prøvd. Reseptfri salve, f.eks Scheriproct kan forsøkes. samtidig MÅ du sørge for myk avføring, ved rikelig drikke og fiber ( eks Vi-siblin iblandet Biola-melk). En sterkere, men reseptpliktig krem er Nitroglycerin-krem, som legen din kan bestille ved Ullevål apotek. Jeg synes du kan be legen din om en henvisning til gynekologen du var hos sist. Denne vil kunne kjenne forsiktig opp i endetarmen og forsikre seg om at diagnosen er riktig. De aller fleste blir bra av behandlingen over. kanskje du også begynner å bli "moden" for å bearbeide traumene dine hos en psykolog. Dersom du ikke føler at du kan fortelle om dette til fastlegen din, bør du kanskje vurdere å bytte fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engstelige meg

Jeg vil tro at plagene dine fra endetarmen er en analfissur, siden det er såpass smertefullt. Dvs en sprekkdannelse i huden rundt endetarmen. Problemet er at det er vansskelig å få sprekken til å gro, fordi man daglig har avføring, og det er mye bakterier i området. Det er vanlig at analfissur opptrer samtidig med såkalte marisker eller "skin-tags". Du skriver ikke hva slags behandling du har prøvd. Reseptfri salve, f.eks Scheriproct kan forsøkes. samtidig MÅ du sørge for myk avføring, ved rikelig drikke og fiber ( eks Vi-siblin iblandet Biola-melk). En sterkere, men reseptpliktig krem er Nitroglycerin-krem, som legen din kan bestille ved Ullevål apotek. Jeg synes du kan be legen din om en henvisning til gynekologen du var hos sist. Denne vil kunne kjenne forsiktig opp i endetarmen og forsikre seg om at diagnosen er riktig. De aller fleste blir bra av behandlingen over. kanskje du også begynner å bli "moden" for å bearbeide traumene dine hos en psykolog. Dersom du ikke føler at du kan fortelle om dette til fastlegen din, bør du kanskje vurdere å bytte fastlege.

Jeg kjøpte alcos-anal for fire dager siden og har brukt den slik den skal brukes siden det. Og prøvd glidemiddel for at ting skal gli lettere ut. En idé fra desperasjonens stunder... Ellers har jeg ikke prøvd noen annen behandling. Jeg har hamstret inn fiberrik mat og biola for en hel vinter. Prøver å drikke rikelig nå for jeg er veldig dårlig på det. Når det gjelder hva jeg tør si og ikke si til min fastlege, spiller det ingen rolle hvilken lege jeg snakker med. Jeg tør uansett ikke si det. Jeg skammer meg og vil IKKE undersøkes. Jeg er er terapi tre dager i uka pga. traumene, men noen undersøkelse er jeg ikke klar for. Jeg har problemer nok med at kjæresten min skal se meg naken. Finnes det en mulighet for at denne alcos-anal salven kan funke? Jeg kjøper gjerne også Scheriproct, hva nå enn det er, men undersøkelse går bare ikke!! Jeg kjenner jeg vil svime av og grine bare av tanken. Går det ann å ta slike undersøkelser i narkose? Høres kanskje teit ut, men så vanskelig er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg kjøpte alcos-anal for fire dager siden og har brukt den slik den skal brukes siden det. Og prøvd glidemiddel for at ting skal gli lettere ut. En idé fra desperasjonens stunder... Ellers har jeg ikke prøvd noen annen behandling. Jeg har hamstret inn fiberrik mat og biola for en hel vinter. Prøver å drikke rikelig nå for jeg er veldig dårlig på det. Når det gjelder hva jeg tør si og ikke si til min fastlege, spiller det ingen rolle hvilken lege jeg snakker med. Jeg tør uansett ikke si det. Jeg skammer meg og vil IKKE undersøkes. Jeg er er terapi tre dager i uka pga. traumene, men noen undersøkelse er jeg ikke klar for. Jeg har problemer nok med at kjæresten min skal se meg naken. Finnes det en mulighet for at denne alcos-anal salven kan funke? Jeg kjøper gjerne også Scheriproct, hva nå enn det er, men undersøkelse går bare ikke!! Jeg kjenner jeg vil svime av og grine bare av tanken. Går det ann å ta slike undersøkelser i narkose? Høres kanskje teit ut, men så vanskelig er det faktisk.

Jeg synes iallefall at Scheriproct salven funker bedre enn alcos anal, den har ikke vært til mye hjelp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Engstelige meg

Jeg synes iallefall at Scheriproct salven funker bedre enn alcos anal, den har ikke vært til mye hjelp for meg.

Da skal jeg definitivt prøve den! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...